مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اعلام وجود ۲۷۰ هزار قطعه ملکی فرسوده در پایتخت گفت، مولفه‌هایی ریزدانگی، نفوذناپذیری و عدم استحکام فنی از سوی شورای شهر تصویب شده است و در محلاتی که بیش از ۵۰ درصد شامل این سه مولفه باشد بافت فرسوده به آن اطلاق می‌شود.

بافت فرسوده

به گزارش ایسنا، فتح اللهی در اين خصوص گفت : به دلیل محدودیت منابع ملی، مدیریت شهری تنها از نوسازی بافت‌هایی با این سه مولفه پشتیبانی می‌کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با بیان این که دولت، شهرداری و مقامات محلی باید بستر نوسازی را در این محدوده فراهم کند، تصریح کرد: 3768 هکتار در تهران که شامل 270 هزار قطعه ملکی می‌شود با مساله بافت فرسوده در گیر هستند و شهرداری تهران برای نوسازی بسیج شده است.

فتح اللهی با تاکید بر این که شهرهایی که با روند طبیعی پدید و گسترش می‌یابند فرسودگی طبیعی دارند، گفت: بافت‌های فرسوده در شهر تهران هیچکدام در یک روند طبیعی و استاندارد پدید نیامده است و معلول مهاجرت دسته جمعی، تصرفات غیرقانونی و ساخت و سازهای غیرقانونی و شبانه است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تاکید بر این که ریزدانگی مسئله‌اي است که بیش از هر چیز در بافت فرسوده مطرح است، گفت: قطعات 50 و 60 متری استاندارد نیست و در این قطعات نمی‌توان محل زندگی و حتی محل کار طراحی کرد.

وی با اشاره به انواع گوناگون بافت‌های فرسوده اظهار کرد: در مناطق 11و 12 بافت‌های فرسوده تاریخی داریم که بنابر گذر زمان دچار فرسودگی تاریخی شده است. اما مناطقی مانند جوادیه، خاک سفید و شمیران نو که قدمتی حدود 50 سال دارند، از همان ابتدا مولفه‌های بافت فرسوده داشتند.

وی افزود : بخش‌هایی نیز مانند ده ونک، ده فرحزاد و ده کن نیر در دشت تهران و در دامنه البرز قرار داشتند و در شرایط گسترش تهران در دل بافت شهری قرار گرفتند.

فتح اللهی با بیان‌این‌که 37 درصد از جمعیت تهران در 10 درصد بافت فرسوده زندگی می‌کنند، گفت: در تهران در پارسل‌های زیر 100 متر معمولا بیش از 3 خانواده بزرگ زندگی می‌کنند و 86 درصد بافت فرسوده را پارسل‌های زیر 100متر تشکیل می‌دهد که در این پارسل‌ها با توجه به اینکه شرافت مکانی وجود ندارد، مشکلات و مسائل اجتماعی بسیاری وجود دارد.

وی با اشاره به این که اکنون در فصل بودجه هستیم، گفت: چند درصد از بودجه شهری و ملی به موضوع نوسازی اختصاص داده شده است؟

فتح الههی در پایان گفت: 5 هزار میلیارد دلار برای بازسازی بم استفاده شده است اما برای بافت‌های فرسوده تهران چه میزان هزینه شده است؟ آیا باید بعد از وقوع حادثه برای جنازه‌ها خرج کنیم؟

کد خبر 286116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha