شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

مرضیه موسوی: تجمیع پلاک به یکپارچه کردن ۲ یا چند ملک فرسوده می‌گویند که به تنهایی مساحت زیادی ندارند و با یکپارچه شدن این املاک، هم کاهش در هزینه‌های ساخت‌وساز اتفاق می‌افتد و هم استفاده بهینه از فضای ملک و هم نوسازی بافت‌های فرسوده محقق خواهد شد.

پلاک‌هـا دست به‌دست هم می‌دهند

 اگر قصد يكپارچه كردن ملك خود با ملكي ديگر را داريد بد نيست نيم نگاهي به اين صفحه بيندازيد تا چم و خم كار دست‌تان بيايد و پيش از دست به‌كار شدن، دورنمايي از آن را در ذهن داشته باشيد.

  • گام اول

پيدا كردن پلاك‌هاي تجميعي
در نخستين گام افرادي كه صاحب چند ملك با مساحت كم هستند بايد بر سر تجميع پلاك خود به توافق برسند. از طرفي پلاك‌هايي كه قرار است با يكديگر تجميع شوند بايد كاربري يكساني داشته باشند. در غيراين‌صورت اول بايد براي تغيير كاربري هر ملك اقدام كنيد و بعد به سراغ تجميع برويد. حل اختلافات در مورد فضاي مشاع و ملكيت آن هم در همين نخستين گام بايد انجام شود. پيش‌فرض آن است كه هر كس به نسبت ابعاد ملكي كه به مشاركت مي‌گذارد، در مالكيت ملك جديد سهيم است.

  • گام دوم

پرداخت كامل عوارض
به اداره نوسازي منطقه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنيد مراجعه كنيد. در اين مرحله بايد تمام فيش‌هاي عوارض و ماليات مربوط به ملك‌هاي مورد تجميع را به همراه داشته باشيد. تمام بدهي شما در زمينه عوارض شهري بايد تسويه شود. علاوه بر ارائه اين فيش‌ها، با درخواستي كه ارائه مي‌دهيد فيش عوارض سال‌جاري را هم دريافت مي‌كنيد و عوارض ملك تا پايان سال را هم مي‌پردازيد. برگه تسويه عوارض، يكي از اسناد مهمي است كه در تجميع پلاك بايد به همراه داشته باشيد.

  • گام سوم

درخواست نامه به شهرسازي
حالا نوبت به آن مي‌رسد كه مالكان با در دست داشتن سند ملك‌هاي خود، در دفتر نوسازي منطقه درخواستي را مبني‌بر تجميع پلاك‌ها تنظيم كنند. در اين مرحله حتما بايد خود مالكان يا نماينده‌هاي قانوني آنها حضور داشته باشند. به همراه داشتن سند ملك در اين مرحله الزامي است. درصورت موافقت اوليه در اداره نوسازي، معرفي نامه‌اي به مالكان ارائه مي‌شود تا به وسيله آن به اداره شهرسازي مراجعه كنند.

  • گام چهارم

دريافت شماره پيگيري
يكي از مالكان به‌عنوان نماينده ساير مالكان درخواست‌دهنده براي تجميع پلاك بايد مراحل بعدي را طي كند و از اين مرحله به بعد نيازي به حضور تمام مالكان نيست. نماينده مالكان به اداره شهرسازي منطقه مراجعه مي‌كند و اداره شهرسازي با بررسي درخواست، درصورت توافق، پرونده‌اي براي املاك تشكيل مي‌دهد. اين پرونده شماره پيگيري‌اي دارد كه نماينده مالكان با در دست داشتن آن بايد به سراغ گام‌هاي بعدي برود.

  • گام پنجم

حضور در دفا‌تر خدمات
وقت آن رسيده كه نماينده مالكان با در دست داشتن مدارك به دفتر خدمات الكترونيك شهر برود و روند كار پرونده خود را در آنجا دنبال كند. در اين مرحله موقعيت جغرافيايي و ابعاد املاك با آنچه در اسناد آمده تطبيق داده مي‌شود. همچنين شرايط ملك از نظر قرار‌گرفتن در طرح تفصيلي شهر تهران و اينكه در دورنماي شهر تهران چه برنامه‌اي براي آن نقطه از شهر ريخته شده مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

  • گام ششم

بازرسي از ملك‌هاي شما
دفتر خدمات الكترونيك، بازرساني را براي بررسي املاك و وضعيت تجميع آن مي‌فرستد. البته درخواست بازديد از طرف نماينده مالكان ارائه مي‌شود. همچنين هزينه اياب و ذهاب و دستمزد بازرسان بر عهده مالكان است. بازرسان نقشه‌ها و همچنين اسناد را با موقعيت ملك تطبيق مي‌دهند و صحت آن را تأييد مي‌كنند. همچنين در اين مرحله مشخص مي‌شود كه ملك ساخته شده بايد چه ميزان عقب‌نشيني داشته باشد.

  • گام هفتم

زماني براي اصلاح سند
قرار است ۲ يا چند پلاك تبديل به يك پلاك واحد شود. براي همين لازم است تا قبل از تهيه نقشه‌هاي لازم، تكليف سند ملك روشن شود. بايد به يكي از دفا‌تر ثبت اسناد مراجعه كنيد و پلاك‌هاي مورد‌تجميع را در قالب يك پلاك واحد، داراي سندي واحد كنيد. طبق طرح تجميع پلاك، يا بايد قطعاتي از اين پلاك‌ها به هم متصل شود و يا با ديواركشي‌ها و ساخت وساز‌ها، چند ملك به‌صورت يكپارچه دربيايند.

  • گام هشتم

امتياز‌ها را دريافت كنيد
مديريت شهري براي تجميع پلاك‌هاي خرد امتيازاتي قائل شده است؛ ازجمله امتياز داشتن يك طبقه اضافه يا مثلا اگر همه املاك يك كوچه بن‌بست با يكديگر تجميع شوند، مساحت كوچه هم به مساحت ملك جديد اضافه مي‌شود. همچنين با توجه به تعداد پلاك‌هاي تجميع شده، تخفيف‌هاي خوبي در عوارض داده مي‌شود.

  • گام نهم

تهيه نقشه براي ملك
مالكان به سراغ طراح نقشه ساختمان جديد مي‌روند و نقشه ملك با توجه به بايد و نبايدهاي ذكر شده در بازرسي و دفتر شهرسازي و معماري منطقه، تهيه مي‌شود. در اين نقشه وضعيت عقب‌نشيني ملك، تعداد طبقات، جانمايي فضاهاي داخلي و تعيين مشاعات و... بايد به دقت انجام شود. مالكان مي‌توانند از طراحان نقشه كه شهرداري به آنها معرفي مي‌كند استفاده كنند يا كار را به طراح ديگري بسپارند.

  • گام دهم

تأييد نقشه در دفتر خدمات الكترونيك
نقشه تهيه شده به دفتر خدمات الكترونيك برده مي‌شود تا توسط كار‌شناسان تأييد شود. يكي از اقداماتي كه در اين زمينه انجام مي‌شود مطابقت مساحت ملك طراحي شده با مجموع مساحت‌هاي املاك تجميع شده است؛ يعني ملك جديد نبايد هيچ تعارضي نسبت به كوچه داشته باشد. در ‌‌نهايت نقشه توسط كار‌شناس معماري و شهرسازي تأييد مي‌شود. حالا مي‌توانيد دست به‌كار ساخت‌وساز شويد.

  • چه مداركي لازم است؟

علاوه بر مدارك شناسايي مالكان و تصاوير اين مدارك، مدارك ديگري نيز مورد نياز است. ازجمله سند ملك‌هايي كه قرار است تجميع شود به همراه نقشه و كروكي آن. مفاصا‌حساب دارايي و ماليات و عوارض شهرداري هم از مداركي است كه ضميمه پرونده اين املاك مي‌شود. در مراحلي كه صاحبان سند به هر دليل حضور ندارند، وكالتنامه محضري و قانوني آنها مطالبه مي‌شود. فرم‌ها و معرفي‌نامه‌هايي هم براي تجميع چند پلاك مورد نياز است كه طي روند ارائه درخواست تا تأييد نهايي به‌دست شما مي‌رسد.

  • كجاها بايد مراجعه كنيم؟

اولين مكاني كه بايد به آن مراجعه كنيد دفا‌تر نوسازي محله‌اي است كه ملك در آن واقع شده است. بعد از آن بايد به اداره درآمد شهرداري منطقه خود مراجعه كنيد. هر منطقه‌اي اداره شهرسازي و معماري مخصوص به‌خود را دارد كه بخشي از روند پرونده را در آن طي مي‌كنيد. در ‌‌نهايت بايد سري به دفا‌تر خدمات الكترونيك شهر بزنيد كه معمولا در هر محله‌اي از محله‌هاي شهر تهران چنين دفاتري داير شده‌اند. براي دريافت سند جديد ملك هم سري به يكي از دفا‌تر ثبت استاد رسمي بزنيد.

  • اگر ملكي بي‌سند باشد

داشتن سند مالكيت رسمي، يكي از مهم‌ترين شروط براي آغاز به‌كار تجميع چند پلاك است. اگر در جمع پلاك‌هايي كه قرار است با هم مشاركت داشته باشند تنها يك ملك هم فاقد سند باشد، روند تجميع دچار مشكل شده و متوقف مي‌شود. تنها راه‌حل براي اين كار اين است كه ملك فاقد سند، قبل از اقدام براي تجميع، براي دريافت سند رسمي اقدام كند.

کد خبر 284406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha