همشهری آنلاین: همزمان با شروع دوباره مقررات مهر و موم باک‌های سوخت کامیونهای ترکیه‌ای که قصد عبور ترانزیت از قلمروی ایران را دارند، صف ۱۰ کیلومتری از وسائط نقلیه در پایانه مرزی گوربولاغ - بازرگان تشکیل شده است.

گمرک بازرگان

به گزارش ایرنا، براساس موافقتنامه‌ای که در ماه گذشته در آنکارا امضا و طی آن به بحران حمل و نقل بین دو کشور بر سر تعیین مابه‌التفاوت سوخت و لغو عوارض ورود خاتمه داده شد، مقرر شد که از اول ماه فوریه ( 12 بهمن ماه جاری) مخزن سوخت آندسته از تریلر‌های ترکیه که قصد عبور ترانزیت از قلمروی جمهوری اسلامی ایران را دارند، مهر و موم شود تا این وسائط نقلیه بتوانند بدون استفاده از سوخت ارزان در داخل ایران و به تبع آن بدون پرداخت هزینه مابه‌التفاوت سوخت عبور کنند.

این مقررات براساس موافقتنامه امضا شده بین دوکشور از 12 بهمن به اجرا گذاشته شده و دوباره آندسته از وسائط نقلیه ترکیه‌ای که شرایط فنی مخزن سوخت آنها برای مهر و موم مناسب نیست، در مرز بازرگان با مشکل روبرو شده‌اند و این نیز موجب تشکیل صف طولانی از تریلرها برای عبور به ایران شده است.

از طرف دیگر شماری از تریلرهای ترکیه که پیش از اجرایی شدن این مقررات به ترکمنستان رفته بودند، در بازگشت از مرز لطف آباد جمهوری اسلامی ایران با این مقررات مواجه شده‌اند.

ایرنا در آنکارا کسب اطلاع کرد که ایران بطور استثنایی برای آندسته از تریلرهای ترکیه ای که پیش از زمان اجرایی شدن این مقررات بطور ترانزیت از قلمروی کشورمان عبور کرده اند، اجازه داده است تا به ترکیه بازگردند ولی برای تریلرهایی که از 12 بهمن ماه جاری قصد ورود به خاک ایران و عبور ترانزیت دارند، این مقررات اجرا می‌شود و استثنایی مطرح نیست.

ظرفیت عبور پایانه‌های مرزی بازرگان - گوربولاغ روزانه حدود 700 دستگاه کامیون است که با اجرایی شدن مقررات مهم و موم باکها این رقم خواه ناخواه کاهش یافته و موجب تراکم کامیون‌ها در دو سوی مرز شده است.

این درحالی است که شرکت‌های حمل و نقل از بیش از یک ماه گذشته از موضوع باخبر بوده و می‌بایستی شرایط مخزن سوخت خودروهای خودرا را مناسب برای مهر و موم آماده می‌کردند. این خودروها همچنین موظفند به هنگام ورود به قلمروی ایران دارای سوخت کافی برای عبور از ایران بدون نیاز به دریافت سوخت از جایگاه‌های سوخت در ایران باشند.

در این میان ˈفاتح شنرˈ رئیس هیات اجرایی انجمن حمل و نقل بین‌المللی ترکیه در گفت و گو با خبرنگار آناتولی با یاد آوری اینکه از اول ماه فوریه دوباره مقررات مهر و موم مخازن سوخت تریلری‌ها در مرز گوربولاغ - بازرگان شروع شده است، گفت: آندسته از کامیون‌هایی که در ارتباط با تجارت دو جانبه با ایران فعالیت می‌کنند، از این قاعده مستثنی می‌باشند.

او در همین حال گفت: تراکم ایجاد شده ناشی از این است که باک سوخت هیچیک از این تریلرها مناسب با شرایط اعلام شده از سوی ایران نیست.

شنر با ادعای اینکه کندی در عبور تریلرها بیشتر در طرف بازرگان دیده می‌شود، گفت: در روز سه شنبه گذشته فقط 309 دستگاه تریلر از مرز عبور کرد و این در حالی است که ظرفیت عبور روزانه حدود 700 - 600 دستگاه است.

شنر اضافه کرد پنج روز است که تریلرهای ترکیه در طرف ایران در انتظار ورود به ترکیه به سر می‌برند. او ادعا کرد گویا طرف ایران مقابله به مثل کرده و صرفا به تعدادی مساوی با وسائط نقلیه‌ای که از ترکیه عبور داده شده، اجازه عبور می‌دهد. به عبارتی اگر طرف ترک روزانه به 300 خودرو اجازه عبور می‌دهد، ایران هم به همان اندازه خودرو اجازه ورود به ترکیه را می‌دهد. وی همچنین ادعا کرد ایران به خودروهای خود اولویت قائل می‌شود.

برخی از رانندگان تریلر‌ها نیز به خبرنگار آناتولی گفته‌اند حدود سه چهار روز طول می‌کشد تا برای امور گمرکی بتوانند وارد محوطه پایانه شوند.

کد خبر 286413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha