همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: رفع چالش آلودگی هوا نیاز به پول اضافی ندارد و باید در نظر داشت که تامین منابع مالی، موضوع سوم در حل این معضل است. درواقع پیش از آن باید به مدیریت این چالش و اجرای درست قانون توجه داشت.

به گزارش تهران سما، محمد باقر قالیباف در دیدار با هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، با اشاره به موضوع آلودگی هوا در پایتخت، ابراز داشت: شهرداری تهران در این مدت برای توسعه پایدار جز به موضوعات محیط زیست، توسعه اقتصادی و توسعه اجتماعی، به مسئله دیگری توجه نداشته و با یک برنامه کاملا مشخص و مدون در این مسیر حرکت کرده است.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه آلودگی هوا و صوت در شهر تهران قابل حل است، ابراز داشت: رفع چالش آلودگی هوا نیاز به پول اضافی ندارد و باید در نظر داشت که منابع مادی، موضوع سوم در حل این معضل است، بلکه پیش از آن باید به مدیریت این چالش و اجرای درست قانون توجه داشت. در این زمینه یک برنامه دقیق و مشخص نیز وجود دارد که از آن طریق بتوان معضل آلودگی را برطرف کرد.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: در طول سابقه بلدیه همواره بین 30 تا 35 درصد بودجه شهرداری تهران از سوی دولت تامین می شده است؛ تا جایی که در سال 84 از هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری تهران، 300 میلیارد در بودجه نقدی از سوی دولت تامین می شد اما هم اکنون تنها دوره ای است که سهم بودجه شهرداری تهران از دولت به زیر سه درصد رسیده است.

وی با اشاره به عدم پرداخت سهم شهرداری تهران از عوارض سوخت و جرایم راهنمایی رانندگی، تاکید کرد: امروز در شرایطی هستیم که می توان صدور پروانه ساختمانی در شهر را به طور مطلق تعطیل کرد و شهر را هم اداره کنیم، اما این در شرایطی است که در آینده گفته نشود این اقدام باعث از بین رفتن اشتغال، ایجاد بحران مسکن و بالا رفتن قیمت مسکن شده است.

شهردار تهران با اشاره به وجود 600 هزار خانه خالی در شهر تهران، گفت: هم اکنون گفته می شود تهران مشکل جمعیت دارد. این در حالی است که اگر به آمارهای سرشماری جمعیت نگاهی داشته باشیم، شاهد خواهیم بود که رشد جمعیت تهران منفی است و رشد مهاجرت به شهر تهران نیز متوقف شده است.

وی ادامه داد: اتفاقی که در دهه 70 برای شهر تهران رخ داد این بود که با مهاجرت های صورت گرفته نرخ رشد جمعیت به بالای 4 الی 5 درصد افزایش پیدا کرد اما هم اکنون نرخ رشد جمعیت در تهران متوقف شده و در حال منفی شدن است، به نحوی که نرخ رشد جمعیت شهر تهران به 1.5 کاهش پیدا کرده و این در حالی است که در دشت تهران نرخ رشد جمعیت 4.7 است.

شهردار تهران با اشاره به مشکلات زیست محیطی تراکم جمعیت در دشت تهران، ابراز داشت: فاجعه زیست محیطی این است که 23 درصد جمعیت در یک درصد خاک اسکان پیدا کرده اند؛ با این وجود شهرداری تهران سرانه فضای سبز در شهر را از 9.2 متر به ازای هر نفر به 15.5 متر در داخل شهر افزایش داده و این بدین معنی است که 6.5 متر به ازای هر نفر به سرانه فضای سبز شهر تهران اضافه شده است.

قالیباف در ادامه به واکاوی چنارهای خیابان ولی عصر (عج) و کاشت درختان چنار 15 ساله در این محور اشاره کرد و گفت: هم اکنون همه آبیاری فضای سبز شهر تهران با آب خام صورت می گیرد و سیستم های آبیاری نیز به صورت هوشمند با آبیاری قطره ای و بارانی انجام می شود. این در حالی است که پیش از این برای آبیاری 50 درصد درختان از آب شرب استفاده می شد.

شهردار تهران در ادامه از کاشت 5 میلیون درخت در شهر تهران خبر داد و عنوان کرد: کاشت درختان مثمر و غیر مثمر برای شهروندان تهرانی به صورت رایگان انجام خواهد شد.

کد خبر 285534

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha