چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

پس از پایان دور اول سفرهای استانی، نمایندگان مجلس که اکثراً در سفر رئیس جمهوری به حوزه انتخابیه‌شان، لااقل یک بار سفر هیأت دولت به مناطق مختلف کشور را تجربه کرده بودند، در مصاحبه‌ها و نطق‌های خود به تحلیل این اقدام دولت نهم پرداختند.

این امر در مجلس در چند روز اخیر شدیداً اوج گرفته تا حدی که سه نطق از چهار نطق نمایندگان به این موضوع اختصاص یافت. البته این اقدام به دنبال نطق شدیداللحن ولی‌الله شجاع پوریان نماینده اقلیتی بهبهان صورت پذیرفت.

شدت ماجرا به حدی بود که حداد عادل هم در کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به سؤال همشهری لازم دید حمایت همه جانبه‌ای را از سفرهای استانی به عمل آورد.

دفاع حداد

رئیس مجلس با اشاره به این که دید مثبتی به سفرهای استانی رئیس جمهوری دارد گفت: تصور می‌کنم سفرهای استانی رئیس جمهوری فاصله بین دولت و ملت را کم می‌کند و به دولت امکان اطلاع دقیق از مشکلات منطقه‌ای را می‌دهد؛ در عین حال هم سرعت در تصمیم‌گیری برای رفع مشکلات استانی را بیشتر می‌کند.

حداد عادل با تشکر از دولت و شخص رئیس جمهوری بابت انجام سفرهای استانی گفت: دلیلی برای مخالفت با این سفرها نمی‌بینم و در سفرهای استانی که بنده داشته‌ام مردم از گسترش فعالیت‌های عمرانی و توسعه و رفاهی که دولت نهم در مقایسه با دولت‌های قبل انجام داده راضی هستند.از سوی دیگر چند تن از نمایندگان هم در نطق‌های خود این موضوع را دستمایه دفاع از دولت قرار دادند.

مرتضی تمدن عضو شورای مرکزی اصولگرایان در نطق خود با اشاره به نطق شجاع پوریان گفت: تخطئه سفرهای استانی که بعضاً شبیه به یک مانور سیاسی برای درهم کوبیدن رقیب است وجدان‌های آگاه و منصف را چه در درون خانه ملت و چه بیرون از آن متعجب و متأسف می‌کند.

انتقاد از توسعه خشت و گلی

اما بیژن شهبازخانی دیگر ناطق جلسه علنی بود که در انتقاد از دولت پا را از سفرهای استانی هم فراتر گذاشت و به انتقاد همه‌جانبه از دولت پرداخت و سفرهای استانی را توسعه خشت و گلی دانست.

وی گفت: طی دو سال اخیر وابستگی دولت به درآمدهای نفتی بیشتر و انحراف از قانون برنامه جدی‌تر گردیده است؛ به‌گونه‌ای که در گزارشی از مرکز پژوهش‌ها در سال 85 استفاده دولت از درآمدهای نفتی بالغ بر 54 میلیارد دلار گردیده است.

در صورتی که درآمد نفتی کشور در همان سال 52 میلیارد دلار و احتمالاً 2 میلیارد دلار هم از حساب ذخیره‌ ارزی برداشت گردیده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی هم وارد میدان شد

اما ماجرای سفرهای استانی به حدی جدی بود که رئیس کمیسیون سیاست خارجی هم لازم دید در این مجادله وارد شود و به دفاع از اقدامات دولت بپردازد.

علاءالدین بروجردی در این زمینه گفت: آیا انصاف است که ما این‌گونه قضاوت کنیم و فقط نیمه تهی لیوان را بنگریم و چشمان خود را بر روی دستاوردها ببندیم و از ایجاد یک تحول مهم و تاریخی در سازندگی کشور پس از 8 سال جنگ تحمیلی و 1000 میلیارد دلار خسارت جنگی دشمن سخن نگوییم.

این‌گونه سخن گفتن که انصاف و جوانمردی در آن رنگ باخته و از تفکر شهید بزرگوار مجلس آیت‌الله مدرس که فرمود سیاست ما عین دیانت ما است دور است، سهل است ولی حق نیست.

کد خبر 28551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز