سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: حمله سایبری کره شمالی به شرکت سونی می‌تواند به الگویی برای موج جدید حملات سایبری تبدیل شود که درگیری‌های بین‌المللی می‌تواند به آن دامن بزند.

براساس گزارش NBC، شركت CrowdStrike كه درزمينه جمع‌آوري اطلاعات از هكرهاي دولتي فعاليت دارد، گزارشي را درباره فراواني تهديد‌هاي سايبري در گوشه و كنار جهان منتشر كرده‌است كه از  هكرهاي دولتي گرفته تا هكرهاي اقتصادي و هكتيويست‌ها را شامل مي‌شود.

يكي از اصلي‌ترين اهداف اين شركت، گروهي چيني به نام ديپ پاندا است كه مقامات آمريكايي معتقدند در سرقت سايبري اطلاعات پزشكي 80 ميليون مشتري شركتي به نام Anthem دست داشته‌است.

اين شركت در گزارش خود ادعا مي‌كند هكر‌هاي ايراني نيز فعاليت‌هايي را آغاز كرده‌اند و احتمالا درحال آماده‌سازي خود براي آغاز حملات سايبري عليه غرب هستند. به ادعاي اين شركت، يكي از انگيزه‌هاي هكرهاي ايراني براي آغاز حملات سايبري به آمريكا، سخنان اخير اوباما درباره ادامه تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران و همچنين نامشخص بودن نتيجه مذاكرات هسته‌اي است تا به اين شكل به آمريكا و متحدان اروپايي‌اش فشار وارد آورد.

اين شركت ادعا دارد ديگر درگيري‌هاي بين‌المللي از قبيل درگيري‌هاي اوكراين و مبارزه عليه داعش مي‌توانند به آغاز موج جديدي از حملات سايبري در جهان دامن بزند. به گفته اين شركت با موضع‌گيري آمريكا عليه شورشيان حامي روسيه در اوكراين، هكرهاي روس كه از پيچيده‌ترين هكرهاي جهان به شمار مي‌روند، ممكن است فعاليت‌هاي خرابكارانه‌اي را عليه آمريكا و غرب آغاز كنند.

براساس اين گزارش، هكرهاي روس از توانايي نفوذ به هر شبكه‌اي برخوردارند، اما همواره ترجيح مي‌دهند حمله‌اي خرابكارانه، مشابه آنچه كره شمالي عليه شركت سوني انجام داد را اجرا كنند كه مي‌تواند واكنش‌هاي نظامي در پي داشته باشد.

نبرد ميان داعش و دولت سوريه نيز هم‌اكنون باعث شده تا ارتش سايبري سوريه فعاليت‌هاي خود را آغاز كند و در كنار آن، داعش نيز درحال قدرت بخشيدن به توانايي‌هاي سايبري خود هستند. نشانه‌هاي اين آمادگي را آمريكا در ماه ژانويه مشاهده كرد: گروهي به نام خليفه‌گري سايبري حساب كاربري فرماندهي ارتش آمريكا را در توئيتر و يوتيوب را هك كرد.

اين شركت ادعا مي‌كند حمله كره شمالي به شركت سوني، به الگويي براي هكرهاي دولتي تبديل شده‌است، نه به خاطر پيچيدگي‌هاي تكنيكي‌اش، بلكه به خاطر واكنش‌هايي كه در پي آن در جهان ايجاد شد. اين حمله به شدت مورد توجه و پوشش رسانه‌ها قرار گرفت و تصميم سوني را براي اكران عمومي فيلم مصاحبه متزلزل ساخت.

کد خبر 286871

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha