همشهری‌آنلاین: دکتر غلامعلی حسنی صدر عضو کمیته علمی هشتمین همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات که قرار است با موضوع نقش توسعه شبکه‌های موبایل باند پهن ۳G/۴G در اقتصاد مقاومتی برگزار شود معتقد است:

دکتر غلامعلی حسنی صدر

 با فراگیر شدن این شبکه‌ها و خدمات الکترونیکی آن بسیاری از هزینه‌های تحمیلی به کشور بابت واردات سوخت از جمله بنزین کاهش یافته و موجب ارتقاء شاخص‌های زیست محیطی از جمله کاهش آلودگی هوا می‌گردد که این امر در کلانشهرها مشهودتر خواهد بود.

وی در مورد مهمترین ویژگی‌های شبکه‌های موبایل باند پهن 3G/4G گفت: با توجه به ضریب نفوذ بالای تلفن همراه در کشور که در حدود 100% می‌باشد با ایجاد و راه‌اندازی شبکه‌های‌ ‌‌موبایل باند پهن 3G/4G زیر ساخت لازم جهت انجام کلیه امور اداری، اقتصادی، فرهنگی، دولتی به صورت الکترونیکی و تحقق کامل تجارت الکترونیکی، دولت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و در نهایت تحقق جامعه اطلاعاتی اتفاق می افتد.

رئیس ​مرکز آموزش عالی علمی کاربردی مخابرات ادامه داد: با این ویژگی بزرگ شبکه‌های موبایل باند پهن 3G/4G ضریب نفوذ دسترسی به اینترنت به حدود 100% می‌رسد که در جهت ارتقاء شاخص‌های ICT جهانی نیز مهم و در خور توجه خواهد بود و طبق اعلام ITU، به ازای افزایش هر 10 درصد باند پهن در کشورها حدود 100 هزار شغل جدید ایجاد می شود و باعث افزایش اشتغال‌زایی در کشور می‌شود.

دکتر حسنی صدر به این پرسش که پیشنیازهای فنی و اقتصادی استقرار شبکه های موبایل باند پهن 3G/4Gچیست اینگونه پاسخ داد: یکی از مهمترین پیش نیازهای استقرار شبکه‌های موبایل باند پهن 3G/4Gبحث آموزش نیروی انسانی مورد نیاز این تکنولوژی از جمله شبکه‌های دسترسی و هسته موبایل باند پهن 3G/4G ، نصب و راه‌اندازی و بهره‌برداری شبکه‌های موبایل باند پهن می‌باشد که با توجه به پیچیدگی‌های فنی این تکنولوژی در صورت عدم سرمایه‌گذاری مناسب در این زمینه ورود این تکنولوژی به عرصه اقتصادی با مشکلات عدیده‌ای از جمله اختلالات برقراری ارتباط با اینترنت از طریق تلفن همراه خواهد بود.

عضو کمیته علمی هشتمین همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات درباره ارزیابی خود از کیفیت سرویس‌های ارائه شده بر بستر شبکه‌های موبایل باند پهن 3G/4G و نقش استاندارد سازی در آن تأکید کرد: با توجه به اینکه شبکه‌های 3G/4G به صورت فراگیر پیاده سازی نگردیده‌اند نمی‌توان ارزیابی مناسبی از کیفیت سرویسهای ارائه شده داشت. باید زمان بگذرد تا با توجه به گستردگی شبکه 3G/4G بتوان ارزیابی از کیفیت سرویس‌های ارائه شده داشت. دکتر حسنی صدر ادامه داد: بحث استانداردسازی شاخص‌های کیفیت سرویس‌های ارائه شده بر بستر شبکه‌های موبایل باند پهن 3G/4G بسیار مهم می باشدکه باید تا پیاده‌سازی شبکه به صورت کامل مورد تدوین قرار گیرد و جهت ارزیابی سرویس‌ها از این استانداردها بهره جست.

گفتنی است هشتمین همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات اسفند ماه سالجاری در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. اطلاعات بیشتر درباره این همایش از سایت www.cnict.ir قابل دریافت است.

کد خبر 286980

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha