همشهری آنلاین: دانشمندان قبلا ثابت کرده‌اند که توئیتر می‌تواند انتشار بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا را پیش‌بینی کند؛ اکنون پژوهشی تازه نشان می‌دهد که توئیت‌ها- به خصوص توئیت‌های خشمگینانه- می‌توانند خطرات دیگر بهداشت عمومی را نیز بسنجند.

TWEETS

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که خوانش بهزیستی روانشناختی (psychological welfare) یک اجتماع(community) از طریق بررسی پیام‌های توئیتری‌ آنها می‌توانند مشکلات بهداشتی درازمدت مانند بیماری قلبی را پیش‌بینی کند.

پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا و یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران همکار تلاش کردند که با بررسی پیام‌های توئیتری نظریه‌های غالب درباره رابطه زبان و عواطف را با پیامدهای بهداشتی در اجتماع ارتباط دهند.

 آنها به این نتیجه رسیدند که حتی پس از تصحیح متغیرهایی مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی و تحصیلات، توئیت‌هایی که عواطف منفی را منتقل می‌کنند، کاملا با میزان مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی در اجتماع همبستگی دارند.

این پژوهشگران با بررسی توئیت‌های عمومی در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ دریافتند که اجتماعاتی که اغلب پیام‌های حاوی ناسزا و نفرت را توئیت می‌کنند، میزان بالاتری از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی را دارند. اما توئیت‌های مثبت تاثیر مخالفی را نشان می‌دادند.

پژوهشهای پیشین عوامل بسیاری را که با افزایش خطر بیماری قلبی ارتباط داده‌اند، از جمله درآمد کم، سیگار کشیدن و استرس: اما این پژوهشگران نشان دادند که پیامهای توئیتری افراد - نسبت به این عوامل خطرساز شناخته‌شده - می‌تواند اطلاعات بیشتری را درباره ارزیابی خطر بیماری قلبی در یک اجتماع در اختیار بگذارند.

 به گفته این پژوهشگران، خود اشخاصی که از کلمات پرخاشگرانه‌ای مانند «متنفر بودن» در توئیت‌های خود استفاده می‌کنند، لزوما به علت بیماری قلبی نمی‌میرند، بلکه دیگرانی که در اجتماع آنها قرار دارند، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی قرار می‌گیرند.

و این رابطه در جهت عکس هم صادق است- به نظر می‌رسد افرادی که درباره شادمانی و خوش‌بینی توئیت می‌کنند، اجتماعاتی دارند که خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی در آنها کمتر است.

مارگرت گرن، استادیار دانشگاه ملبورن، یکی از این پژوهشگران همکار در این تحقیق گفت: «خصومت و افسردگی با توجه به اثرات زیست‌شناختی‌شان در سطح فردی با بیماری قلبی ارتباط داده شده‌اند. به علاوه، عواطف منفی می‌توانند رفتارهای منفی و پاسخ‌های اجتماعی را برانگیزند؛ افراد در چنین وضعیتی ممکن است به کشیدن سیگار، تغذیه نامناسب و  انزوا روی آورند، و این رفتارها می‌تواند به طور غیرمستقیم به بیماری قلبی منجر شود.»

اچ آندرو شوارتز، استاد علوم کامپیوتر و اطلاعات دانشگاه پنسیلوانیا نیز که در این بررسی شرکت داشت، گفت: «رابطه میان زبان و مرگ و میر به خصوص از این لحاظ غافلگیرکننده است که در مجموع، خود افرادی که کلمات و موضوعات خشمگینانه را توئیت می‌کنند، نیستند که با احتمال بیشتری به علت بیماری قلبی می‌میرند. بلکه سایر افراد اجتماع‌شان هستند که در معرض خطر بیشتر قرار می‌گیرند؛ به عبارت دیگر، اگر بسیاری از همسایگان‌تان خشمگین باشند، شما هستید که به احتمال بیشتری به علت بیماری قلبی می‌‌میرید.»

اگر رسانه‌های اجتماعی بتوانند مناطق در معرض خطر بالا  برای بیماری‌ها را شناسایی کنند و متخصصان بهداشت عمومی برای مداخله زوردس در این مناطق باخبر شوند، ممکن است بتوان از آنها برای ارتقای بهداشت عمومی استفاده کرد.

 

منبع:  Smithsonian Magazine

ترجمه: علی ملائکه

کد خبر 285251

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha