سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

کلیات لایحه بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران در جلسه نفسگیر شورای شهر تهران تصویب شد.

شورای شهر

در يكصد و سي و سومين جلسه شوراي شهر تهران كليات لايحه بودجه۹۴ شهرداري تهران، سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه به تصويب رسيد و قرار شد اعضا در جلسات بعدي جزئيات بودجه را مورد بررسي قرار دهند. اعضاي شوراي شهر تهران هنگام بررسي كليات لايحه بودجه سال آينده به اظهارنظرهاي متفاوتي پرداختند.

اين در حالي است كه تقريبا تمامي روساي كميسيون‌ها نسبت به كاهش اعتبارات حوزه مسئوليتي خودشان انتقاد داشتند. موضوع اين است كه امسال شوراي شهر تهران تحت‌تأثير شرايط اقتصادي عمومي جامعه و نگراني بابت تحقق نيافتن درآمدهاي شهرداري در سال آينده رقم بودجه پيشنهادي ازسوي شهرداري تهران را از 17هزارو460 ميليارد تومان به 17هزارو200 ميليارد تومان كاهش داد.

اين امر در كنار نااميدي اعضاي شوراي شهر نسبت به كمك‌هاي دولت به تأمين بخشي از اعتبارات مربوط به توسعه زيرساخت‌ها به‌ويژه در مترو، باعث كاهش تخصيص اعتبار در تمامي رديف‌هاي اعتباري شد. به همين دليل شوراي شهر تهران امسال تمام تلاش خود را كرد تا كسري بودجه به‌گونه‌اي متعادل در تمام رديف‌ها لحاظ شود و بودجه شكلي نامتوازن به‌خود نگيرد.

البته ديروز يكي از اعضاي شوراي شهر درباره حضور نيافتن شهردار در جلسه بررسي كليات بودجه، انتقادي را مطرح كرد كه با واكنش ديگر اعضا مبني بر درست نبودن اين تذكر مواجه شد. اين در حالي است كه در اين جلسه 6 معاون شهردار تهران حضور داشتند. از همين رو معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراهاي شهرداري تهران پس از پايان جلسه شوراي شهر در جمع خبرنگاران اعتراض يكي از اعضاي شورا بابت عدم‌حضور شهردار تهران در جلسه را اشتباه خواند.

محمود صلاحي درباره تذكر احمدحكيمي‌پور گفت: در مورد عدم‌حضور شهردار تهران در جلسه شوراي شهر هيچ منع قانوني وجود ندارد و اين اعتراض اشتباه بوده است. به گفته وي، طبق قانون، شهردار زماني كه بودجه سال بعد را به صحن شورا ارائه مي‌دهد بايد در جلسه شورا حضور داشته باشد كه شهردار تهران 30دي‌ماه در صحن علني شوراي شهر حاضر شد.به گفته وي شهردار در طول يك ماه گذشته نيز در برخي جلسات شوراي شهر با موضوع بودجه حضور داشته است.

صلاحي با اشاره به ماده26 قانون و مقررات مربوط به شهر و شهرداري كه مورد اشاره عضو معترض شوراي شهر بود، گفت: طبق اين قانون مسئوليت تنظيم بودجه شهرداري و مراقبت در حسن اجراي آن و همچنين تنظيم تفريغ بودجه به‌عهده شهردار و مسئول امور مالي است كه اين موضوع انجام شده است.

وي افزود: در بخش ديگري از اين ماده قانوني آمده است واگذاري اين وظيفه ازطرف شهردار به هر يك از مأموران ديگر شهرداري رفع مسئوليت نخواهد كرد يعني اگر شهردار موضوع تفريغ را مطرح كند باز هم مسئول خودش است و طبق قانون شهردار موظف است به محض پيشنهاد بودجه يا تفريغ بودجه به انجمن شهر با استفاده از اختياراتي كه براساس ماده38 قانون شهرداري به او تفويض شده است حداقل هفته‌اي 3روز تقاضاي تشكيل جلسه انجمن شوراي شهر (شورا) را كند و خود نيز در جلسات حضور يافته و توضيحات لازم را درباره اقلام مندرج در آن بدهد.

به گفته صلاحي نكته اين است كه شهردار تهران درخواست جلسه نداده بود با وجود اين اگر براي اين جلسه به شهردار اعلام شده بود ايشان مي‌آمد البته اگر دعوت هم نكنند باز شهردار مانند برخي يكشنبه‌ها به شورا مي‌آيد. صلاحي تصريح كرد: ما به رئيس شوراي شهر تهران پيشنهاد داديم كه مرجع تصميم‌گيري در اين رابطه مجلس شوراي اسلامي است و در اين‌باره شورا از مجلس استفسار كند و اگر نظر مجلس چيز ديگري بود موضوع لحاظ شود.در جدول اين صفحه مي‌توانيد اظهارات اعضاي شوراي شهر در روند بررسي كليات بودجه و تصويب آن‌را بخوانيد.

جدول

  • توجه به رويكرد زيست‌محيطي در شورا

اجراي طرح آسمان آبي، زمين پاك در شهر نيز موجب شد تا 2عضو قديمي شوراي شهر تهران از فرصت استفاده كرده و نسبت به معضل ريزگردها كه هم‌اكنون زندگي هموطنانمان در بخش‌هايي از غرب و جنوب كشور را درگير خود ساخته اعتراض كنند.
به همين مناسبت ابتدا مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران پيش از شروع دستور جلسه از آلودگي هوا و شيوع ريزگردها در استان‌هاي ايلام، خوزستان و بوشهر انتقاد و نسبت به نجات مردم غرب و جنوب غرب كشور از اين معضل اظهار ترديد كرد. با اين همه چمران حل معضل ريزگردها را نيازمند يك حركت جهادي دانست.

احمد مسجدجامعي ديگر عضو شوراي شهرتهران نيز پديده ريزگردها را منحصر به غرب و جنوب كشور ندانست و گفت: درصورت ادامه بي‌توجهي‌ها ريزگردها به تهران هم سرايت خواهد كرد. به همين مناسبت مسجدجامعي پيشنهادي را مطرح كرد كه براساس آن رديف اعتباري از سوي شوراي شهر براي مقابله با ريزگردها درنظر گرفته شود.

يكي ديگر از اعضاي شوراي شهر تهران كه ديروز درباره آلودگي هوا هشدار داد رحمت‌الله حافظي رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري بود. وي گفت: آلودگي هوا در افزايش تمامي بيماري‌هاي قلبي و عروقي مؤثر است و باعث سقط جنين نيز مي‌شود و اين فاجعه بسيار بيشتر از آن چيزي كه تصور مي‌شود خطرناك است.

جدول ۳

کد خبر 287509

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha