همشهری آنلاین: خوشبختانه پس از کنار رفتن مارتینتی این فرصت به‌وجود آمد تا تصمیم‌گیرندگان کشتی دنیا با ایجاد تغییرات بنیادین و اساسی این رشته را به اصالت خود نزدیک کرده و تغییراتی اساسی در قوانین به‌وجود آورند.

کشتی

تصمیم‌گیرندگان امرز کشتی دنیا به بهانه باقی ماندن این رشته قدیمی ‌در بازی‌های المپیک، تغییرات عمده سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را در دستور کار خود قرار داده و پس از این‌که کودتایی از پیش طراحی‌شده را عملی کرده و مسئولان قبلی فیلا را خانه‌نشین کردند.

ایجاد تغییر و تحولات اساسی را در اولویت کاری قرار داده و دست به تغییرات مهمی ‌زدند.اوزان کشتی زیر و رو شد.

تغییر قوانین کشتی، بعد از کنار گذاشتن رافائل مارتینتی رئیس بسیارضعیف و قبلی فیلا، اولین اقدام مهم و قابل توجه مسئولان امروزی اتحادیه جهانی کشتی بود.

در این راستا برای اولین‌بار در تاریخ برگزاری مسابقات کشتی نوین، اوزان دو رشته کشتی آزاد و فرنگی تغییر کرد و این موضوع به‌قدری برای کشتی‌دوستان غریب بود که تا مدت‌ها حفظ کردن اوزان کشتی در ذهن، برای آن‌ها دشوار می‌نمود!

البته آن‌هایی که تصمیمات مسئولان دنیای کشتی که حالا آمریکایی‌ها و روس‌ها بودند را پیگیری و تحلیل می‌کردند، این سوال در ذهنشان به‌وجود آمد که چرا باید اوزان این دو رشته، متفاوت از هم باشد و اگر قرار شده چنین تصمیمی ‌گرفته شود، ملاک چه بوده است؟!

همین سوال این ذهنیت را به‌وجود آورد که آمریکایی‌ها و روس‌ها بر مبنای تقسیم قدرت چنین تصمیمی ‌را اتخاذ كرده و شاید بر اساس مشکلاتی که در اوزان مختلف داشته‌اند، یکی از عجیب‌ترین تصمیمات تاریخ کشتی را عملی کرده‌اند.

  • قوانین، «حقیقی» شدند

پیش از این در مطالبی جداگانه به‌طور کامل به بررسی تغییرات عمده قوانین کشتی پرداخته‌ایم و در یک جمع‌بندی کلی باید یادآوری کنیم که در دوران ریاست رافائل مارتینتی سوئیسی بر فیلا این فرصت برای او به‌وجود آمد که به بهانه جذاب‌تر شدن مبارزات، افکار عجیب خود را به مرحله عمل درآورده و کشتی را از اصالت خود دور کند.

صرفا با این توجیه که «ورزشدوستان غریبه با مبارزات کشتی باید از قوانین این رشته سردرآورند»، کشتی‌گیران را محدود به قوانینی که بیشتر شبیه به قوانین موش و گربه بازی بود، کرد و در رشته کشتی آزاد، کشتی‌گیران به‌جای زیرگیری، بدون زحمت و بر اساس قوانین من‌درآوردی فیلا خم حریف را در اختیار می‌گرفتند و در کشتی فرنگی کشتی‌گیران باید فن کنده را در اختیار حریف قرار می‌دادند و سپس مبارزه جریان پیدا می‌کرد!

خوشبختانه پس از کنار رفتن مارتینتی این فرصت به‌وجود آمد تا تصمیم‌گیرندگان کشتی دنیا با ایجاد تغییرات بنیادین و اساسی این رشته را به اصالت خود نزدیک کرده و تغییراتی اساسی در قوانین به‌وجود آورند.

اقدام بعدی فیلانشینان تغییر نام این فدراسیون از «فیلا» به «اتحادیه جهانی کشتی» بود؛ گرچه خیلی‌ها هنوز هم تفاوت‌های عمده فدراسیون با اتحادیه را نمی‌دانند و مشخص نیست تغییرات عمده اداری در این خصوص، چه مواردی بوده است.

  • تغییر روند تشک‌ها چگونه بوده است

از زمان برگزاری مسابقات کشتی نوین، این رقابت‌ها روی تشک‌های برزنتی برگزار می‌شد. تشک‌هایی که داخل آن با کاه پر شده بود و طبعا جنس زمخت آن‌ها پوست کشتی‌گیران را با زخم‌های همیشگی مواجه می‌کرد.

در ایران هم از زمانی که صائیم‌بک اریکان ترک بساط کشتی نوین را چید، کشتی‌گیران زورخانه‌ای به‌جای پنجه در پنجه شدن در گود زورخانه‌ها، کار خود را روی همان تشک‌های برزنتی آغاز کردند و در عرصه‌های بین‌المللی به مصاف رقبای خارجی رفتند.

در دهه‌های 40، 50 و 60میلادی همین تشک‌های برزنتی میزبان کشتی‌گیران بودند تا این‌که کم‌کم تغییرات اساسی در این زمینه، حکم به برگزاری مسابقات روی تشک‌‌های جدید و بسیار متفاوت نسبت به تشک‌های قبلی داد.

تشک‌های یادشده در ابتدا رویه‌ای به‌مراتب نرم‌تر از برزنت و رنگی آبی با خط‌های سفید کناری داشت و سپس به رنگ زرد با دایره‌های بزرگ و کوچک قرمز تغییر یافت و به‌قدری این طراحی و چیدمان رنگ به مذاق کشتی و کشتی‌دوستان خوش آمد که تا به امروز تغییری در آن به‌وجود نیامد و تشک زرد با دوایر قرمز به نماد کشتی و مسابقات این رشته مبدل شد.

در این میان البته آمریکایی‌ها مسابقات داخلی خود و بعضا جام‌های جهانی را روی تشک‌های سورمه‌ای‌رنگ برگزار می‌کردند.

  • دوبنده‌ها کوتاه و بلند شدند، کفش‌ها چرمی ‌و پارچه‌ای

زمانی که مسابقات کشتی روی تشک‌های برزنتی برگزار می‌شد، همان زمان‌هایی که توپ‌های فوتبال چرمین و قهوه‌ای بودند، لباس کشتی‌گیران سراسر دنیا شباهت‌های بسیاری با یکدیگر داشت و خبری از برندهای تولید البسه مختلف و تفاوت رنگ‌های آنچنانی وجود نداشت.

در آن زمان دوبنده‌های پارچه‌ای یا پشمی‌ موسوم به دوبنده‌های «روسی» تن اکثر کشتی‌گیران بود و همگی کفش‌ها چرمین. حتی وقتی جنس و رنگ تشک‌های کشتی تغییر یافت.

باز هم کفش‌های چرمین و دوبنده‌های کوتاه بر تن کشتی‌گیران بود؛ تا این‌که کم‌کم کمپانی آدیداس که تولیدکننده البسه ورزشی و غیرورزشی بود، اولین کفش‌های کشتی پارچه‌ای را روانه بازار کرد و کم‌کم کفش‌های چرمین کنار گذاشته شد.

دوبنده‌ها اما کماکان کوتاه بودند تا این‌که فرنگی‌کاران و بعد از آن‌ها آزادکاران (به‌خصوص آمریکایی‌ها و کوبایی‌ها) از اواخر دهه80 میلادی رو به دوبنده‌های بلند آوردند و البته کمپانی آدیداس هم دیگر تنها کمپانی تهیه البسه ورزشی به‌شمار نمی‌آمد و برندهایی چون اسیکس، ریباک، نایک و... طوری روی تهیه البسه کشتی تمرکز کردند که به اصلی‌ترین رقبای آدیداس بدل شدند.

از آن زمان تا به امروز تغییر خاصی در طراحی تشک‌های کشتی به‌وجود نیامده؛ اما البسه هر چند سال یک بار به شیوه‌ای خاص تغییر یافته و امروز، پوشیدن دوبنده‌های کوتاه قدغن است. سال‌هاست که تمامی‌ کشتی‌گیران با دوبنده‌های بلند به مصاف رقبای خود می‌روند.

  • باید به انتظار تصمیم مهم اتحادیه جهانی کشتی نشست

در ادامه روند اعمال تغییرات اتحادیه جهانی کشتی، به نظر می‌رسد در اولین فرصت هم رنگ تشک‌های کشتی و هم البسه کشتی‌گیران و داوران دستخوش تغییراتی خواهد شد.

در این خصوص رنگ تشک‌های کشتی به احتمال زیاد به رنگ سورمه‌ای با داویر نارنجی‌رنگ درمي‌آيد و به نظر می‌رسد پیشنهاد یادشده را آمریکایی‌ها داده باشند؛ چراکه سال‌ها مسابقات داخلی خود را روي تشک‌های سورمه‌ای‌رنگ برگزار کرده‌اند.

لباس‌های داوران هم در این میان تغییر خواهد کرد؛ اما آنچه بیش از دو مورد قبلی مهم به نظر می‌رسد، تغییر دوبنده‌های کشتی‌گیران است و از آن‌جا که سال گذشته پیشنهاد انجام مبارزات تنها با پوشیدن یک شورت ورزشی -همچون مسابقات یو.‌اف.‌سی یا کیک‌بوکسینگ- مطرح شد، باید به انتظار نشست و دید که چنین اتفاقی عملی خواهد شد یا خير.

گرچه بعید به نظر می‌رسد کشتی‌گیران ایرانی از چنین پوششی استقبال نکنند و تکلیف پخش تلویزیونی مسابقات در ایران هم در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت!

منبع:همشهري تماشاگر

کد خبر 287549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha