همشهری‌آنلاین: افزایش ۵ درصدی قیمت بنزین، کاهش سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی برخی از خودروها و در نهایت تخصیص سهمیه‌های ۶۰ لیتری بنزین از مهمترین تغییر و تحولات چند روز آینده بنزینی در سطح کشور است.

مهر نوشت: متوسط مصرف بنزین کشور این روزها در حالی به کمتر از ۷۰ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است که پیش بینی می شود در روزهای پایانی اسفند ماه و همزمان با آغاز خریدهای نوروزی مردم و پس از آن در ایام نوروز و رونق یافتن سفرهای نوروزی با جهشی چندین درصدی همراه شود.

برای ایام نوروز سال جاری در چندین نوبت رکوردهای جدیدی در مصرف بنزین کشور به ثبت رسید به طوریکه برای نخستین بار با سه رقمی شدن مصرف بنزین و فروش بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر از این فرآورده نفتی پرطرفدار، مصرف بنزین نوروزی ۹۳ به تاریخ پیوست.

با این وجود، مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با رد هر گونه نگرانی از احتمال جهش مصرف بنزین در روزهای پایانی سال جاری، از افزایش ۱.۲ میلیارد لیتری ذخایر بنزین کشور خبر داده و تاکید می کنند: تدابیر لازم برای تامین بنزین شب عید مردم اندیشیده شده است.

از سوی دیگر در حالی ذخایر انبارهای نفت کشور از بنزین کامل شده است که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور رسما با تخصیص بنزین ویژه نوروزی به مردم مخالفت کرده است تا عملا پرونده تخصیص این سهمیه ویژه بنزین برای نوروز ۹۴ بسته شود.

منصور ریاحی قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم تاکید کرده است: پیش بینی می شود که برای نوروز سال جاری متوسط مصرف روزانه بنزین به ۱۰۴ میلیون لیتر افزایش یابد.

سهمیه‌ بنزین اسفند فردا شب واریز می‌شود

از ابتدای بهمن ماه سال جاری با ابطال سهمیه های بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره سازی شده در کارت های هوشمند سوخت خودروها عملا عرضه این محصول میان تقطیر پالایشگاه‌های نفت به طور دو نرخی در جایگاه‌ها عرضه می شود.

از این رو بیش از ۳۵۰ میلیون لیتر سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره سازی شده در کارت‌های هوشمند سوخت تا بهمن سوخت شده و به حدود ۷۰۰ میلیون لیتر سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی تبدیل شده است.

این در حالی است که تا ساعت ۲۴ فردا شب پنج شنبه ۳۰ بهمن ماه قرار است سهمیه بنزین نیمه یارانه ای خودروهای خدماتی، عمومی و عادی به کارت های هوشمند سوخت واریز شود.

فردا شب ۶۰ لیتر سهمیه بنزین نیمه یارانه ای با قیمت ۷۰۰ تومانی به کارت هوشمند سوخت خودروهای شخصی واریز می شود که در صورت اتمام سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی خودروسوان می توانند با استفاده از کارت هوشمند سوخت خود اقدام به خرید بنزین آزاد کنند. علاوه بر این سهمیه گازوییل خودروهای عمومی نیز تا ساعت ۲۴ فردا شب شارژ و قابل برداشت خواهد بود.

در همین حال ستاد سوخت در واکنش به احتمال تغییرات جدید در سهمیه بنزین خودروهای شخصی برای سال آینده، اعلام کرده است: دولت هنوز برنامه اي براي تغيير سهميه هاي بنزين يارانه اي در سال ۹۴ ندارد.

آغاز تغییر سهمیه‌های بنزین ۷۰۰ تومانی از جمعه

هر چند خودروهای شخصی تاکنون از گزند کاهش سهمیه‌های بنزین ۷۰۰ تومانی در امان مانده اند اما در طول حدود یکسال گذشته تاکنون حدود ۴ میلیون کارت هوشمند سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها به دلایل مختلفی همچون فرسودگی، توقیف در پارکینگ‌های پلیس و برخی از تاکسی‌ها، وانت بارها، خودروهای آموزش راهنمایی و رانندگی به دلیل عدم فعالیت در ناوگان حمل و نقل عمومی و دلایل متعدد دیگر ابطال و یا سهمیه ویژه بنزین آنها به سهمیه معمولی تبدیل شده است.

بر این اساس از روز جمعه و همزمان با واریز سهمیه بنزین اسفند ماه پیش بینی می‌شود سهمیه ویژه بنزین ۷۰۰ تومانی حدود ۹۵۰ هزار وانت بار به سهمیه های عادی تبدیل شود.

عليرضا فيض بخش رئیس ستاد سوخت در جمع خبرنگاران در تشریح این طرح حذف سهمیه‌های ویژه بنزین ۷۰۰ تومانی وانت بارها و تاکسی ها، گفته است: از مجموع دو ميليون و ۲۰۰ هزار وانت‌بار کشور حدود يك ميليون و ۲۵۰ هزار دستگاه سال ۹۰ ساماندهي شده و ۹۵۰ هزار دستگاه ساماندهي نشده اند مجددا از ابتداي اسفند توسط وزارت كشور مورد ساماندهي قرار مي‌گيرند و از ابتداي فروردين ماه با توجه به اطلاعات جديد ساماندهي اين ناوگان بنزین يارانه‌اي به وانت‌بارها تعلق مي‌گيرد.

این مقام مسئول در دولت تدبیر و امید همچنین تاکید کرد: به اين صورت سهميه بنزین تاكسي‌هاي بنزين سوز از ۹۰۰ ليتر به ۷۵۰ ليتر و سهميه سوخت تاكسي‌هاي دوگانه سوز از ۹۰۰ ليتر فعلي به ۵۰۰ ليتر كاهش مي‌يابد.

دولت به گرانی بنزین روی خوش نشان داد

پس از ساماندهی و حذف سهمیه بنزین برخی از تاکسی ها و وانت بارها از ابتدای اسفند ماه سال جاری، پیشنهاد دولت برای افزایش قیمت این فرآورده نفتی در سال ۹۴ با موافقت مجلس مواجه شده است.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت تدبیر و امید درباره افزایش نرخ بنزین از ابتدای سال آینده هم گفته است: براساس مصوبه مجلس، افزایش ۵ درصدی برای فرآورده های نفتی از جمله بنزین در دستور کار قرار گرفته است.

از اردیبهشت ماه سال جاری و با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها به ترتیب قیمت هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای معمولی و سوپر ۷۰۰ و ۸۰۰ تومان و بهای هر لیتر بنزین معمولی و سوپر آزاد به ترتیب با قیمت ۱۰۰۰ و ۱۱۰۰ تومان در جایگاه‌های سوخت عرضه شده است.

با اجرای مصوبه هفته جاری مجلس توسط دولت از ابتدای سال ۱۳۹۴ به ترتیب هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای معمولی و سوپر با افزایش ۵ درصدی ۷۳۵ و ۸۴۰ تومان و بهای هر لیتر بنزین معمولی و سوپر آزاد به ترتیب با قیمت ۱۱۵۰ و ۱۱۵۵ تومان در جایگاه‌های سوخت عرضه خواهد شد.

این در حالی است که در طول چند هفته گذشته مسئولان مختلف دولت تدبیر و امید با رد هرگونه سناریوی افزایش دوباره قیمت بنزین برای سال آینده، تاکید می‌کردند: دولت فعلا برنامه‌ای برای گرانی دوباره بهای بنزین ندارد.

کد خبر 287577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha