چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

در یکی از فجیع‌ترین جنایات ضدبشری گروه تروریستی داعش، روز سه‌شنبه این گروه خلبانی اردنی را زنده زنده در آتش سوزاند.

اعتراض - تروریست

همزمان، اردن با تأكيد بر اينكه واكنشي ويرانگر به اين اقدام نشان خواهد داد، در همان روز، 2تروريست وابسته به اين گروه را اعدام كرد تا اين كشور يك گام ديگر به سوي درگيري مستقيم با داعش نزديك شود.به گزارش خبرگزاري رويترز، مقام‌هاي اردني در نخستين واكنش به اين جنايت، تهديد كردند كه به اين جنايت واكنشي كوبنده، ويرانگر و قوي نشان خواهند داد. ممدوح العامري سخنگوي نيروهاي مسلح اردن گفت: خون كساسبه به هدر نخواهد رفت و قصاص از عاملان ترور معاذ در حد و اندازه فاجعه دردناك تمام اردن خواهد بود.

معاذ الكساسبه در اواخر‌ماه دسامبر گذشته در استان رقه در شمال سوريه و در پي سقوط جنگنده‌اش به‌دست داعش افتاد. تنها ساعاتي پس از انتشار اين فيلم، مقام‌هاي اردني 2فرد وابسته به داعش و محكوم به اعدام را به دار آويختند. يكي از اين دو متهم ساجده الريشاوي زن عراقي‌تباري است كه از 10سال پيش در اردن به اتهام اقدام براي حمله انتحاري زنداني بوده است.

قرار بود اردن ساجده الريشاوي را بنا به پيشنهاد داعش با خلبان اردني و خبرنگار ژاپني مبادله كند. اما مقام‌هاي اردني پيش از انجام اين مبادله خواستار اطمينان‌بخشي داعش درباره زنده بودن خلبان شد اما داعش از پذيرش اين خواسته سر باز زد و پس از آن خبرنگار ژاپني را سر بريد و تنها چند روز بعد فيلم زنده زنده سوزاندن خلبان اردني را منتشر كرد. اردن اعلام كرد كه براساس اطلاعات گردآوري شده درباره سرنوشت الكساسبه، اين خلبان 10روز پس از گروگان گرفته شدن، كشته شده است.

علاوه بر الريشاوي، مقام‌هاي اردن، زياد الكربولي تروريست عراقي‌تبار ديگري را بامداد ديروز اعدام كردند. وي از اعضاي سابق القاعده بود كه در سال2008حكم اعدام وي صادر شده بود.همچنين عبدالله دوم پادشاه اردن كه به آمريكا سفر كرده بود، در پي اين رويداد سفر خود را نيمه‌تمام گذاشت و به كشور بازگشت. وي در بيانيه‌اي تلويزيوني، اقدام داعش در سوزاندن خلبان اردني را اقدام تروريستي بزدلانه‌اي از سوي گروه منحرفي توصيف كرد كه هيچ رابطه‌اي با اسلام ندارد.

اين اقدام داعش در چارچوب اختلاف افكني درون جامعه اردن و آغاز اعتراضات عليه حاكميت به‌علت پيوستن به ائتلاف هوايي عليه داعش صورت گرفته است. در‌ماه دسامبر و وقتي خبر اسير شدن خلبان اردني توسط داعش اعلام شد، امارات كه از كشورهاي شركت‌كننده در ائتلاف بين‌المللي عليه داعش بود، اعلام كرد كه ديگر در اين ائتلاف مشاركتي نمي‌كند. اما به‌نظر مي‌رسد مقامات اردن فعلا چنين تصميمي نداشته‌باشند.

اردني‌هاي خشمگين از اقدام خشونت‌بار داعش، از سه‌شنبه شب در ميدان اصلي پايتخت دست به تجمع زدند و خواستار گرفتن انتقام خون معاذ الكساسبه شدند. در شهر كرك زادگاه خلبان هم صدها نفر ضمن حمله به ساختماني دولتي، مسئوليت بي‌نتيجه ماندن نجات جان كساسبه را متوجه دولت كردند.

در سطح واكنش‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي هم، اغلب كشورهاي خاورميانه اين اقدام را محكوم كردند. سوريه به‌عنوان همسايه اردن كه اين جنايت در داخل خاكش صورت گرفت، مقام‌هاي امان را به همكاري بيشتر در مقابله با اين گروه تروريستي فراخواند. در اين بين، هرچند شماري از سياستمداران و نمايندگان اردني خواستار خروج اردن از ائتلاف آمريكا شدند اما مقام‌هاي ارشد امان تأكيد كرده‌اند كه اين اقدام عزم آنان براي ماندن در اين ائتلاف را سست نخواهد كرد. اردن هم پيماني اساسي براي آمريكا در جنگ عليه داعش به شمار مي‌رود و ميزبان صدها نظامي آمريكايي است.

شيخ الازهر هم زنده سوزاندن خلبان اردني را كار تروريستي پستي خواند و خواستار قتل و به صليب كشاندن و بريدن دست و پاي تروريست‌هاي داعش شد. احمد الطيب از جامعه جهاني خواست تا به مقابله با اقدامات وحشيانه اين گروه برخيزد.

کد خبر 286373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha