چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۳:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: امروزه آب‌پرتقال بسته‌‌بندی‌شده با کلسیم و ویتامین D افزوده امروزه در سوپرمارکت‌ها موجودند. این آب پرتقال‌ها به ازای هر ۲۲۶ میلی‌لیتر حاوی ۳۵۰ میلی گرم کلسیم و ۱۰۰ واحد بین المللی (IU) ویتامین D اضافه‌شده دارند.

orange

بسیاری از افراد به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند و بنابراین از اضافه کردن این ویتامین به آب پرتقال سودمند است، اما کمی نگرانی در مورد کلسیم اضافه شده وجود دارد.

یک رژیم غذایی نسبتا متعادل حدود ۳۰۰ میلی گرم کلسیم در روز را تامین می‌کند. کلسیم یک ماده غذایی حیاتی است و برای داشتن استخوان‌های سالم و سایر عملکردهای حیاتی به آن نیاز داریم.

اما به نظر می‌رسد دریافت بیشتر از ۸۰۰ میلی گرم در روز  کلسیم شاید به جز مواردی نظیر محافظت اندک در برابر سرطان روده بزرگ فاقد فواید اضافی باشد و مصرف آن در مقادیر زیاد ممکن است موجب آسیب شود. برخی از تحقیقات ارتباط بین مصرف مکمل‌های کلسیم و تشکیل سنگ‌های کلیوی را نشان داده‌اند.

پژوهش‌های دیگری وجود مقادیر زیاد کلسیم در رژیم غذایی را با افزایش احتمال بروز سکته مغزی یا حمله قلبی مرتبط دانسته‌اند. گرچه هنوز رابطه علت و معلولی میان این دو ثابت نشده است، اما لازم است که در این باره محتاط و مراقب باشید.

شاید بهتر باشد که بگذاریم آب پرتقال به‌‌ همان صورت طبیعی باقی بماند و سایر مواد شیمیایی، حتی مواد مغذی ضروری، را به آن اضافه نکنیم. همچنین ضروری است که درباره آبمیوه‌های ۱۰۰ درصد طبیعی هم به علت کالری‌شان (بیشتر از ۱۰۰ کالری به ازای هر ۲۲۶ میلی‌لیتری آبمیوه) و هم به علت قند طبیعی‌شان (بیش از ۲۰ گرم) مراقب و محتاط باشیم.

از خوردن یک لیوان آب پرتقال کوچک به همراه صبحانه لذت ببرید. اما بهتر است آب پرتقال به یک نوشیدنی متعارف که در تمام طول روز آن را می‌نوشید، تبدیل نشود.

منبع:Harvard Health Letter

ترجمه: محمد ملائکه

کد خبر 286160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha