سیدمحمد فخار: ۸۰هزار تاکسی و ۷هزار اتوبوس شهر تهران هر روز بیشترین بار ترافیکی پایتخت را به دوش می‌کشند.

 اين وسايل نقليه كه محل حضور و سفر شهروندان هستند، خود مي‌توانند بار مهمي از فرهنگ و آموزش شهروندي را نيز به دوش بكشند. در حال حاضر حركت نامنظم برخي اتوبوس‌ها و تاكسي‌هاي پايتخت در خيابان‌ها و روي خطوط سفيد موجب مشكلات جدي در زمينه تردد در شهر مي‌شود. مشاهدات خبرنگار همشهري نشان مي‌دهد ترافيك بسياري از معابر شهري پايتخت زير چرخ‌هاي برخي تاكسيرانان متخلف و اتوبوس‌ها به آساني تشديد مي‌شود. بسياري از تاكسيرانان به خطوط عابر پياده احترام مي‌گذارند اما گروهي از آنان به هر علت خطوط تردد در معابر را ناديده مي‌گيرند. اتوبوس‌ها نيز درصورت تردد در خطوط ويژه نظم را رعايت مي‌كنند اما برخي از آنان به محض ورود به مناطق فاقد خطوط ويژه از توجه به خط سفيد سر باز مي‌زنند.

  • تردد 200كيلومتر روزانه

يكي از اقدامات اساسي در اصلاح فرهنگ ترافيك شهر تهران، تمركز بر آموزش‌هاي عمومي و تخصصي است كه در طرح آسمان آبي زمين پاك به دقت دنبال مي‌شود. در اين زمينه آموزش شهروندان تهراني به‌طور عام و رانندگان حرفه‌اي وسايل حمل‌ونقل عمومي به‌طور خاص شامل رانندگان اتوبوس، تاكسي، سرويس مدارس و تاكسي‌سرويس‌ها به اجرا درآمده است كه با همكاري 374سراي محله و 13پارك آموزش ترافيك شهر تهران دنبال مي‌شود. همچنين روند آموزش هزاران نفر از رانندگان حرفه‌اي در 2 منطقه 6 و 8 شهرداري تهران آغاز شده است. رعايت خط سفيد با محور توقف پشت خط ايست و عبور بين 2خط ممتد از موضوعات اصلي آموزش به رانندگان حمل‌ونقل عمومي است. بنابر اعلام معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري، هر راننده تاكسي روزانه حدود 200كيلومتر پيمايش مي‌كند و بيشترين ترددهاي روزانه را رانندگان وسايل حمل‌ونقل عمومي دارند. بنابراين آموزش و اصلاح رفتارهاي ترافيكي اين گروه در اولويت قرار دارد. آموزش‌هاي ترافيكي طرح انضباط‌بخشي ترافيكي براي ساير رانندگان اتوبوس‌ها، آژانس‌ها و سرويس مدارس نيز در گام بعدي اجرايي مي‌شود.

  • هر تاكسي يك خانه فرهنگ سيار

ميثم مظفر مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران در گفت‌وگو با همشهري از آغاز روند آموزشي تاكسيرانان، نحوه برخورد با متخلفان و تصميمات جديد براي احترام به حقوق تردد شهروندان در شهر خبر داد. به گفته وي، آسمان آبي و زمين پاك يكي از موضوعاتي است كه مديريت شهري آن را به‌منظور كاهش ترافيك و كاهش آلودگي هواي پايتخت دنبال مي‌كند. در اين زمينه 80هزار تاكسي شهر تهران كه هر كدام خانه‌هاي فرهنگ سيار شهر تهران تلقي مي‌شوند، روزانه شهروندان بسياري را جابه‌جا مي‌كنند. اين مهم نشان مي‌دهد نقش تاكسيرانان در شهر تهران يك نقش بي‌بديل و ارزشمند است. بدين‌ترتيب بايد براي تاكسيرانان برنامه‌ويژه‌اي درنظر گرفته شود. در اين اقدام رانندگي ميان 2خط سفيد و توقف نكردن روي خط عابر پياده 2محور هستند كه سازمان تاكسيراني آن را به‌منظور تغيير رفتار رانندگان دنبال مي‌كند. به گفته مظفر، همايش‌هاي آموزشي و تبييني رعايت حريم خط سفيد براي تاكسيرانان در مناطق 22گانه شهري تدارك ديده شده كه با تأكيد بر آموزش چهره به چهره براي مسئولان خطوط، ايستگاه‌ها و پايانه‌ها نيز برگزار شده است. تاكنون اين همايش‌ها در 7منطقه برگزار شده و به مرور در ساير مناطق نيز برگزار مي‌شود. تاكسيرانان در پايان اين دوره‌ها عهد بستند كه براي رعايت حقوق شهروندان و خط سفيد پيشرو باشند.

  • شناسايي و پيامك به متخلفان

در 2منطقه 6 و 8 به‌عنوان مناطق پايلوت طرح آسمان آبي زمين پاك عملكردها زير ذره‌بين‌ دوربين‌هاي هوشمند قرار گرفته است. اين رانندگان چنانچه تخلفي در بحث خط سفيد و ساير ضوابط داشته باشند، پلاك‌شان شناسايي مي‌شود و براي تاكسيرانان متخلف يك پيامك اخطاري حاوي زمان و مكان تخلف وي ارسال مي‌شود. گام ديگر آموزشي مربوط به گروه‌هاي داوطلب آموزشي تبليغي است كه طي آن، جواناني از خانه شهرياران جوان در پايانه‌ها با لباس فرم خاص حضور مي‌يابند و بحث خط سفيد را تبيين مي‌كنند. گروه‌هاي نظارت در گام ميداني بعدي در مناطق 6 و 8 به‌صورت ميداني قرار است به تاكسيرانان متخلف كارت زرد به نشانه اخطار و تذكر بدهند و كارت سفيد هم براي تاكسيرانان رعايت‌كننده قانون درنظر گرفته شود كه امتيازات ويژه‌اي براي آنان خواهد داشت.

کد خبر 287113

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha