مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

فخر‌السادات کهندانی: غروب روز جمعه 14 مرداد 1385 یعنی یک سال پیش، یک دستگاه خودرو سمند، در جاده دامغان- نیشابور، حوالی میامی به دلیل پستی‌بلندی‌ها و پیچ‌های فراوان واژگون شد و سرنشینان آن زخمی شدند.

همان روز، یک دستگاه سواری پراید در این جاده واژگون شد و سرنشینان زخمی آن را به بیمارستان امام حسین(ع) شهر شاهرود انتقال دادند. در همان روز، چند زخمی دیگر که ناشی از حوادث رانندگی در همان مسیر جاده بود، به این بیمارستان آورده شدند و 3 هفته پیش از آن، یکی از پرستاران بخش اورولوژی این بیمارستان بر اثر واژگون شدن خودرو «رنو» که وی رانندگی آن را بر عهده داشت، زخمی شد و به این بیمارستان انتقال یافت.

 سرعت تمامی خودروهایی که در این جاده دچار حادثه شدند به گفته رانندگان آنها و شاهدان عینی در حد متعادل بوده است. اما جاده دامغان به نیشابور به‌ویژه در نزدیکی میامی، دارای عرض کم، پستی بلندی‌های زیاد با شیب تند، فقدان میدان دید کافی و غافلگیر شدن رانندگان در سر پیچ‌ها، به گذرگاه حوادث رانندگی تبدیل شده است و بعضی نیز، این نقطه را به دلیل حادثه‌زایی به مثلث برمودا تشبیه کرده‌اند! پرستار آسیب دیده ناشی از حادثه رانندگی در این جاده می‌گوید: در کمال ناباوری و در حالی که سرعت اتومبیلم کمتر از90 کیلومتر بود، ناگهان در سر یک پیچ تند و غیراستاندارد دچار حادثه شدم و خودرویم واژگون شد.

وی می‌افزاید: اغلب در گزارش پلیس‌راه از سرعت غیرمجاز رانندگان به عنوان دلیلی برای وقوع حوادث رانندگی نام برده می‌‌شود، اما به وضع نامساعد جاده و عیوب و مشکلات فنی آن که در واقع عامل اصلی حوادث است، اشاره‌ای نمی‌شود!

در بستر این جاده از سال‌ها پیش این گونه حادثه‌ها به بار می‌آید، مردم یا جان خود را از دست می‌دهند یا با زخم‌های عمیق و اندام‌های آسیب دیده، در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

به‌طور قطع، بخشی از علل حوادث رانندگی در جاده‌ها، ناشی از عدم دقت رانندگان به عنوان نیروی انسانی و فرسودگی خودروهاست، اما در جاده دامغان- نیشابور، علت اصلی را باید در عیوب آشکار مهندسی جاده یافت و همچنان که طی سال‌های طولانی، به این مسئله توجه نشده و همواره شاهد تکرار حوادث خونین رانندگی هستیم، از این پس نیز اگر به همین منوال ادامه یابد، جان ده‌ها راننده و مسافر به خطر خواهد افتاد و موقعیت کشور ما را در صدر حوادث رانندگی، ارتقاء خواهد داد.

 به گفته سرپرست بخش اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود: جاده دامغان- میامی به علت داشتن شیب‌های گریز از مرکز و غیراستاندارد، از عوامل مهم واژگونی خودروها به‌شمار می‌رود. این حوادث، بیشتر در کمین رانندگانی است که با موقعیت جاده آشنایی ندارند. همچنان که رانندگان، جاده عباس‌آباد- میامی (نرسیده به جاده دامغان- شاهرود) را از حادثه‌خیزترین راه‌های منطقه می‌دانند.

به‌طور کلی جاده شاهرود- مشهد، راهی با عرض کم دو طرفه و غیراستاندارد بوده و به همین علت‌ها حادثه‌خیز است.

حتی پزشکان کشیک بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود بر این باورند که معایب این جاده، ظاهراً در یک دشت مسطح به دید نمی‌آید، اما هر سال به‌ویژه در فصل تابستان منجر به حوادث خونین رانندگی می‌شود.

کد خبر 28481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز