همشهری آنلاین: شیوه نظارت و کنترل پارک ملی گلستان از وضعیت سنتی فعلی به شیوه مدرن تغییر می‌کند.

به گزارش ایرنا، "اسماعیل مهاجر" روز چهارشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیران این پارک که در محل موزه حیات وحش پارک ملی گلستان برگزار شد، افزود: 5 قرارگاه جدید برای جلوگیری از آتش‌سوزی و مقابله با شکارچیان متخلف در این پارک مستقر می‌شود.

وی ادامه داد: برای هریک از این قرارگاه‌ها یک مدیر تعیین می‌شود تا با افراد زیر مجموعه و امکانات جدید بتوانند در کم‌ترین زمان ممکن در برابر اتفاقات عکس‌العمل نشان دهند.

مهاجر استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و هم چنین تقویت نیروهای حفاظتی پارک ملی را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: در کنار این اقدامات برای ارتقای وضعیت معیشت اهالی روستاهای مجاور پارک نیز باید کار شود تا آن‌ها از دست‌اندازی به پارک برای رفع نیاز خود بی‌نیاز شوند.

وی همچنین فرهنگ‌سازی برای مردم را در جهت بالا بردن امنیت حیوانات این پارک خواستار شد و گفت: باید کاری شود تا مردم به جای شکار این حیوانات در قبال وضعیت آن‌ها احساس مسئولیت کنند و به فکر آینده آن‌ها باشند.

مهاجر همچنین به موضوع تغییر جاده سراسری پارک ملی هم اشاره کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست خواستار آن است که جاده کمربندی برای پارک احداث شود تا خودروهای سنگین از آن عبور کنند.

وی گفت: در صورت احداث جاده کمربندی از جاده فعلی برای تردد گردشگران استفاده خواهد شد.

مدیر کل پارک ملی گلستان در این آیین با تقدیر از تلاش‌های 13 ماهه "جواد سلیاری" مدیر سابق این پارک، "سلیمان قربان‌زاده" را به عنوان مدیر تازه پارک ملی گلستان معرفی کرد.

"حسن خسروی" فرماندار گالیکش هم در این آیین گفت: مدیریت پارک ملی باید قانونمند و مردم مدار باشد و با مردم به‌گونه‌ای تعامل کند که بتوان از ظرفیت زیاد مردم برای حفاظت از این پارک استفاده شود.

"جواد سلیاری" مدیر قبلی پارک ملی گلستان هم طی سخنانی گفت: در 13 ماه گذشته 17 مورد آتش‌سوزی در پارک رخ داد که 1345 هکتار را سوزاند.

وی تاسیس قرارگاه واکنش سریع در پارک ملی را از کارهای انجام شده طی مدیریت 13 ماهه خود اعلام کرد و گفت: وجود این قرارگاه باعث شد 35 مورد آتش‌سوزی در بدو شروع آن مهار شود.

وی تلفات جاده‌ای پارک ملی گلستان را در سال جاری 220 مورد اعلام کرد و گفت: 5 مورد ازاین تلفات به پلنگان و 6 مورد دیگر هم به آهوان اختصاص دارد.

وی تلفات جاده‌ای پارسال پارک را 143 مورد اعلام کرد.

کد خبر 285169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha