یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتقال یک قلاده ببر سفید به کشور چندی است مطرح شده، در حالی که از یک سو نهادهای مرتبط اعلام کرده‌اند تمام جوانب برای ورود این گونه را اندیشیده‌اند اما از سوی دیگر این مسئله سبب نگرانی دوستداران حیات وحش شده است.

آیا ببر سفید سرنوشت سیاهی خواهد داشت؟

به گزارش ايرنا، تلف شدن یک قلاده ببر نر سیبری به دلیل بیماری مشمشه (4 سال گذشته)، بلاتکلیفی ببر ماده سیبری و از بین بردن 14 قلاده شیر به علت ترس از ابتلا به بیماری مشمشه برخی از مواردی است که نشان‌دهنده تجربه ناموفق مسئولان این بخش در زمینه انتقال گونه‌های جانوری به کشور است.

اکنون که ورود یک قلاده ببر سفید که گونه‌ای دارای نقص ژنتیکی است و اجازه زاد و ولد ندارد به باغ وحش ارم مطرح شده است، برخی از دوستداران حیات وحش نگرانند که این گربه‌سان نیز به سرنوشت گونه‌های دیگر دچار شود.

ببر سفید گونه جهش یافته مغلوب از ببر بنگال است که گاهی در طبیعت آسام، بنگال، بیهار به ویژه در شهر "یوا" هند دیده می‌شود.

یک مقام مسئول در باغ وحش ارم گفت: مجوز ورود این گونه از کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض (سایتیس) دریافت شده است و از نظر سازمان محیط زیست نیز مشکلی برای ورود وجود ندارد.

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: مجوز از سایتیس ایران برای ورود این گونه به باغ وحش گرفته و برای دریافت مجوز نهایی به سایتیس در آفریقا فرستاده شده است.

وی اظهار کرد: باغ وحش ارم آمادگی لازم برای ورود این ببر را دارد زیرا در غیر این صورت مجوز سایتیس صادر نمی‌شد.

این در حالی است که برخی از دوستداران محیط زیست مخالف این ورود هستند زیرا تجربه ثابت کرده ایران در زمینه انتقال حیات وحش موفق نبوده است.

  • نظارت بر تغذیه ببر سفید بر عهده سازمان دامپزشکی است

هوشنگ ضیایی استاد دانشگاه و کارشناس حیات وحش گفت: در تمام باغ وحش‌های جهان یک قلاده ببر سفید به عنوان نمونه نگه‌داری می‌شود.

وی افزود: این گونه‌ها دارای نقص ژنتیک هستند و مبتلا به زالی (سفیدشدگی) شده‌اند، بنابر این نحوه نگه‌داری از آن‌ها نیز استانداردهای خاص خودش را دارد که باید رعایت شود.

ضیایی ادامه داد: نظارت بر جایگاه نگه‌داری و تغذیه این حیوان بر عهده سازمان دامپزشکی است که باید با دقت بالایی آن را انجام دهد.

وی در مورد ورود ببر سفید به کشور گفت: اگر این گونه بر اساس استاندارد نگه‌داری شود، مشکلی ایجاد نخواهد شد، از آنجا که ببری در طبیعت کشور ما وجود ندارد بنابر این احتمال اختلاط هم وجود ندارد پس جای نگرانی نیست.

این کارشناس حیات وحش تاکید کرد: باید از نهادهای مرتبط و ذی‌ربط تعهد کامل گرفته شود تا این ببر سفید به سرنوشت ببر سیبری که بر اثر بیماری مشمشه تلف شد، گرفتار نشود.

  • وضعیت باغ وحش‌های کشور استاندارد نیست

سید جاوید آل داوود رییس انجمن حمایت از حیوانات در این باره گفت: به طور کلی وضعیت باغ وحش‌های کشور در شرایط استاندارد و مناسبی قرار ندارند و مکان مناسبی برای زندگی گونه‌های موجود در آنها نیستند.

وی افزود: در تمام دنیا باغ وحش به پارک وحش تبدیل شده است و رویه به این سمت است در حالی که در کشور ما هنوز به روش قدیمی و اسارت حیوان در یک قفس تنگ ادامه دارد.

رییس انجمن حمایت از حیوانات گفت: بارها طرح پارک وحش را به باغ وحش‌های بزرگ کشور داده‌ایم اما مسئولان آن توجهی به این موضوع نکردند و همچنان به روش قدیمی پیش می‌روند.

وی درباره ورود ببر سفید به کشور اظهار کرد: اگر این حیوان هم وارد باغ وحش کشور شود مشکلی بر مشکلات دیگر اضافه می‌شود.

آل داوود تاکید کرد: اگر استانداردها در روند نگه‌داری ببر سفید رعایت نشود قطعا به سرنوشت ببر نر سیبری که به علت بیماری مشمشه تلف شد، دچار خواهد شد.

  • صدور مجور ورود ببر سفید در صورت رعایت چارچوب مانعی ندارد

علی تیموری مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در صورت رعایت چارچوب انتقال و نگه‌داری ببر سفید به کشور، مشکلی برای صدور مجوز آن وجود ندارد.

وی گفت: جابجایی این گونه‌های حمایت شده باید با موافقت کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض (سایتیس) باشد که این کنوانسیون نیز مشکلی در این زمینه ندارد.

وی افزود: با توجه به این که ببرهای سفید دارای مشکلات ژنتیکی هستند از این رو نقل و انتقال این گونه‌ها باید تحت شرایط و چارچوب خاصی انجام شود که بر اساس قانون سایتیس اگر این موارد رعایت شود منعی برای انتقال وجود ندارد.

وی ادامه داد: نحوه تغذیه و منع زاد و ولد قوانینی است که باید در روند نگه‌داری این گونه رعایت شود که بر این اساس دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست چارچوب را تعیین کرده است و مجوز ورود باید بر این اساس صادر شود.

تیموری تاکید کرد: اگر این حیوانات در مکان جداگانه قرار گیرند و زاد و ولد نکنند منعی برای ورود آنها وجود ندارد.

  • هنوز مدرکی از سازمان دامپزشکی و سایتیس دریافت نشده است

امیر حسین داداشی رییس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: باغ وحش ارم سال گذشته درخواست ورود دو قلاه ببر را به اتحادیه باغ وحش‌های اروپا داده بود که تابستان سال جاری یک قلاده وارد شد اما دیگری پیش از انتقال به کشور تلف شد.

وی افزود: اما از آنجا که هزینه این دو قلاده از سوی باغ وحش ارم پرداخت شده بود، مدارک لازم جهت ورود این قلاده ببر را به سازمان محیط زیست ارایه داد تا مجوز لازم برای ورود اخذ شود که در صورت موافقت سازمان دامپزشکی مجوز ورود نیز صادر خواهد شد.

داداشی گفت: بنابر موافقت دفتر تنوع زیستی حیات وحش، مدیر اجرایی کنوانسیون سایتیس موافقت خود را جهت واردات یک قلاده ببر سفید اعلام کرده است و این مجوز پس از دریافت مجوز سایتيس کشور مبدا صادر خواهد شد.

وی تاکید کرد: بر اساس مجوز سایتیس، دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی، اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست مجوز ورود این قلاده ببر را صادر می‌کند اما هنوز مجوز سایتیس و دامپزشکی به این دفتر ارسال نشده است.

کد خبر 286639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha