دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان در بررسی یک دختر نوزاد متولد هنک‌کنگ که توده‌ای در طرف چپ بدنش داشت، به سرعت کشف کردند که این توده حاوی ساختارهایی است که ممکن است مربوط به یک جفت جنین دوقلوی «جذب‌شده» درون بدن او باشد.

girl

به گزارش ای بی سی نیوز به نظر می‌رسد که این نوزاد تقریبا چهار کیلوگرمی دارای عارضه نادری به نام «جنین در جنین» (fetus-in-fetu) باشد. این عارضه هنگامی رخ می‌دهد که یک جنین تا حدی رشد کرده در رحم درون بدن یک جنین با رشد طبیعی (جنین دوقلویش) تلفیق می‌شود.

این عارضه به گفته پزشکانی که شرح حال این مورد را در این ماه در ژورنال پزشکی هنگ کنگ منتشر کرده‌اند، در هر ۵۰۰ هزار تولد در یک مورد رخ می‌دهد.

این توده در میان کبد و کلیه چپ این دختر قرار داشت، و حاوی دو ساختار شبه‌جنینی تا حدی شکل گرفته بود، که یکی ۱۵ گرم و دیگری ۱۰ گرم وزن داشت.

بر اساس مقاله منتشرشده هر کدام از این ساختارها شامل یک ستون فقرات، استخوان‌های دارای مغز استخوان، ماده مغذی «ابتدایی»، یک قفسه سینه و بند ناف بودند.

نویسندگان مقاله می‌گویند این جنین‌های تاحدی شکل‌گرفته و نوزاد دختر DNA مشابهی داشتند، و بنابراین با این تصور رایج که مادر در ابتدا با سه‌قلوهای همسان باردار بوده است، تطبیق دارند، هر چند که پژوهشگران در این باره یقین ندارند.

پزشکان با توجه به بخش‌‌های بدنی که درون این توده در بدن نوزاد دختر یافتند، تعیین کردند که جنین‌های دوقلوی جذب‌شده تا ۱۰ هفتگی رشد کرده‌اند و بعد رشدشان متوقف و درون بدن جنین سوم - که نوزاد دختر حاصل آن است- جذب شده‌اند.

این پژوهشگران همچنین این نظر را مطرح کردند که این ساختارها ممکن است دوقلوهای همسان جذب‌شده نباشند، بلکه یک تراتوم، نوعی تومور حاوی انواع متفاوت بافت‌ها، باشند.

کد خبر 286836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha