یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

کنعان آل‌ثابت*: از خیابان ایرانشهر جنوبی می‌گذشتم، در عین ناباوری دیدم که تعمیرکاران ماشین‌های چاپ و دستگاه‌های کپی، کارتریج‌های مصرف‌شده را که عمدتاً حاوی کربن یا دوده و مواد آلاینده خطرناک دیگر هستند بر روی درختان و پیاده‌روهای مقابل مغازه‌شان می‌تکانند.

این سیاهکاری‌ها از ایرانشهر دور باد!

این کار علاوه بر آلودن محیط‌زیست نه‌تنها خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی و تنفسی برای خود کسبه و ساکنان آنجا ایجاد می‌کند بلکه گربه‌های بی‌نوایی را که گذارشان به آنجا می‌افتد نیز آلوده می‌کند.

از این همشهریان عزیزخواهش می‌کنم این‌گونه ضایعات را در همان مغازه خودشان درون کیسه‌های پلاستیکی بریزند و با تلفن137 شهرداری اطلاع دهند. شهرداری حتی برای مقادیر کم زباله‌های خطرناک هم به درب خانه‌ها و مراکز مراجعه می‌کند و آن را تحویل می‌گیرد. ما شنیده‌ایم که برای تحویل گرفتن دو عدد باطری هم این کار را کرده‌اند.

لطفا توجه داشته باشید که تونر و باطری و مواد شیمیایی زباله خشک نیستند، زباله خطرناک هستند که شهرداری در برابر آن‌ها شرح وظایف معینی دارد.

البته وظیفه شهرداری نیست که سراغ تک تک خانه‌ها و کارگاه‌ها برود و بپرسد زباله دارند یا نه. ولی در صورتی که به شهرداری اعلام شود، وظیفه دارد که بدون هزینه تحویل بگیرد. زباله‌های بیمارستانی و موارد خاص نیز ساز و کار معینی دارند. (جا دارد شورای شهر و شهرداری‌ها و سرا‌های محلات در این زمینه تمهیداتی بیاندیشند و برای اطلاع رسانی در این زمینه فعال تر عمل کنند. همچنین اتحادیه‌های صنفی برای آموزش‌های پایه محیط زیست به اعضا با تاکید بر ویژگی‌های حرفه‌های مربوطه اقدام کنند.)

اما نکته مهمی که نباید فراموش شود این که رها کردن زباله‌های خطرناک (مانند تونر) جریمه و مجازات دارد زیرا تجاوز به حقوق عمومی، تخریب محیط زیست و تهدید سلامت جامعه است.

حیف نیست در خیابان ایرانشهر در قلب پایتخت و در جوار باغ طهران و ساختمان‌های وزارت آموزش و پرورش و چند وزارتخانه مهم دیگر شاهد این سیاهکاری‌ها باشیم؟ چه خوب است مغازه‌های خیابان ایرانشهر، مرکزی برای انباشت ضایعات تونر معیین کنند و شهرداری در روزهای معینی در هفته این زباله‌ها را تحویل بگیرد. در مورد بسیاری از مشاغل دیگر و در محلات دیگر هم می‌توان چنین راهکارهایی را با همفکری مغازه‌داران و صاحبان کارگاه‌ها در پیش گرفت.

این سیاهکاری‌ها از ایرانشهر دور باد!

جا دارد ساکنان خیابان ایرانشهر و شهرداری منطقه 6 به گرامیداشت نام این خیابان آن را به صورت یکی از زیباترین و تمیزترین خیابان‌های پایتخت در آورند، خیابانی برازنده نام ایرانشهر. با جلب مشارکت ساکنان ایرانشهر و حمایت شهرداری و دعوت از معماران با ذوق و ایده‌های مردمی می‌توان به این هدف رسید. چنین اقدامی می‌تواند برای ساکنان خیابان ایران هم الهام بخش باشد و چه بسا خیابان‌هایی دیگر که نام های با مسمی دارند.

* منبع: دنياي سبزتر

کد خبر 285805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha