سال‌هاست که آمریکا و کشورهای غربی تکلیف‌شان را با عربستان نمی‌دانند.

از يك سو واشنگتن هميشه علاقه داشته كه عربستان را كه بزرگ‌ترين صادر‌كننده نفت جهان است در كنار خود به‌عنوان دوست داشته باشد و از سوي ديگر حمايت سازماندهي‌شده رياض از گروه‌هاي افراطي منطقه كه حمله‌اي مانند 11سپتامبر را رقم زدند براي واشنگتن از روز روشن‌تر است.

حمايت از گروه‌هاي تروريستي فعلي منطقه همان مسيري است كه حالا مشخص شده شاهزاده‌ها و ديپلمات‌هاي عربستان در دهه 1990با دادن ميليون‌ها دلار پول به القاعده طي كردند. هميشه وقتي صحبت از حمايت عربستان از گروه‌هاي افراطي و تروريستي منطقه به ميان مي‌آيد برخي اين مسئله را تنها محدود به حاميان مالي شخصي و غيردولتي مي‌دانند. اكنون اما تنها متهم زنده پرونده 11سپتامبر مسائلي را افشا كرده كه مي‌تواند تنش در روابط آمريكا با رياض را بيشتر از گذشته كند.

زكريا موساوي، 46ساله كه به اتهام همكاري در حملات 11سپتامبر از سال 2005در آمريكا زنداني است حالا شهادت داده كه شاهزاده‌هاي سعودي و ديپلمات‌هاي اين كشور در دهه 1990ميليون‌ها دلار به القاعده كمك مالي كرده‌اند. كسي كه به‌عنوان بيستمين هواپيمارباي 11سپتامبر شناخته مي‌شود در جلسه رسمي شهادت خود در دادگاه فدرال نيويورك و با حضور وكلاي قربانيان 11سپتامبر اسم اين حاميان مالي را هم اعلام كرده كه در ميان آنها افراد شناخته شده آل‌سعود ازجمله شاهزاده تركي‌الفيصل، رئيس وقت دستگاه اطلاعاتي عربستان، شاهزاده بندر بن سلطان، سفير عربستان در آمريكا و شاهزاده الوليد بن طلال، تاجر ميلياردر معروف سعودي ديده مي‌شود.

شايد اين خبر تازه به رسانه‌ها رسيده اما سال‌هاست كه سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا و غرب از حمايت سازماندهي‌شده عربستان از گرو‌ه‌هاي افراطي باخبرند. هفته‌نامه اكونوميست به همين‌خاطر در گزارشي در اين رابطه و حمايت هميشگي عربستان از گروه‌هاي افراطي تاكيد كرده كه آمريكا و كشورهاي غربي اگر مي‌خواهند در وضعيت كنوني رياض را همچنان به‌عنوان دوست در كنار خود داشته باشند بايد فشار بر سعودي‌ها را براي اصلاحات بيشتر كنند و حتي به ديدار مخالفان داخل عربستان بروند.

در اين گزارش آمده است كه با وضعيت كنوني و ادامه روش فعلي، عربستان تبديل به دشمن غرب خواهد شد و كشورهاي غربي به همين‌خاطر حتي بايد ديدار رهبران مهم شيعيان عربستان را در دستور كار خود قرار دهند. موازي با اين اقدام‌ها غرب بايد سعودي‌ها را براي اصلاحات سياسي و تغيير روش خود تحت فشار قرار دهد. در هنگام اعلام مرگ ملك‌عبدالله، باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا صفي طولاني از مقام‌هاي فعلي و سابق اين كشور در رياض تشكيل داد تا به سلمان عبدالعزيز پادشاه جديد عربستان مرگ برادر ناتني‌اش را تسليت بگويند. در پشت اين صف طولاني مقام‌ها اما ديگر همه مي‌‌دانند كه صفي از اختلاف‌ها و تضاد منافع ميان غرب و رياض وجود دارد كه از اين پس بيشتر نشانه‌هايش در رسانه‌ها ديده مي‌شود.

کد خبر 286460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha