شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

ترجمه-فرزانه فخریان: تئاتر ملی لندن اخیراً تریلری از بعضی نمایش‌هایش را روی سایت یوتیوب قرار داده است. این ایده قطعاً نیروی بالقوه‌ای در جذب تماشاگر دارد.

وقتی کسی سمت تئاتر می‌رود، ممکن است احساس سردرگمی کند. حتی اگر رشته تحصیلی‌اش نمایش باشد و یا یک تماشاگر پر و پا قرص تئاتر که توصیه‌ها و پیشنهادهای یک منتقد معتبر را دنبال می‌کند، خیلی غیرعادی به‌نظر نمی‌آید که با ورود به سالن نمایش، کمی احساس ناآگاهی و سردرگمی کند: نمی‌داند چگونه تئاتری در انتظارش است.

حالا تئاتر ملی بریتانیا در یک حرکت پر سر و صدا برای دور شدن از شلوغی تئاتر سنتی و برای بدست آوردن تماشاگران متفاوت و همیشگی، برای خود صفحه‌ای در یوتیوب تدارک دیده که فیلم بخشی از تئاترها را به نمایش می‌گذارد.

به نظر می‌آید راهکار تریلرهای اینترنتی برای نمایش‌ها، می‌تواند مفید و فوق‌العاده باشد. در این صورت می‌شود فقط به مقالات انتقادی تکیه نکرد؛ مقالاتی که ذاتاً تنها شامل نظر یک نفر، هرچند آگاه و مقبول، هستند. برای مردم گرفتن تصمیم برای پول دادن در ازای یک بلیت تئاتر معمولاً سخت است، بنابراین می‌شود امیدوار بود که یک تریلر کوتاه برای یک نمایش، حتماً به عده زیادی از مردم در انتخاب کمک کند.

در حال حاضر روی صفحه تئاتر ملی بریتانیا سه تریلر در معرض نمایش است که نمونه‌های خوبی برای ارزیابی عملی این ایده هستند. یکی از این قطعات فاقد بار تبلیغی متقاعدکننده برای دیدن نمایش است؛ متأسفانه جابجایی کلمات با بعضی صداهای پس‌زمینه‌ای براساس سبک بالیوودی، باعث شده کلیپ مانند تریلری برای یک فیلم صامت و کم‌کیفیت به نظر بیاید. در تریلر نمایش «بحث مرگ و زندگی»، بهبود واضحی دیده می‌شود، گرچه بیشتر به تریلر یک فیلم نزدیک است تا یک نمایش.

تریلری از اجرای یک اثر ماکسیم گورکی که اخیراً در تئاتر ملی روی صحنه رفته، آخرین قطعه‌ای است که به آرشیو تریلرها افزوده شده‌است. این قطعه در به‌کارگیری و بیان اصل تئاتر اجرا شده، بهترین است و جوهره اجرای زنده را باموفقیت دربردارد.

اگر چنین جسارتی در استفاده از تریلرها روی صفحات اینترنت نتیجه بدهد، تولیدکنندگان تئاتر می‌توانند برای نمایش‌ها پیش از آن که به اجرای اصلی برسند، تبلیغ کنند. در این صورت تماشاگر زمانی به سالن نمایش می‌رود که با آگاهی ملموس‌تری به تماشای اجرای کامل ترغیب شده‌است.

منبع: گاردین/ آگوست 2007

کد خبر 28647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز