همشهری آنلاین: مدیر حقوقی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه توزیع‌کنندگان داروهای غیرمجاز ماهواره‌ای به اشد مجازات محکوم می‌شوند، گفت: بنا بر تشخیص قاضی حداکثر مجازات پیش‌بینی شده در قانون برای چنین جرمی اعدام است. البته تلفنچی یا پیک استخدام شده این افراد، متولی محسوب نمی‌شوند.

به گزارش فارس، عباس یاراحمدی در خصوص وجود قوانین و ضوابط برخورد با تبلیغات دارویی در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان، گفت: چون به مدیران این شبکه‌ها دسترسی نداریم و آنها خارج از ایران فعالیت می‌کنند بنابراین قانونی هم در این مورد وضع نشده اما برای برخورد با شرکت‌های داخلی یا افرادی که توزیع‌کننده این داروها هستند قوانینی داریم.

مدیر حقوقی سازمان غذا و دارو ادامه داد:‌ در واقع، همان قوانین مصوب سال 1334 و اصلاحات بعدی و قانون تشکیلات وزارت بهداشت کفایت می‌کند. به طور خاص در ماده 18 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی صراحتاً آمده است که اشخاصی که در تهیه مواد دارویی به هر کیفیتی مرتکب تقلب شوند از قبیل آنکه جنسی را به جای جنس دیگر قلمداد نمایند یا آن را با مواد خارجی مخلوط سازند و همچنین با علم به فساد و تقلبی بودن آن مواد برای فروش آماده و عرضه بدارند یا به فروش برسانند یا دارویی را به جای داروی دیگر بدهند در صورتی که استعمال مواد دارویی منحصراً علت فوت باشد مجازات تهیه‌کننده اعدام و در صورتی که یکی از علل فوت باشد مجازات تهیه‌کننده حبس دائم خواهد بود.

وی همچنین با نام بردن از افرادی که به عنوان نماینده فروش این داروها در شبکه‌های ماهواره‌ای شماره تلفن خود را اعلام می‌کنند، افزود: بنا بر تشخیص قاضی حداکثر مجازات پیش‌بینی شده است. حكم قانون برای چنین جرمی اعدام است. البته ما در این پرونده‌ها با افرادی مواجه بودیم که عمدتاً به عنوان کارمند یا پیک یا تلفنچی استخدام شده بودند و چون معمولاً این شرکت‌ها نشانی خود را به هیچ مشتری نمی‌دهند بنابراین ردیابی آنها بسیار دشوار است.

وی گفت: حتی در یکی از پرونده‌ها با فردی مواجه شدیم که علاوه بر تبلیغ برای فروش دارو در شبکه ماهواره‌ای، نسبت به فروش لباس و کفش در داخل کشور هم تبلیغ می‌کرد. بازرسان ما در چند پرونده به طور شبانه‌روز کار کردند تا توانستند عوامل این شرکت‌ها را ردیابی کرده با همکاری مأموران انتظامی، بازداشت و تحویل مراجع قضایی شدند اما افراد دستگیر شده معمولاً از سطح مدیر شرکت فراتر نیستند و عامل اصلی خارج از کشور حضور داشتند.

مدیر حقوقی سازمان غذا و دارو همچنین گفت: با توجه به اینکه تولید و توزیع این داروها سوددهی بسیار بالایی دارد که به گفته افراد بازداشت شده، بسته‌بندی و توزیع داروها در داخل کشور گاه از 300 تا 1000 درصد برای این افراد سودآوری داشته که همین ارقام برای بسیاری افراد این انگیزه را ایجاد می‌کند که وارد این عرصه شوند در حالی که از قبح ماجرا هم بی‌اطلاعند و نمی‌دانند که سلامت جامعه را با چه خطری مواجه می‌کنند. شاید حتی باید برای این افراد هم فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.

یاراحمدی با بیان اینکه غیر از مواد قدیمی قانون، هیچ تاکید جدیدی برای ممنوعیت این داروها و برخورد با عوامل تولید و توزیع آن وجود ندارد، خاطر نشان کرد: جلسات مشترکی بین مسئولان سازمان نظام پزشکی، وزارت ارشاد، سازمان غذا و دارو و نیروی انتظامی در حال برگزاری است تا آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ویژه‌ای در این خصوص تدوین شود.

کد خبر 286806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha