چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰
۰ نفر

مریم سعیدنژاد: دیگر گذشت آن زمان‌ها که برای باز کردن در خانه و فهمیدن اینکه چه‌کسی پشت در است باید یا از صدای مراجعه‌کننده پشت آیفون صوتی، هویت آن شخص را حدس می‌زدیم یا اسم و رسمش را می‌پرسیدیم.

دَر ‌و  باز  نکن‌ !

حالا ديگر آيفون‌هاي تصويري همه كاره بازار را پر كرده‌اند؛ آيفون‌هايي كه تصاوير رنگي فول اچ‌دي برايتان پخش مي‌كنند و تازه مي‌توانند از مراجعه‌كننده محترم فيلم و عكس هم بگيرند و در حافظه‌شان نگه دارند براي روز مبادا. خلاصه اينكه با وجود اين در بازكن‌هاي حرفه‌اي احساس امنيت بيشتري نصيبتان خواهد شد. سري هم كه به بازار بزنيد با انواع مدل‌هاي ايراني و خارجي‌شان روبه‌رو خواهيد شد. براي يك خريد بهتر با ما همراه باشيد.

  • دست ايراني‌ها در كار است

بيشتر محصولات بازار خوشبختانه ايراني هستند. يك آيفون تصويري كامل، شامل پنل جلوي در كه در اصل همان زنگ است، گوشي يا نمايشگر، منبع تغذيه و قفل بازكن است. تعداد زنگ‌هاي روي پنل هم به تعداد واحدهاي ساختمان بستگي دارد. قديم‌ترها تصوير آيفون‌ها اكثرا سياه و سفيد بود اما حالا بيشترشان تصويرهاي رنگي و واضح دارند و امكاناتي مثل حافظه داخلي و... هم به آنها اضافه شده است. آيفون‌هاي تصويري در اصل زيرمجموعه سيستم‌هاي حفاظتي و امنيتي‌اند و براي امنيت بيشتر ساختمان‌ها طراحي شده‌اند. معمولا شركت‌هايي كه كارشان اين مدل سيستم‌هاست فروش و خدمات آيفون تصويري هم دارند. البته در مغازه‌هاي سطح شهر هم به راحتي مي‌توانيد انواع آيفون‌هاي ايراني و خارجي را پيدا كنيد. براي خريد چند راه داريد؛ يكي تماس با آگهي سيستم‌هاي آيفوني است كه در روزنامه و اينترنت مي‌بينيد و دوم هم خريد حضوري از مغازه‌هاي سطح شهر. خيابان لاله‌زار جنوبي كه بورس لوازم برقي و الكتريكي است در اصل بورس فروش انواع آيفون‌هاي تصويري هم هست. كوكو، كاليوز، كوماكس، سيماران، الكتروپيك، تابا، تابان، تك نما و... تعدادي از برندهاي بازار هستند.

ايران در زمينه توليد آيفون مخصوصا در سال‌هاي اخير پيشرفت چشمگيري داشته است و توانسته حجم زيادي از بازار را در دست بگيرد اما مشكلي كه هنوز وجود دارد اين است كه بعضي از قطعات آيفون‌هاي تصويري فعلا در داخل توليد نمي‌شود و مجبور به وارد كردن آنها از ديگر كشورها هستيم. البته خيلي از توليدكننده‌ها هم به‌خودكفايي رسيده‌اند و همه قطعات را خودشان توليد مي‌كنند و حتي بعضي از برندها، صادرات به كشورهاي خارجي هم دارند. خارجي‌هاي بازار هم اكثرا چيني هستند؛ حتي بعضي از آنهايي كه به اسم كره‌اي به فروش مي‌روند.

  • آيفون از همه رنگ

آيفون‌هاي بازار از نظر امكانات و قيمت فروش، به گروه‌هاي زير دسته‌بندي مي‌شوند:
دسته اول آيفون‌هاي معمولي هستند كه دكمه دارند و صفحه‌هاي نمايش رنگي با اينچ‌هاي متفاوت. از امكانات اين مدل‌ها مي‌توان به تنظيم شدت و نور نمايشگر، انتخاب ملودي زنگ و زبان دستگاه اشاره كرد. مدل‌هاي خارجي اين آيفون‌ها را همراه پنل و با صفحه نمايش 7 اينچي براي يك واحد مي‌توان با حدود 375هزار تومان خريد. مدل‌هاي ساده‌تر با صفحه نمايش‌هاي ضعيف‌تر و برندهاي چيني را مي‌توانيد با حدود 200هزار تومان هم بخريد. مدل‌هاي ايراني اين دسته با صفحه نمايش‌هاي متفاوت حدود 150تا 320هزار تومان قيمت دارند.

دسته بعدي، آيفون‌هاي رنگي حافظه‌دار هستند. اين آيفون‌ها مي‌توانند تصوير مراجعه‌كننده را در حافظه خود ضبط كنند. بعضي مدل‌ها حتي قابل اتصال به حافظه خارجي هم هستند. بعضي مدل‌هاي اين دسته، امكان ارتباط بين واحدها را هم دارند. از امكانات اين مدل‌ها مي‌توان به تنظيم شدت و نور نمايشگر، انتخاب ملودي زنگ و زبان دستگاه اشاره كرد. مدل‌هاي خارجي‌شان كه صفحه 7اينچي دارند براي يك واحد همراه با پنل حدود 386 هزارتا يك ميليون و 150هزار تومان قيمت دارند. مدل‌هاي ايراني اين دسته هم حدود 165تا 345هزار تومان هستند. البته اگر بخواهيد براي تعداد واحدهاي بالاتر خريد كنيد قيمت ضرب در تعداد واحدها نمي‌شود و تخفيف مي‌خورد. براي مثال براي يك ساختمان 8 واحدي مي‌توانيد گوشي و پنل حافظه‌دار با صفحه نمايش 3/5 تا 4/5 اينچي ايراني بخريد و حدود يك ميليون و 200تا يك ميليون 700هزار تومان بپردازيد.

يك دسته از آيفون‌هاي حافظه‌دار هم امكانات خاصي دارند كه باعث بالا رفتن قيمت‌شان مي‌شود و بيشتر هم خارجي هستند؛ 2دوربين حافظه‌دار، سيستم پيغام‌گير و فيلمبرداري از مراجعه‌كننده از امكاناتشان است. براي اين مدل آيفون‌ها، براي يك واحد همراه با پنل بايد چيزي حدود يك ميليون و 500هزار تومان بپردازيد.

دسته بعدي هم آيفون‌هاي لمسي هستند. گوشي اين مدل آيفون‌ها به جاي دكمه، صفحه تاچ دارد و مثل گوشي‌هاي هوشمند است. بعضي از مدل‌هاي اين دسته امكان ارتباط بين واحدها را هم دارند. بعضي مدل‌هاي لمسي، گوشي ندارند و فقط يك صفحه تخت با مانيتور و صفحه كليد لمسي هستند. از امكانات اين مدل‌ها مي‌توان به تنظيم شدت و نور نمايشگر، انتخاب ملودي زنگ و زبان دستگاه اشاره كرد. براي مثال مدل‌هاي ايراني اين آيفون‌هاي لمسي همراه با پنل و صفحه نمايش 4تا 7 اينچي براي يك واحد حدود 400تا 475هزار تومان هستند و اگر حافظه‌دار باشند حدود 160هزار تومان هم به قيمت آنها اضافه مي‌شود.

يكسري از آيفون‌ها سيستم برقراري ارتباط داخلي دارند. از اين طريق مي‌توان با واحدهاي ديگر يك مجتمع هم ارتباط داخلي برقرار كرد. اين سيستم بيشتر به درد ساختمان‌ها و مجتمع‌هاي بزرگ و پر واحد مي‌خورد كه نگهباني دارند و مي‌توان با ساختمان آنها ارتباط داخلي داشت. اين آيفون‌ها كه هوشمند هستند قيمت‌هاي بسيار بالاتري نسبت به بقيه دارند و حدود 70درصد هزينه بيشتري روي دست مشتري مي‌گذارند. براي همين هنوز چندان در داخل ايران جا نيفتاده‌اند و توليدكننده‌ها هم تعداد محدودي از اين مدل‌ها توليد مي‌كنند. قيمت اين مدل‌ها هم براي هر واحد بالاي يك ميليون تومان در خواهد آمد.

پنل‌ها معمولا شبيه هم هستند و فرق قيمت‌شان بيشتر به تعداد طبقات بستگي دارد. از امكانات پنل‌هاي تصويري مي‌توان به ديد واضح در شب، داشتن سيستم دزدگير براي اطلاع به نگهباني، داشتن چراغ براي روشن كردن تصوير و... اشاره كرد. براي مثال پنل‌هاي ايراني براي يك تا 4واحد 160هزار تومان، براي 4تا 10واحد 170تا 240 هزار تومان و براي 14واحد 250تا 260هزار تومان قيمت دارند. پنل‌هاي خارجي هم قيمت‌هاي متفاوتي دارند و براي مثال تك واحد‌هايشان از 180تا 245هزار تومان قيمت دارند.

  • چي بخريم؟

با توجه به اينكه در بازار، آيفون‌هاي تصويري‌ متنوع ايراني و خارجي وجود دارد، ممكن است براي انتخاب به مشكل بخوريد. پس قبل از خريد حسابي تحقيق كنيد و موارد زير را هم به‌خاطر داشته باشيد:

حالا كه اين همه برند ايراني متنوع و خوب در بازار هست پس سعي كنيد ايراني‌ها را بخريد چون خارجي‌ها هم اكثرا چيني هستند و هم خدمات پس از فروش درست و درماني ندارند. ايراني‌ها اكثرا خدمات در منزل دارند ولي اگر آيفون خارجي‌تان خراب شود بايد خودتان بازش كنيد و براي تعمير ببريد.

- قيمت آيفون‌ها براساس برند، زيبايي ظاهري، امكانات جانبي، نوع قطعات، داشتن امكاناتي مثل حافظه داخلي يا خارجي، لمسي يا دكمه‌اي بودن، وضوح تصوير مانيتور، تعداد واحدهاي ساختمان، خدمات پس از فروش و... تعيين مي‌شود. بنابراين ابتدا مشخص كنيد كه چه امكاناتي لازم داريد و بعد به خريد برويد تا پول اضافه براي خريد امكاناتي جانبي كه اصلا به كارتان هم نخواهد آمد ندهيد.

موقع خريد به جاي اينكه دنبال برند باشيد دنبال آيفوني با كيفيت قطعات بالا باشيد. بعضي از آيفون‌ها، قطعات چيني با كيفيت پايين دارند و براي همين با داشتن ظاهر خوب قيمت كمتري نسبت به بقيه دارند.

بيشتر امكانات آيفون‌هاي تصويري مثل همديگر است و كيفيت صفحه نمايشگر بين بقيه مهم‌تر از همه است و وقتي هم براي خريد مي‌رويد نخستين سؤال فروشنده از شما چند اينچ بودن صفحه نمايش دلخواه شماست. پس صفحه نمايش با وضوح بالا بخريد تا بتوانيد هم در روز و هم در شب به خوبي تصوير بيرون و مراجعه‌كننده را ببينيد.

وقتي براي خريد تصميم گرفتيد حتما در مورد نصاب حرفه‌اي شركتي كه از آن خريد كرده‌ايد هم اطمينان حاصل كنيد چون هر كدام از آيفون‌هاي تصويري نصب مخصوص به‌خودشان را دارند كه بايد با دقت انجام شود. هزينه نصب براي مثال براي يك ساختمان تك‌واحدي چيزي حدود 10تا 30هزار تومان است.

كيفيت ديد در شب، صداي شفاف و قوي، ضد‌آب و ضد‌زنگ‌بودن پنلي كه بيرون و كنار در ورودي نصب مي‌شود هم از نكاتي است كه نبايد فراموش كنيد.

اگر آيفون رنگي مي‌خريد به كيفيت رنگ مانيتور دقت كنيد. اين رنگ‌ها بايد واضح و واقعي باشند. تصوير بعضي از آيفون‌ها طبيعي نيست و به رنگ آبي متمايل است.

کد خبر 284924

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha