سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادگاه یونان دستور دستگیری یک شهروند آمریکایی عضو سازمان سیا را که از سال ۱۹۹۰ در یونان فعالیت می‌کرده، به جرم جاسوسی صادر کرد.

جاسوس آمریکا در یونان

به گزارش ایرنا به نقل ازروزنامه یونانی زبان' تو ویما' دادگاه یونان دوشنبه ( 27 بهمن) پس از جمع آوری و بررسی اطلاعات لازم دستور داد این فرد 65 ساله با نام (دابلیو.بی) را که عضو سازمان جاسوسی آمریکا سیا (CIA) و از سال 1990 دریونان فعال بوده بازداشت کنند.

براساس گزارش همین روزنامه این فرد که شهروند آمریکایی - یونانی بوده و در جریان شنود تلفنی شخصیت‌های سیاسی یونانی و حتی' کوستاس کارامانلیس' نخست وزیر وقت شرکت داشته، پس از فاش شدن ماجرا از یونان به آمریکا بازگشت.

براساس گزارشات این فرد باردیگر در سال 2005 میلادی مجدداً به عنوان منشی ویژه سفارت آمریکا به آتن بازگشت و مشغول فعالیت شد.

به نوشته این روزنامه، این فرد ازسال 2003 میلادی با سازمان مبارزه با تروریزم یونان در طرحی تحت عنوان 'شبکه - تور' همکاری داشته است.

گفته می‌شود احتمالا این فرد به عنوان یکی از متهمان احتمالی مشارکت در قتل 'کوستاس کارامانلیس' نخست وزیر پیشین یونان نیز ازسوی دادگاه یونان مورد پیگرد قضایی قرارگرفته است.

راشا تودی نیز دوشنبه شب گزارش داد، حکم بازداشت یک شهروند آمریکایی و کارمند سابق سفارت واشنگتن در آتن به اتهام جاسوسی و شنود از « کوستاس کارامانلیس» نخست وزیر اسبق یونان صادر شد.

براساس این گزارش، این جاسوس آمریکایی 65 ساله که با نام «W.B» معروف است متهم است که در زمان فعالیت خود در سفارتخانه آمریکا در آتن، مکالمات « کوستاس کارامانلیس» نخست وزیر اسبق یونان و همچنین تعدادی از وزرا و بازرگانان این کشور را شنود می کرد.

اولین اتهام این جاسوس آمریکایی به سال 2004 و پیش از برگزاری المپیک تابستانی آتن مربوط می‌شود.

این جاسوس سازمان جاسوسی آمریکا بعد از رسوایی اولیه شنود، خاک یونان را ترک کرد اما بعدها در مقام کاردار اول سفارت آمریکا به آتن بازگشت.

مقام‌های یونانی دو شرکت ارتباطات «ودافون» و «اریکسون» را به دلیل مقصر بودن در قضیه شنودهای آمریکا از مقامات یونان، میلیون‌ها دلار جریمه کردند.

جاسوسی های اخیر آمریکا از کشورهای اروپایی که سال گذشته میلادی افشا شد نقطه عطفی در فعالیت‌های سازمان جاسوسی آمریکا «سیا» محسوب می‌شود؛ امری که موجب شد این سازمان بار دیگر به موضوع مورد بحث در محافل سیاسی و خبری تبدیل شود.

روزنامه ایندیپندنت با افشای این خبر نوشت: بر فراز سفارتخانه‌های آمریکا در اروپا و آسیای مرکزی مثل آتن، باکو، بوداپست، فرانکفورت، ژنو، کیف، مادرید، میلان، مسکو، پاریس، پراگ، پریشتینا، رم، سارایوو، تفلیس، تیرانا، وین و زاگرب و نیز در مراکز جاسوسی دولت انگلیس، امکانات شنود و جاسوسی نصب شده است که اطلاعات را برای پردازش و استفاده سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس، به مرکز هماهنگی آژانس امنیت ملی (ان اس ای)، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و ستاد مرکزی ارتباطات جاسوسی دولت انگلیس (جی سی اچ کیو) منتقل می‌کنند.

کد خبر 287478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha