دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

‌قرار بود سیم‌کارت‌هایی که مالک آن کد ملی خود را به ثبت نرسانده از نیمه بهمن‌ماه قطع شود اما این مهلت با یک هفته تمدید به بعد از ۲۲ بهمن موکول شد.به این ترتیب موضوع سیم‌کارت‌ها که همیشه دردسرها و گرفتاری‌هایی داشته‌، یک‌بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.‌

سوءاستفاده از سيم‌كارت‌هايي كه در دوره‌هاي مختلف به آساني و بدون احراز هويت فروخته شده، دردسر‌هاي زيادي درست كرده است. كمترين و ساده‌ترين آن مزاحمت‌هاي تلفني است و البته رد اين وضعيت را مي‌توان در برخي خبرهاي سرقت وقتل در صفحات روزنامه‌ها هم ديد. ولي از آنجايي كه فروش سيم‌كارت فعال بازار پرسودي دارد، بسياري از اين افراد با اسناد جعلي و مدارك دزديده شده اقدام به خريد سيم‌كارت مي‌كنند و آن را به متقاضيان و كلاهبرداران به چند برابر قيمت مي‌فروشند. در بازار مي‌توان سيم‌كارت اعتباري فعال همراه اول را به قيمت 45هزار تومان، ايرانسل 30هزار تومان و رايتل را 60هزار تومان پيدا كرد درحالي‌كه قيمت واقعي اين سيم‌كارت‌ها در بازار رسمي و قانوني كمتر از اين ارقام است. ‌

  • دردسرهاي سيم‌كارتي

مصطفي ترك همداني وكيل پايه يك دادگستري در گفت‌وگو با همشهري در مورد مشكلاتي كه اين سيم‌كارت‌هاي بدون هويت ايجاد كرده مي‌گويد: وقتي محصولي به‌صورت قانونمند در اختيار مردم قرار بگيرد دستاويز كمتري براي سوءاستفاده‌گران ايجاد مي‌شود، ولي در سال‌هاي اخير سيم‌كارت تلفن همراه بدون توجه به شناسنامه و كد ملي افراد واگذار شده و هنوز دست بزهكاران براي ارتكاب جرم باز است. در بسياري از موارد با شكايت و پيگرد قضايي مشخص مي‌شود مالك شماره تلفن صوري است و يا اطلاعات دقيقي از مالك خط وجود ندارد. دستگاه قضايي هم در نهايت حكم به مسدود شدن خط تلفن مي‌دهد. وي با بيان اينكه بسياري از افراد نمي‌دانند كه با خريد يك سيم‌كارت و درج مشخصات فردي مسئوليت مدني در مقابل استفاده و سوءاستفاده احتمالي از آن دارند، توضيح مي‌دهد:«در برخي موارد نيز كپي كارت ملي افراد براي خريد سيم‌كارت مورد استفاده قرار مي‌گيرد و متأسفانه فروشنده نسبت به احراز هويت خريدار و تطابق آن با كارت ارائه شده دقتي نمي‌كند. اين در حالي است كه اگر كار به دادگاه كشيده شود اين فرد مالك است كه بايد ثابت كند در جريان خريد خط به نام او نبوده است. اين بماند كه هستند افرادي كه سيم‌كارت خود را به فرد ديگري مي‌فروشند، اما اقدام به انتقال سند نمي‌كنند.اين بي‌دقتي روزي گريبانگير آنها مي‌شود كه با احضاريه‌اي از سوي دادگاه يا تماس پليس مواجه شوند.براي همين قوه قضاييه چندين بار تا‌كنون با ارسال پيامك‌هايي در اين‌باره به مردم هشدار داده است.

  • سيم‌كارت ديگري به نام شما

وقتي كپي كارت ملي شما به راحتي ممكن مي‌تواند در اختيار افراد ديگر قرار گيرد و وقتي در دفاتر خدمات ارتباطي هويت فرد احراز نمي‌شود، اين يعني فرد ديگري مي‌تواند به نام شما سيم‌كارتي بخرد و هر سوءاستفاده‌اي بكند.اما چطور بايد اين وضعيت را تدبير كرد. دكتر داوود زارعيان مديركل روابط عمومي شركت مخابرات با تأكيد بر اينكه در شركت مخابرات هيچ‌يك از سيم‌كارت‌هابدون كپي شناسنامه و كپي كارت ملي واگذار نشده، به همشهري مي‌گويد: به‌زودي و بعد از استعلام كد ملي افراد، سامانه‌اي طراحي و راه‌اندازي خواهد شد كه افراد مي‌توانند با مراجعه به آن و وارد كردن كد ملي خود بفهمند چند سيم‌كارت به نامشان خريداري و فعال شده است.با اجراي اين طرح كساني كه به هر دليلي با شناسنامه يا كارت‌ملي‌شان خط خريداري شده باشد مي‌توانند جلوي سوءاستفاده از هويتشان را بگيرند. ‌ آرش كريم‌بيگي مسئول روابط عمومي اپراتور ايرانسل نيز درباره سيم‌كارت‌هاي فاقد هويت مي‌گويد: پس از اتمام مهلت نهايي كه 22بهمن اعلام شده است، سامانه‌اي در سايت ايرانسل فعال خواهد شد كه علاوه بر به روزرساني اطلاعات فردي، استعلام آنلاين نيز انجام مي‌شود.

اما چه تعداد سيم‌كارت بدون مشخصات در دست مردم است؟ معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اين عدد را محرمانه اعلام مي‌كند، اما تأكيد مي‌كند 2 اپراتور اول و دوم به يك اندازه سيم‌كارت بي‌هويت دارند و در اپراتور سوم تقريبا هيچ سيم‌كارت بدون هويت ثبت نشده است. غلامرضا داداش‌زاده با بيان اينكه تا‌كنون ۲۰ تا ۲۵ درصد از اين نوع سيم‌كارت‌ها شماره ملي‌شان را اعلام كرده‌اند، مي‌گويد: ابتدا سيم‌كارت‌هايي كه كد ملي و مشخصات ندارند مسدود خواهند شد و سپس به رفع نقص ساير مشخصات خواهيم پرداخت. به‌طور مثال اگر كسي بيش از ۱۰ سيم‌كارت داشته باشد براي ساير سيم‌كارت‌ها تعيين تكليف خواهيم كرد. در مرحله بعد گزينه‌هايي كه كمتر مشكل دارند رسيدگي خواهيم كرد. با هماهنگي با ثبت احوال هويت افراد مشخص شده و به افراد در مورد اينكه چه تعداد سيم‌كارت به نامشان وجود دارد اطلاع‌رساني خواهيم كرد. اگر مالكي سيم‌كارتي را تأييد نكند آن سيم‌كارت مسدود خواهد شد‌ و جلوي سوءاستفاده مجرمان گرفته مي‌شود.

  • كد ملي‌تان را ارسال كنيد

اگر اطلاعات سيم‌كارت شما كافي نيست، از همين امروز حداكثر تا چهارشنبه فرصت كاريد، كد ملي‌تان را ارسال كنيد. مشتركان همراه اول بايد كد ملي‌شان را به شماره 8980ارسال كنند. مشتركان ايرانسل ابتدا بايد عدد يك را به شماره ۲۷۲ ارسال كنند پس از آنكه شبكه با ارسال يك پيامك اجازه وارد كردن كد ملي را داد به همان شماره كد ملي خود را ارسال كنند.

کد خبر 286738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha