مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

مهدیه تقوی‌راد: ‌افزایش تعداد طلاق در سال‌های گذشته به‌دنبال خود افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار را درپی داشته است.

زنان سرپرست خانواده

اين طلاق‌ها كه عمدتا در 5سال ابتدايي زندگي روي مي‌دهد باعث شده تا سن زنان سرپرست خانوار به 16سال كاهش پيدا كند، اين در حالي است كه اكنون يك‌هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش كميته امداد زير 18سال سن دارند. موضوعي كه حسين انواري، سرپرست كميته‌امداد نيز كه بيش از يك‌ميليون زن سرپرست خانوار را در كميته امداد تحت پوشش دارد، به آن اشاره كرده و مي‌گويد:‌ افزايش دختران بازمانده از تحصيل و بازمانده از ازدواج و عدم‌حمايت‌هاي لازم و كافي از زنان آسيب‌پذير و آسيب‌زا از معضلات جامعه ماست.

وي با بيان اينكه زنان سرپرست خانوار در انواع مختلف فوت، طلاق، مهاجرت يا زنان رهاشده در ازدواج با اتباع خارجي (متأسفانه اين مورد در كشور در حال رشد است) و... اقشار آسيب‌پذير جامعه هستند، مي‌گويد: خانواده‌هاي بدسرپرست، ازدواج‌هاي موقت و غيررسمي و... شرايطي را به‌وجود مي‌آورند كه از برخي از اين خانواده‌ها با عنوان خانواده‌هاي «خود سرپرست» ياد كنيم.

رضا نوروزي، مديركل حمايت‌هاي اجتماعي كميته امداد نيز با اشاره به تعداد زنان سرپرست خانوار اين نهاد به همشهري مي‌گويد:‌‌حدود يك‌ميليون و 53هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش كميته امداد هستند كه با احتساب عائله‌مندي آنها بيش از 2 ميليون نفر مي‌شوند. به گفته وي 50درصد زنان سرپرست خانوار بالاي 60سال سن دارند. به گفته وي 81درصد از اين زنان به‌علت فوت همسر(سرپرست خانوار)، 14درصد به‌دليل طلاق و مابقي به‌دليل بدسرپرستي، از‌كار‌افتادگي سرپرست و... تحت پوشش كميته امداد قرار گرفته‌اند. افزايش آمار طلاق در سال‌هاي اخير باعث شده تا به تعداد زنان سرپرست خانوار افزوده شود.

نوروزي با اشاره به اين موضوع مي‌گويد: طي ساليان اخير فوت سرپرستان خانوار به‌دليل بهتر‌شدن شرايط بهداشتي و كمتر‌شدن تصادفات كمتر شده اما آمار زنان مطلقه بيشتر شده است. به گفته وي حدود 24درصد زنان سرپرست خانواري كه به حمايت كميته امداد درآمده‌اند زير 40سال سن دارند و اين به معني جوان‌شدن زنان سرپرست خانوار در كشور است. براساس آمار كميته‌امداد سال گذشته بيشترين تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش در خراسان‌رضوي با 55هزار نفر، فارس بيش از 79هزار نفر و گيلان با 68هزار و 500نفر به ثبت رسيده است در عين حال استان سمنان با بيش از 7هزار و ايلام با بيش از 11هزار و قم با كمتر از 13هزار زن سرپرست خانوار كمترين تعداد را در اين زمينه دارا هستند.

بازگشت به زندگي طبيعي و ازدواج مجدد يكي از اقدامات كميته امداد براي زنان سرپرست خانوار است. به‌گفته نوروزي موضوع ازدواج مجدد زنان از سال 90 در كميته امداد پايه‌ريزي شده و سالانه بين 3تا 4هزار زن سرپرست خانوار ازدواج مي‌كنندكه سال گذشته نيز بيش از 3هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش كميته‌امداد ازدواج كردند.

  • آگاهي، لازمه بازگشت به زندگي‌

سيدحسن موسوي‌چلك، رئيس انجمن مددكاري اجتماعي ايران نيز با اشاره به افزايش تعداد زنان سرپرست خانوار راهكار جلوگيري از آسيب‌هايي كه اين زنان را تهديد مي‌كند را آگاهي مي‌داند و به همشهري مي‌گويد: يكي از مشكلاتي كه ما داريم اين است كه نه‌تنها زنان سرپرست خانوار بلكه بسياري از افراد جامعه با حقوق اجتماعي‌شان آشنا نيستند و منابع اجتماعي را نمي‌شناسند. چنين زناني مي‌توانند با مراجعه به بهزيستي، كلينيك‌هاي مددكاري اجتماعي و كميته امداد امام‌خميني‌(ره) راهنمايي‌هاي لازم را دريافت ‌كنند و مددكاران به‌راحتي آنها را راهنمايي مي‌كنند.

اين مددكار اجتماعي در ادامه مي‌افزايد: زنان خودسرپرست نيز مانند ديگر افراد جامعه در معرض آسيب‌هاي اجتماعي هستند و نمي‌توان آنها را تفكيك كرد. افرادي كه فقير باشند و نياز مالي داشته باشند طبعا آسيب‌هاي اجتماعي بيشتري خواهند ديد. هميشه بين فقر و آسيب‌هاي اجتماعي رابطه مستقيم وجود دارد و اين محدود به يك گروه زنان بي‌سرپرست نيست بلكه تمام جامعه را تهديد مي‌كند. موسوي‌چلك تأكيد مي‌كند: سازمان‌هاي حمايتي بايد در كنار حمايت‌هاي مستقيم از زنان سرپرست خانوار آموزش‌هاي لازم براي رويارويي با مشكلات و جلوگيري از ابتلا به آسيب‌هاي اجتماعي را به آنها بدهند.

همچنين لازم است كارگروه‌هايي براي جلوگيري از عواملي كه به از دست رفتن سرپرست يك خانوار منتهي مي‌شود تشكيل شود و با كاستن از آمار طلاق و تصادفات رانندگي بنيان خانواده‌ها را استحكام بخشيد تا شاهد گسترش تعداد اين افراد در جامعه و تحميل هزينه‌هاي سنگين به نهادهاي حمايتي ازجمله بهزيستي و كميته‌امداد امام خميني(ره) نباشيم.

کد خبر 286818

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha