چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان بیشتر توسط جهش‌های اتفاقی کنترل می‌شود.

سرطان

طی این چند روز خبری منتشر شد که مبنی بر اینکه محققان دانشگاه جانز‌هاپکینز در تحقیقی مشخص کردند که تقریبا دو سوم سرطان‌ها نتیجه بدشانسی هنگام تقسیم سلولی است و هیچ کاری برای پیشگیری از آن نمی‌توان انجام داد.

تحقیق انجام شده با عنوان «تفاوت خطر سرطان در میان بافت‌ها را می‌توان با تقسیم سلول‌های بنیادین توضیح داد» توسط برت وگلستین ژنتیست سرطان دانشگاه جان‌هاپکینز و کریستین توماستی ریاضیدان این دانشگاه انجام شده.

این تحقیق بیان می‌کند که تقریبا دو سوم سرطان‌ها ناشی از اشتباه یا بخت بد و جهش‌های اشتباه هنگام تقسیم سلولی است. در نتیجه بافت‌هایی از بدن که سلول‌های آنها بیشتر تقسیم می‌شوند، بیشتر در خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.

در حقیقت آنچه نویسندگان مقاله از آن به عنوان شانس یاد کرده‌اند، تاثیر احتمال در هر بار تقسیم سلولی است بدون در نظر گرفتن تاثیر ژن‌ها.

اما ماجرا آن طور نیست که بسیاری از رسانه‌ها گزارش کردند و این موضوع به این معنا نیست رفتار و سبک زندگی شخصی تاثیری در ابتلا به سرطان ندارد.

بلکه به این معناست که خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان بیشتر توسط جهش‌های اتفاقی کنترل می‌شود. اما اگر شما به سبک زندگی بدتان ادامه دهید، احتمالا شانس وقوع آن جهش‌های اشتباه را بالاتر برده‌اید.

منبع:همشهري دانستنيها

کد خبر 286185

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha