یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک پژوهشگر طب اسلامی ایرانی با بیان اینکه ۵۰ درصد از کودکان با درمان یبوست و افزایش اشتها به تکامل رشد قدی می‌رسند، تاکید کرد: شناسایی و درمان عامل بازدارنده افزایش قد از مهم‌ترین عوامل کمک به تکامل رشد قدی است که با توجه به تفاوت ژنتیکی افراد و شرایط زندگی این عوامل گوناگون است.

به گزارش ايسنا، دکتر حسن اکبری با اشاره به اینکه اگر سن استخوانی کودک نسبت به سن تقویمی عقب نباشد، می‌توان کوتاه قدی را عاملی ژنتیکی دانست، گفت: سن استخوانی در واقع نشان‌دهنده سن بیولوژیک کودک است که در صورت عقب ماندن می‌تواند نشانه اختلال یا بیماری کم کاری تیروئید، کمبود هورمون رشد، سوء تغذیه و بیماری‌های دستگاه گوارش در فرد باشد.

این پژوهشگر طب اسلامی ایرانی افزود: در صورتی که در کودکان با والدین بلند قد، از سن دو سالگی کوتاهی قد دیده شود، دارای تاخیر سرشتی در رشد هستند. همچنین کمبود ویتامین D، کلسیم، منیزیم، روی و ید تاثیر بسزایی در رشد قد دارد.

اکبری با بیان اینکه حجامت کودکان می‌تواند راهی موثر برای تاثیرگذاری بر هورمون‌های رشد باشد، تصریح کرد: انجام حجامت خشک روی استخوان‌های خون‌ساز زیر نظر متخصصان طب سنتی می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش قد تدریجی باشد. بنابراین والدین از دو سالگی می‌توانند برای بیمه کردن کودکان در برابر بیماری‌ها و تاثیرگذاری بر رشد آن‌ها اقدام به حجامت کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: جایگزین کردن غذاهای سنتی با فست فودها، مصرف نمک طبیعی و معدنی، کسب انرژی از شربت عسل و شیره خرما به جای شکر مصنوعی، تامین هورمون رشد از خواب کافی، تعریق مناسب با افزایش فعالیت بدنی و مصرف دمنوش‌های گیاهی از جمله زعفران، دارچین، پونه، نعناع، آویشن، بابونه و چای کوهی از عوامل تاثیرگذار بر رشد قدی مناسب است.

وی یادآور شد: بادکش در نواحی رشد قدی به همراه انجام ماساژ به کودکان با روغن‌های زیتون و زنجبیل از شست پا و دست به سمت قلب، می‌تواند تاثیر چشمگیری بر رشد قد داشته باشد که در طب سنتی قابل پذیرش است.

کد خبر 286713

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha