سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان آمریکایی با همکاری محققان موسسه تکنولوژی فدرال لوزان، قرصی تولید کرده‌اند که افراد چاق می‌توانند از آن به عنوان یک وعده غذایی لذیذ با کالری کم استفاده کنند.

به گزارش فارس، محققان قرصی تولید کرده‌اند که به عنوان یک ماده غذایی عمل می‌کند، کالری کمتری دارد، چربی‌ها را می‌سوزاند و درمانی موثر برای مبارزه با چاقی است؛ این در حالی است که شخص احساس سیری می‌کند تا حدی که انگار یک غذای دلچسب و لذیذ خورده است.

این محصول تولید شده به نام fexaramine «فکسارامین» یک ماده مصنوعی است که به مدت 5 هفته به موش‌ها داده شد؛ دانشمندان آمریکایی با همکاری زیست شناسان موسسه تکنولوژی فدرال لوزان این قرص را تولید کرده‌اند؛ آنها دریافتند این قرص می‌تواند به جای یک وعده غذایی بدون اینکه غذایی خورده شود، تاثیر گذارد و به صورت طبیعی باعث هضم و سوزاندن کالری می‌شود.

در این آزمایش فکسارامین به موش‌ها داده شد که باعث کاهش سطح قند، کلسترول خون و وزن آنها شد؛ در واقع این قرص مانند اسیدهای صفرا عمل می‌کند.

«رونالد ایوانز» یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: این مولکول، سیگنال‌های مشابه یک وعده غذایی منتها با کالری کمتر به بدن می‌فرستد و تأثیر بی‌سابقه‌ای برای درمان چاقی دارد.

دانشمندان گفته‌اند: این قرص بر روی موش چاق آزمایش شد و باعث کاهش وزن آن شد به طوری که وزن موش چاق 20 درصد کمتر از موش‌های کنترل شده شد؛ همچنین به طور قابل توجهی چربی بدن آنها کاهش یافت و آنها در این آزمایش دریافتند این قرص باعث کاهش دو نوع چربی می‌شود؛ به نظر می‌رسد برخی چربی‌های سفید (ذخیره‌سازی چربی) به چربی قهوه‌ای (سوزاندن چربی برای تولید گرما) تبدیل می‌شوند.

علاوه بر این موش‌های مورد آزمایش قرار گرفته سطح قند و کلسترول خون‌شان پایین‌تر از همتایان خود که فکسارامین مصرف نکرده بودند، شد و حتی زمانی که دمای بدن آنها افزایش یافت باعث تسریع سوخت و ساز بدن شد.

محققان اشاره کردند موش حتی بدون اینکه بداند، به حرکت کردن علاقه پیدا کرده بود که باعث کاهش وزن موش می‌شد. جالب‌تر اینکه این قرص اثرات جانبی بسیار کمی دارد؛ در صورتی که فکسارامین نتواند عمل کند و از دیواره روده نتواند رد شود، داخل خون یا در کل بدن، نمی‌رود.

«آلیسیا پرینو» یکی از محققان این پروژه گفت: این مطالعه امیدوار کننده است اما هنوز در مورد انسان هیچ آزمایش و درمانی انجام نشده است.

کد خبر 284843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha