سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۶
۰ نفر

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط‌زیست بابیان اینکه شدت ریزگردها در اهواز از ماکزیمم قدرت سنجش ما بیشتر است گفت: میزان ذرات معلق دراین شهراز۱۰هزارppm گذشت اما توان سنجش آن را نداشتیم.

خوزستان-آلودگی هوا

شينا انصاري در اظهاراتي متفاوت با ساير مسئولان محيط‌زيست كه كانون اصلي ريزگردها را عراق عنوان مي‌كنند، با بيان اينكه بخش‌هاي جنوبي تالاب هورالعظيم و محور اهواز - ماهشهر كانون‌هاي اصلي توليد ريزگرد در داخل كشور و جنوب شرقي كشور عراق كانون برون‌مرزي ريزگردها بودند تصريح كرد: هرچه سريع‌تر بايد كانون‌هاي اصلي توليد ريزگرد در استان خوزستان چه در داخل كشور و چه در كشور عراق شناسايي و مهار شوند. البته كانون اصلي توليد ريزگرد در خوزستان داخلي بوده و ريزگردهاي عربي شرايط را تشديد كرده‌اند.

وقوع ريزگردها در خوزستان و تعطيلي مراكز تحصيلي و فرودگاه‌ها، سبب شده تا مسئولان محيط‌زيست همچنان به اظهارنظر در اين‌باره بپردازند. روز گذشته مدير ملي مقابله با پديده گردوغبار كه زمستان سال گذشته با حكم معصومه ابتكار به اين سمت منصوب شد علت وقوع گردوغبار در خوزستان را خشكسالي عنوان كرد و گفت: وقوع اين پديده با شدتي كه روز سه‌شنبه گذشته درخوزستان اتفاق افتاد بي‌سابقه بود اما درعين حال از احتمال وقوع مجدد آن خبر داد.

خوزستان ازجمله استان‌هايي است كه در خط مقدم مقابله با ريزگردها قرار دارد با وجود اين، هنوز مسئولان محيط‌زيست نتوانسته‌اند براي مقابله با اين پديده چاره‌اي بينديشند. مسئولان محيط‌زيست منشا 90درصد كانون ريزگردها را خارج از كشور به‌ويژه كشور عراق عنوان مي‌كنند اما با آنكه چندبار به عراق سفر كرده و نيز همتايان عراقي آنها به ايران آمده‌اند هنوز اقدام عملي براي مهار ريزگردها در كشور عراق صورت نگرفته است.

بخشي از كانون‌هاي گردوغبار اما بيابان‌هاي خوزستان است كه قرار است با عمليات بيولوژيكي و مالچ‌پاشي مهار شود اما اين عمليات نيز هنوز در مرحله حرف باقي مانده است. مديركل دفتر پايش فراگير سازمان حفاظت محيط‌زيست اكنون از معضل ديگري در ارتباط با ريزگردها خبر مي‌دهد. آنطور كه انصاري مي‌گويد: سقف اندازه‌گيري ذرات معلق در آنالايزرهاي ايستگاه‌هاي سنجش سازمان محيط‌زيست 10هزار ميكروگرم بر مترمكعب است و تا‌كنون در هيچ كجا سابقه نداشته كه ميزان ريزگردها از اين حد ماكزيمم فراتر رود بنابراين وقتي طي چند روز گذشته ميزان ذرات معلق در اهواز از اين ميزان بالاتر رفت، نتوانستيم مقدار دقيق آن را اندازه‌گيري كنيم.

انصاري با بيان اينكه اين حد از ريزگرد تأثير مستقيم و فوري بر سلامت مردم اهواز خواهد گذاشت در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: ذرات معلق به‌دليل ابعاد ريزي كه دارند مستقيم وارد بافت ريه و خون مي‌شوند و وقتي ميزان آن به اين حد مي‌رسد شرايط بحراني براي مردم منطقه به‌وجود مي‌آيد.انصاري افزود: يكي ديگر از عواملي كه موجب بحراني‌تر شدن شرايط هواي اهواز براي مردم شد ماندگاري بيش از 9ساعت اين وضعيت بود كه قطعا اثرات آن بر سلامت مردم چندين برابر مي‌شود.

مديركل دفتر پايش فراگير سازمان محيط‌زيست تصريح كرد: با توجه به مشكلات تنفسي كه سال گذشته در اثر آلودگي هوا براي خوزستاني‌ها پيش آمد در سال‌جاري اعتبارات و تجهيزات خاصي براي سنجش آلاينده‌ها به اين استان اختصاص يافت.

  • 500ميليون تومان براي پايش آلاينده‌ها

انصاري با بيان اينكه در مجموع حدود 500 ميليون تومان اعتبار براي سنجش آلاينده‌ها در سال‌جاري در اين استان پيش‌بيني شده تأكيد كرد: اين اعتبار تا پايان سال مالي جاري مرحله به مرحله اختصاص مي‌يابد و تا‌كنون 90ميليون تومان آن ابلاغ شده و 400ميليون تومان باقيمانده تا پايان سال ابلاغ مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر 17ايستگاه سنجش آلاينده‌هاي هوا در خوزستان وجود دارد يادآور شد: تعدادي از ايستگاه‌ها به دستگاه‌هاي سنجش هيدروكربن‌هاي آلي ازجمله بنزن و آروماتيك‌ها مجهز شده‌اند كه به‌صورت دوره‌اي ميزان اين مواد را در سوخت اندازه‌گيري مي‌كنند و اميدواريم در آينده نزديك بتوانيم آلاينده‌هاي VOC را در هواي شهر‌هاي خوزستان نيز به شكل دوره‌اي اندازه‌گيري كنيم.به گفته وي، در حال حاضر ميزان ذرات معلق در شهر اهواز كمي بالاتر از 100ميكروگرم بر مترمكعب است و با روند رو به كاهش، هواي اين شهر در شرايط ناسالم يا هشدار قرار دارد و از شرايط اضطرار و بحران فاصله گرفته است.

  • تشكيل كارگروه براي بررسي فوري

رئيس‌جمهور يكشنبه شب گذشته در جلسه هيأت دولت، براي مقابله با ريزگردها به وزراي نفت، جهادكشاورزي، رؤساي سازمان‌هاي محيط‌زيست و مديريت و برنامه‌ريزي و استاندار خوزستان دستور داد موضوع را با فوريت بررسي و گزارشي از اقدامات در دولت ارائه كنند.

کد خبر 286165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha