چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

گروه سیاسی: در بحبوحه تلاش‌های ایران برای ایجاد ثبات و امنیت در کشور تحت اشغال عراق، نخست‌وزیر این کشور صبح چهارشنبه 17 مرداد برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.

نوری مالکی در فرودگاه مهرآباد از سوی پرویز فتاح، وزیر نیرو مورد استقبال قرار گرفت و پس از آن مراسم استقبال رسمی از نوری مالکی از سوی پرویز داودی، معاون اول رییس جمهوری برگزار شد.

مالکی در مدت اقامت خود در تهران با مقامات عالیرتبه کشورمان دیدار و درباره مسائل مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و جهان اسلام تبادل نظر خواهد کرد.

به گفته سخنگوی دولت عراق، وزیران خارجه، حمل و نقل، علوم و فناوری، جوانان و ورزش و وزیر مشاور در امور امنیت ملی، نوری مالکی را در این سفر همراهی می‌کنند.

علی الدباغ افزود: مالکی با مسئولان ایرانی مساله ارتقای روابط دو جانبه و بررسی اوضاع امنیتی عراق و راهکارهای حمایت از دولت عراق را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

مذاکرات داودی و مالکی

اما مذاکرات مشترک هیات‌های عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و عراق ظهر چهارشنبه به ریاست معاون اول رییس جمهوری ایران و نخست وزیر عراق برگزار شد.

پرویز داودی و نوری مالکی در این مذاکرات با اشاره به علاقه و عزم تهران و بغداد در گسترش مناسبات دو جانبه بر لزوم استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه همکاری‌ها و روابط در بخش‌های مختلف تاکید کردند.

معاون اول رییس جمهوری ایران و نخست وزیر عراق همچنین با بیان اینکه دو ملت و دو کشور دارای پیوندهای فرهنگی و تاریخی عمیق هستند، تصریح کردند: توافقات منعقد شده میان ایران و عراق باید با رفع برخی موانع موجود به سرعت اجرایی شود.

داودی و مالکی نقش دو دولت ایران و عراق را در گسترش مناسبات دو جانبه مهم دانستند و خاطر نشان کردند: باید زمینه‌ها و شرایط را برای همکاری و مشارکت فعالان بخش خصوصی و تجاری دو کشور فراهم کرد.

داودی با بیان اینکه امنیت عراق به نفع ایران و منطقه است، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره اهتمام ویژه‌ای برای کمک به تامین و تقویت امنیت در عراق دارد.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به آمادگی ایران برای همکاری و همیاری با دولت و ملت عراق به منظور بازسازی این کشور تاکید کرد: تسریع در بازسازی ویرانه‌های مربوط به رژیم سابق و دوران اشغال، روحیه ملت عراق را برای تلاش و امید به آینده و تامین امنیت این کشور افزایش می‌دهد.

نخست وزیر عراق نیز در مذاکرات مشترک هیات‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و عراق، با قدردانی از مقام‌های ایرانی در کمک به تامین امنیت و پیشرفت این کشور تصریح کرد: عراق خواستار گسترش مناسبات و استفاده از تجربیات ایران در بخش‌های گوناگون برای بازسازی این کشور و رفع محرومیت ملت عراق است.

نوری مالکی با بیان اینکه ماجراجویی‌ها و اقدامات دشمنان، مردم عراق را از دریافت خدمات و استفاده از زیر بناها محروم کرده است، گفت: روابط و همکاری‌های دو کشور ایران و عراق بویژه در زمینه انتقال انرژی و فرآورده‌های نفتی و تکمیل نیروگاه باید به سرعت افزایش یابد و توافقات دو جانبه عملیاتی شود.

نخست وزیر عراق همچنین چهارشنبه‌شب با رئیس‌جمهوری دیدار کرد.

دیدار با لاریجانی

نوری‌مالکی‌ نخست‌ وزیر عراق‌ و علی‌ لاریجانی‌ دبیر شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌ کشورمان‌ در تهران‌ دیدار و ضمن‌ بررسی‌ تحولات‌ سیاسی‌ ‌ امنیتی‌ عراق‌‌ درباره‌ تحولات‌ منطقه‌ ای‌ و مسائل‌ دوجانبه‌ گفتگو کردند‌.

در این‌ دیدار طرف‌ ایرانی‌ امادگی‌ کشورمان‌ را برای‌ کمک‌ به‌ عراق‌ در حل‌ مشکلات‌ امنیتی‌ این‌ کشور اعلام‌ کرد‌.

برنامه‌های روز پنجشنبه

به گزارش ایسنا نوری مالکی و هیئت همراه روز پنجشنبه در جریان دومین روز از سفر خود به کشورمان ضمن حضور در مرقد مطهر امام خمینی و نثار گل، راهی مشهد شده و مرقد مطهر امام رضا را زیارت می‌کنند.

مالکی پیش از سفر به مشهد با عبدالعزیز حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق دیدار و گفتگو می‌کند.

کد خبر 28581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز