دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

با شدت گرفتن درگیری‌ها میان ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان شرق این کشور، جنگ لفظی مقامات سیاسی از روسیه تا اتحادیه اروپا و آمریکا هم شدیدتر شده‌است.

نقشه

درحالي‌كه آنگلا مركل صدراعظم آلمان در راه آمريكاست تا با باراك اوباما درباره طرح صلح جديد اوكراين گفت‌وگو كند و مذاكرات چهارجانبه باحضور روسيه، اوكراين، آلمان و فرانسه فردا در بلاروس قرار است برگزار شود، مسكو پذيرفتن هرگونه ضرب‌الاجل را رد كرد. ولاديمير پوتين قبل از سفر به مصر در گفت‌وگو با رسانه‌هاي اين كشور درباره تحولات اوكراين گفت: براي بحران اوكراين من را مقصر ندانيد. اين غرب است كه مقصر تحولات اوكراين است چرا كه اين بخشي از سياست توسعه‌طلبي غرب است.

پوتين گفت، غرب به وعده خود براي عدم‌گسترش ناتو عمل نكرد و تلاش مي‌كند كشورهايي مانند اوكراين و ديگر كشورهاي شوروي سابق را در دوراهي انتخاب ميان روسيه و ناتو تحت فشار بگذارد. روسيه اين را تحمل نمي‌كند؛ ما قبلا بارها به آمريكا و متحدان غربي‌اش هشدار داده‌بوديم كه اين كار پيامدهاي خطرناكي دارد اما آنها گوش نكردند. همزمان روسيه هرگونه تعيين ضرب‌الاجل براي مسكو درزمينه اوكراين را رد كرد.

اين موضع در پاسخ به سخنان وزيرخارجه فرانسه مطرح شده كه ديروز از وضع تحريم‌هاي جديد توسط اتحاديه اروپا عليه جدايي‌طلبان شرق اوكراين و دولت روسيه خبر داده‌بود. به گفته وزيرخارجه فرانسه، اين تحريم‌ها تصويب شده اما تا يك هفته اجرايي نمي‌شود. احتمالا منظور فرانسه، انتظار براي نتيجه مذاكرات روز چهارشنبه مينسك است. قرار است طرح صلح فرانسه و آلمان براي پايان دادن به بحران اوكراين در اين مذاكرات با حضور نمايندگان دولت‌هاي اوكراين و روسيه بررسي شود.

قبل از آن، مركل درباره اين طرح در سفر به واشنگتن با باراك اوباما گفت‌وگو مي‌كند. اين گفت‌وگو درحالي صورت مي‌گيرد كه در روزهاي اخير اختلاف ميان آمريكا و اروپا درباره اوكراين جدي‌تر شده‌است. فرانسه و آلمان هم با ارسال سلاح براي دولت اوكراين مخالف هستند و هم با تحريم بيشتر روسيه. اما در آمريكا جمهوريخواهان كنگره از ارسال تسليحات براي دولت اوكراين حمايت مي‌كنند. دولت اوكراين ديروز اعلام كرد كه 1500نيروي روس وارد خاك اوكراين شده‌اند. دولت روسيه اما اين اتهام را رد مي‌كند. همزمان درگيري‌ها در شرق اوكراين شدت گرفته و شمار آوارگان و كشته‌ها رو به افزايش است.

کد خبر 286821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha