همشهری آنلاین: بیش از ۴۰۰ میلیون لیتر سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره کارت‌های سوخت امشب در حالی می‌سوزد که قرار است همزمان با ابطال سهمیه‌های ۴۰۰ تومانی، سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی بهمن ماه خودروها هم امشب واریز شود.

مهر نوشت: بیش از ۴۰۰ میلیون لیتر سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره سازی شده در کارت‌های هوشمند سوخت تا ساعت ۲۴ امشب سه شنبه ۳۰ بهمن ماه می سوزد.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هفته گذشته در یک اقدام خلق‌الساعه تصمیم گرفت تا از ابتدای بهمن ماه با حذف بنزین ۴۰۰ تومانی این فرآورده پرطرفدار نفتی را به صورت دو نرخی در جایگاه‌های سوخت عرضه کند.

بر این اساس از ابتدای بهمن ماه سال جاری ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی موجود در کارت‌های سوخت دیگر قابل استفاده نیست و هر یک لیتر ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی در صورت دست کم یک با یک نوبت سوخت گیری به دو لیتر بنزین ۷۰۰ تومانی تبدیل خواهد شد.

همزمان با خداحافظی بنزین ۴۰۰ تومانی با سبد سوخت خودروهای ایرانی، قرار است تا ساعت ۲۴ امشب سهمیه بنزین نیمه یارانه ای خودروهای خدماتی، عمومی و عادی به کارت های هوشمند سوخت واریز شود.

از این رو امشب ۶۰ لیتر سهمیه بنزین نیمه یارانه ای با قیمت ۷۰۰ تومانی به کارت هوشمند سوخت خودروهای شخصی واریز می شود که در صورت اتمام سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی خودروسوان می توانند با استفاده از کارت هوشمند سوخت خود اقدام به خرید بنزین آزاد کنند.

با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین از تیر ماه ۱۳۸۶ تاکنون برای نخستین بار پای بنزین با قیمت ۴۰۰ تومانی به جایگاه‌های سوخت باز شد و با گذشت بیش از هفت سال، چهارشنبه هفته جاری کارت‌های هوشمند سوخت با بنزین ۴۰۰ تومانی خداحافظی خواهند کرد.

علاوه بر این سهمیه گازوییل خودروهای عمومی نیز تا ساعت ۲۴ امشب شارژ و قابل برداشت خواهد بود.

به گزارش مهر، بنزین ۴۰۰ تومانی ابتدا در سال ۱۳۸۶ به عنوان قیمت آزاد این فرآورده نفتی توسط دولت تعیین شد و سپس با اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها، ماموریت بنزین ۴۰۰ تومانی از بنزین آزاد به نیمه یارانه‌ای تغییر کرد و با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها از بهار سال‌جاری به عنوان بنزین یارانه‌ای در جایگاه‌های سوخت عرضه شده است.

آمارهای رسمی وزارت نفت نشان می دهد هم اکنون بیش از ۴۰۰ میلیون لیتر بنزین با قیمت ۴۰۰ تومانی در کارت‌های هوشمند سوخت ذخیره شده است که در صورت یک بار سوخت گیری توسط دارندگان این ذخیره سوخت، هر لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی به دو لیتر بنزین ۷۰۰ تومانی تبدیل خواهد شد.

از سوی دیگر، دولت در حالی قصد دارد عرضه بنزین معمولی را از ابتدای بهمن ماه سال‌جاری به صورت دو نرخی عرضه کند که وزارت نفت در طول چند روز گذشته با انتشار گزارش‌هایی تبلیغات برای آزادسازی قیمت بنزین را آغاز کرده است.

آمارهای منتشر شده توسط موسسات معتبر بین المللی نشان می‌دهد با سقوط آزاد قیمت نفت خام، بهای فرآورده های نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل هم در بازارهای جهانی کاهش یافته است.

به عبارت دیگر، هم اکنون با احتساب قیمت دلار آزاد بهای هر لیتر بنزین با اکتان ۸۷ در بازار فوب خلیج فارس حدود یکهزار و ۵۰ تا یکهزار و ۱۰۰ تومان ارزیابی می شود که تقریبا با بهای آزاد این فرآورده نفتی در داخل کشور برابری می‌کند.

در همین حال، در حالی تبلیغات آزادسازی قیمت بنزین توسط رسانه های وابسته به وزارت نفت آغاز شده است که در کنار سقوط آزاد بهای بنزین در سطح کشورهای منطقه خاورمیانه و همسایه‌ها، اخیرا افغانستان هم برای ارتقای کیفیت بنزین صادراتی ایران به این کشور خط و نشان کشیده است.

کد خبر 284877

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha