همشهری آنلاین: رئیس سازمان راهداری گفت: دولت ترکیه در اقدامی غیرقانونی نرخ عوارض عبور کامیون‌های ایرانی از مرز این کشور را در چند روز اخیر ۲ بار افزایش داد که این مورد رفتاری غیرقانونی است، از طریق وزارت خارجه اعتراض خود را به ترکیه اعلام کرده‌ایم اما فعلاً اقدام متقابل نمی‌کنیم.

کشاورزیان

فارس نوشت: داوود کشاورزیان در نشست خبری ضمن انتقاد از قانون‌شکنی ترکیه در افزایش غیرقانونی عوارضی عبور کامیون‌های ایرانی از مرز این کشور، اظهار داشت: موافقت‌نامه حمل و نقل جاده‌ای ایران و ترکیه در سال 1358 به تصویب شورای انقلاب و در سال 1373 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. ضمن آنکه کشور ترکیه نیز این موافقتنامه را در پارلمان خود به تصویب رساند و به عنوان قانون در دو کشور اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت:‌ طبق ماده 5 موافقتنامه حمل و نقل جاده‌ای ایران و ترکیه، هر یک از طرفین متعاهد هیچ گونه مالیات یا عوارض واردات و یا صادرات از جمله حقوق گمرکی نسبت به وسایل نقلیه طرف متعاهد دیگری که در سرزمین آن طرف با متعاهد به صورت ترانزیت عبور می‌کند، به جز موارد زیر وضع نخواهد کرد:

الف) عوارض برای استفاده از شبکه راه‌های اصلی (حق استفاده از جاده و پل)

ب) عوارض به منظور تأمین هزینه‌های مربوط به نگهداری و مرمت راه‌ها و حمل و نقل

ج) ‌وجوهاتی که به طور یکسان جهت پوشاندن تفاوت قیمت سوخت در داخل کشور و قیمت‌های بین‌المللی آن اخذ می‌شود

‌ اخذ عوارض چنانچه وزن ابعاد و یا بار وسایل نقلیه از میزان تعیین شده در قوانین ملی طرفین متعاهد تجاوز کند، حمل و نقل مجاز به صورت ترانزیت از طریق سرزمین‌های طرفین متعاهد ممکن است به طور متقابل از پرداخت عوارضی که در بند «ب» فوق قید شده معاف شوند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: از گذشته نرخ سوخت در ایران یارانه‌ای بود و با دیگر کشورها تفاوت داشت؛ ‌در ایران از 20 سال پیش از کامیون‌هایی که از مرز ترکیه وارد ایران می‌شدند، مابه‌التفاوت نرخ سوخت دریافت می‌شد که بعد از افزایش نرخ سوخت، این مابه‌التفاوت که از کامیون‌های ترک دریافت می‌شود، 80 سنت یورو است.

وی توضیح داد: نحوه محاسبه این مابه‌التفاوت به این گونه است که میزان پیمایش کامیون‌های ترک در داخل کشور محاسبه می‌شود و به ازای هر 100 کیلومتر، مصرف 32 لیتر سوخت در نظر گرفته می‌شود، ‌سپس میزان مصرف گازوئیل ناوگان ترک در داخل کشور محاسبه شده و مابه‌التفاوت از آنها اخذ می‌شود و به این ترتیب کامیون‌های ترک مجاز هستند از هر پمپ بنزین داخل کشور سوخت‌گیری کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: متاسفانه همیشه طرف ترکیه‌ای در این باره معترض بوده است که چرا ایران این رقم را بابت مابه‌التفاوت نرخ سوخت دریافت می‌کند در حالی که اجرای این مورد قانونی است.

کشاورزیان گفت:‌ چندی پیش کشور ترکیه به ما اعلام کرد که کامیون‌های آنها از این پس در ایران سوختگیری نمی‌کنند و با مخزن سوخت تکمیل وارد ایران می‌شوند،‌ بنابراین ایران هم مابه‌التفاوت نرخ سوخت‌ از آنها دریافت نکند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تأکید بر اینکه این خواسته منطقی نیست، گفت: پلمپ مخازن سوخت کامیون‌ها در مرز موجب ایستایی زیاد در مرزها می‌شود، همچنین کنترل پلمپ هر یک از کامیون‌ها در مرزها هنگام خروج مشکلاتی دارد و نمی‌توان برای هر کامیون یک مامور گذاشت تا پلمپ‌ها را کنترل کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه تصمیمات مدیران نباید زمینه‌ساز بروز فساد باشد، اظهار داشت: از نظر اجرایی مسأله پلمپ مخازن سوخت کامیون‌ها منطقی نیست، اصلا از کجا بدانیم که کامیون‌ها مخزن دومی نداشته باشند و یا اینکه همان مخازن آنها ورودی دیگری نداشته باشد.

کشاورزیان اضافه کرد: به هر حال خواست ما این است که از اینگونه رفتارها پرهیز کنیم؛ البته آنها مخازن سوخت کامیون‌های ما را از مرز ترکیه پلمپ می‌کنند که این در راستای آن است که سوخت کامیون‌ها در ترکیه به فروش نرسد، زیرا قیمت سوخت در ترکیه بسیار بالا است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: پس از این‌ ترک‌ها گفتند حال که‌ با پلمپ مخازن سوخت کامیون‌های آنها در مرز موافق نیستیم، پس مابه‌التفاوت نرخ سوخت را از کامیون‌های آنها دریافت نکنیم درحالی که این حرف غیر منطقی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد:‌ دلیلی ندارد که به ناوگانِ غیر، سوخت ارزان ارائه دهیم، زیرا فضای رقابتی برای ناوگان داخلی به شدت تنگ می‌شود.

کشاورزیان بیان کرد: از چند ماه قبل ترک‌ها بیان کردند که آنها هم مابه‌التفاوت نرخ سوخت را از کامیون‌های ایرانی دریافت می‌کنند و در واقع خواستند رفتار متقابل داشته باشند.

کشاورزیان تاکید کرد:‌ حال از یک ماه قبل به ما اعلام کردند که از اول اکتبر آنها هم مابه‌التفاوت نرخ سوخت را از کامیون‌های ایرانی می‌گیرند، در حالی که قیمت سوخت در ترکیه بسیار بالاتر از فوب خلیج فارس است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ترک‌ها از ساعت صفر روز جمعه 18 مهرماه عوارضی تحت عنوان «مابه‌التفاوت سوخت» دریافت می‌کنند که این مورد در واقع دریافت عوارضی است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توضیح داد:‌ ایران هم با 24 ساعت تأخیر در رفتاری متقابل از ساعت صفر روز شنبه هفته جاری، عوارضی متقابل برای ورود کامیون‌های ترک وضع کرد، یعنی در هر 100 کیلومتر پیمایش در کنار 25 یورو مابه‌التفاوت نرخ سوخت، 25 یورو هم بابت عوارض از کامیون‌های ترکیه دریافت می‌کنیم.

وی ادامه داد: ترک‌ها باز در اقدامی متقابل، از ساعت 14 دیروز مجدداً عوارض خود را برای کامیون‌های ایرانی افزایش دادند یعنی به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش 50 یورو از کامیون‌های ما عوارضی دریافت می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از رقم 50 یوروی که ما از کامیون‌های ترکیه دریافت می‌کنیم،‌ 25 یورو بابت مابه‌‌التفاوت نرخ سوخت و 25 یورو بابت عوارض است‌ اما ترک‌ها‌ 50 یورو فقط بایت عوارض از کامیون‌های ما دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه این رفتار مسئولان ترکیه موجب عدم رشد و توسعه روابط دو کشور می‌شود، بیان کرد: کشور ایران ضمن اینکه حق دریافت عوارض متقابل را برای خود محفوظ می‌داند، اما در راستای توسعه روابط دو کشور فعلا اقدام متقابلی انجام نمی‌دهد و طبیعی است که اگر ترکیه نخواهد به خواست ما تن دهد، ما نیز 25 یورو به نرخ عوارض کامیون‌های آنها در مرزهای ایران می‌افزاییم.

کشاورزیان بیان کرد:‌ در این راستا اعتراض خود را از طریق وزارت امور خارجه به مقامات ترکیه اعلام کرده‌ایم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در سال 2013 بیش از 65 هزار کامیون ترکیه وارد خاک ایران شدند که معادل همین مقدار هم کامیون‌های ایرانی وارد خاک ترکیه می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: همچنین سالانه 10 هزار اتوبوس ایرانی به ترکیه سیر می‌کند.

کد خبر 274664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha