یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

عیسی محمدی: آخرین انقلاب قرن بیستم؛ بزرگ‌ترین انقلاب دینی تاریخ؛ عجیب‌ترین انقلاب قرن بیستم؛ انقلاب پابرهنگان عصرجدید و... . فکر می‌کنید این عنوان‌ها را به کدام انقلاب داده‌اند؟ درست حدس زدید؛ انقلاب اسلامی ایران.

انقلاب اسلامی ایران

 اين انقلاب، بسياري از نظريات انقلاب‌شناسان، جامعه‌شناسان و فيلسوفان انقلاب را به هم ريخت. كسي انتظار نداشت كه بعد از قدرت‌نمايي چپ‌ها و كمونيست‌ها و نيز لائيك‌ها و ضددين‌ها در قرن بيستم مذهبي‌ها چنين قدرتي داشته باشند كه انقلابي را به سرانجام برسانند. همه فكر مي‌كردند كه به قول نيچه، خدا مرده است و به قول كمونيست‌ها، حالا مذهب و دين را بايد زير خروار‌ها خاك پيدا كرد. اما ماجراي انقلاب اسلامي ايران كه برگرفته از آموزه‌هاي شيعه سياسي بود، ماجرايي ديگر بود. مي‌بينيد اين انقلاب ما چقدر مهم بوده است؟! اگر دوست داريد از اين انقلاب و تاريخچه‌اش بيشتر بدانيد، شما را به مطالعه گزينه‌هاي زير دعوت مي‌كنيم.

  • پيشنهاد اول: يك كتاب صوتي

خاطرات ناطق نوري
تاريخ به روايت صوت
بخش مهمي از تاريخ انقلاب اسلامي، در سينه انقلابيون نهفته است؛ چيزي كه به تاريخ شفاهي انقلاب هم معروف شده. حجت‌الاسلام ناطق نوري، از رجال سياسي امروز و از انقلابيون نام‌آشناي ديروز، كتاب خاطراتش را منتشر كرده است. براي كساني كه حال و حوصله خواندن كتاب را ندارند، كتاب صوتي خاطرات اين شخصيت، مي‌تواند بسيار كارگشا باشد. اين كتاب صوتي، توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي نشر يافته است؛ آن هم در پي استقبالي كه از كتاب مكتوب خاطرات وي صورت گرفته. اين كتاب صوتي ۲ ساعت و ۱۰دقيقه زمان دارد. به سايت مركز اسناد انقلاب اسلامي هم كه برويد، مي‌توانيد ۵ دقيقه تيزر آن را دانلود كنيد تا بخش‌هايي از آن را بشنويد و اگر دوست داشتيد، بقيه‌اش را تهيه كنيد.

  • پيشنهاددوم: يك مؤسسه

مركز اسناد انقلاب اسلامي
جويندگان تاريخ شفاهي
مراكز زيادي در كشور شكل گرفته‌اند تا تاريخ انقلاب اسلامي را مدون كرده و در اختيار نسل‌هاي بعدي بگذارند. مركز اسناد انقلاب اسلامي ازجمله اين مراكز است كه در نوع خودش اعتبار فراواني هم دارد و تا به حال، كار‌ها و پژوهش‌هاي فراواني در زمينه تاريخ انقلاب اسلامي به سرانجام رسانده است. اين مركز از زيرمجموعه‌هايي چون معاونت اطلاع‌رساني، پژوهشي، انتشارات، تاريخ شفاهي و... شكل گرفته. براي آشنايي بيشتر با اين مركز و نيز محصولاتي كه ارائه داده و ارائه مي‌دهد، مي‌توانيد به سامانه مجازي http: //www. irdc. ir مراجعه كنيد. خود اين سامانه مجازي هم محل مناسبي براي اطلاع از اسناد مرتبط با تاريخ انقلاب اسلامي است. محصولات را به‌راحتي مي‌توانيد از اين مؤسسه تهيه كنيد.

  • پيشنهاد سوم: يك روزشمار

روزشمار تاريخ انقلاب
2سال آخر
انتشارات سوره مهر هم كتاب‌هاي خوبي در حوزه تاريخ انقلاب اسلامي و نيز خاطرات انقلاب منتشر كرده است. ازجمله اين كتاب‌ها مي‌توان به روزشمار انقلاب اسلامي اشاره كرد. كار بزرگي هم بوده است، به طوري‌ كه تعداد زيادي از پژوهشگران با واحد تدوين تاريخ انقلاب اسلامي همكاري داشته‌اند تا بتوانند اين مجموعه عظيم را به سرانجام برسانند. البته اين مجموعه شامل ۱۴ جلد مي‌شود؛ وقايع اول فروردين ۵۶ تا هشتم بهمن ماه ترسيديد؟ خب، مي‌توانيد يك جلد از تاريخ مورد نظرتان را انتخاب كنيد و بخوانيد. سرعت كار هم بالاست، شايد اين چند روزه، جلدهاي بعدي‌اش هم رونمايي شد ولي فعلا مي‌توانيد هر تاريخي را كه خواستيد در اين بازه زماني، انتخاب و كتاب مربوط به آن را مطالعه كنيد.

  • پيشنهاد چهارم: يك سايت

ويژه نامه دهه فجر راسخون
همه‌‌چيز در يك جا
پـــــورتال راســـخون بــه نشاني http://www.rasekhoon.net، ازجمله سامانه‌هاي همه‌منظوره و مناسب فضاي مجازي است و البته وابسته به سازمان اوقاف و امور خيريه. ويژه‌نامه دهه فجر سال گذشته اين سامانه بازتاب خبري خوبي داشت و از اطلاعات و امكانات خوبي هم برخوردار بود. اين ويژه‌نامه، شامل ۱۶۰ مقاله، مطلب و... بود. يادمان زندانيان سياسي، بزرگداشت عكاسان انقلاب اسلامي و... از بخش‌هاي خواندني اين ويژه‌نامه مجازي است. مي‌توانيد به نشاني پورتال راسخون مراجعه كنيد و ويژه‌نامه سال گذشته يا نسخه به روز شده آن را مشاهده كنيد.

  • پيشنهاد پنجم: يك كتاب

ظهور و سقوط سلطنت پهلوي
رفيق گرمابه و گلستان شاه
ارتشبد حسين فردوست را مي‌توان از نزديك‌ترين افراد به شاه دوم پهلوي دانست. خاطرات بسيار خوبي هم از او به جا مانده است. كتاب معروف ظهور و سقوط سلطنت پهلوي هم از روي خاطرات اين چهره نظامي و معتمد رژيم گذشته شكل گرفته است. عبدالله شهبازي، از تاريخ‌نگاران معاصر از روي دست‌نوشته‌هايي كه از اين چهره باقي مانده، يك كتاب دوجلدي را تحرير كرده است. رئيس دفتر ويژه اطلاعات محمدرضا شاه، پرده از اسرار مگوي بسياري برداشته است. اگر خيلي حرفه‌اي دوست داريد درباره دلايل فروپاشي حكومت پهلوي و ظهور انقلاب بدانيد، پيشنهاد مي‌كنيم هر ۲ جلد را بخوانيد. اما اگر بيشتر دنبال روايت‌نگاري از اين برهه هستيد، صرفا جلد اول كفايت مي‌كند.

  • تاريخ به روايت توده‌ها

شايد يكي از كلاسيك‌ترين آثاري كه درباره تاريخ انقلاب بشود معرفي كرد، كتاب لحظه‌هاي انقلاب محمود گلابدره‌اي باشد.نويسنده اين كتاب، مي‌خواهد كه مخاطب را از مشاهدات جزئي، به برداشت‌هاي كلي برساند در واقع نوعي رمان خاطره است. از اين دست خاطرات، بعد‌ها بسيار ديديم؛ درباره دفاع‌مقدس و حتي درباره همين انقلاب اسلامي. معمولا تاريخ يك امر مهم، نگاه عمودي به ما مي‌دهد؛ اينكه از بالا نگاه كنيم و ببينيم چه اتفاقي افتاده است اما خاطره‌ها و رمان‌ها و داستان‌هاي رئال، نگاهي افقي به ما مي‌بخشند؛ يعني ضمن اينكه ما را در بستر زمان جلو مي‌برند ما را در كنار حوادث ريز و جزئي نيز نگه مي‌دارند تا دقيقا حس موجود در آن روز‌ها را كشف كنيم.

  • شكنجه‌گاه مخوف ساواك

موزه عبرت ايران ازجمله مكان‌هايي است كه مي‌توان با مراجعه به آن تاريخ انقلاب اسلامي را مرور كرد. موزه عبرت ايران، همان محل سابق كميته مشترك ضد‌خرابكاري است كه به قول انقلابيون، از مخوف‌ترين شكنجه‌گاه‌هاي تاريخ ايران محسوب مي‌شود. براي بازديد مي‌توانيد به ابتداي خيابان فردوسي جنوبي، خيابان كوشك برويد. ساعت‌هاي بازديد هم ۱۰ و ۱۴ هر روز است.

  • انقلاب براي آيندگان

كودكان و نوجوانان و مرجعي جمع و جور درباره انقلاب

كودكان و نوجوانان، زمين‌هاي مستعدي هستند براي پاشيدن بذر باور‌ها و اعتقادات راستين. كافي است كمي با آداب تربيت آنها آشنا باشيد و نيز برنامه تربيتي منسجمي داشته باشيد براي اين كار، آن وقت است كه ديگر باورهايي كه بايد، در آنها به بار مي‌نشيند. ازجمله برنامه‌هاي تربيتي كه مي‌توان به آن اميد داشت، آشنايي اين گروه با الگوهاي واقعي است و نه الگوهاي بادكنكي و غيربومي و ديگرساخته‌اي كه امروزه كم هم نيستند.

كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كتابي را به چاپ رسانده است با نام «دانستني‌هاي تاريخ انقلاب اسلامي ايران براي كودكان و نوجوانان». نويسنده كتاب، ناصر نادري، از نويسندگان بنام اين حوزه است. گروه سني كتاب را هم «ج» و «د» مشخص كرده‌اند.

از نكات جالب اين كتاب، تصويرسازي‌هاي آن است كه فرهاد جمشيدي، امير نساجي و ميثم موسوي عهده‌دارش بوده‌اند. تلاش پديدآورندگانش هم اين بوده كه كتاب، مرجعي جمع و جور براي كودكان و نوجوانان باشد.

در بخش‌هايي از اين كتاب درباره پارچه‌نوشته، آمده است: «پارچه‌‌نوشته يا پلاكارد، پارچه‌هاي بزرگي هستند كه روي آن جملات، عقايد، اعتراض‌ها و خواسته‌هاي خود را مي‌نويسند. در روزهاي انقلاب اسلامي در سال ۱۳۵۷، پارچه‌نوشته‌ها جزو جدانشدني راهپيمايي‌ها، تحصن‌ها و... بودند. در كنار آن، تصويرهاي بزرگ امام‌خميني(ره) و شهيدان نيز در دستان مردم ديده مي‌شد». اين كتاب، در 10هزار نسخه، به بازار عرضه شده و قيمت مناسبي هم دارد.

کد خبر 286627

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha