همشهری آنلاین: دانشمندان با الهام از توانایی سگ‌ها و گربه‌ها در بو کشیدن انواعی از بیماری‌ها، نوعی بینی دیجیتال ابداع کرده‌اند که می‌تواند با با دقتی بالا مولکول‌های شیمیایی را در هوا ردیابی کند.

تراشه

براساس گزارش CNN، توانايي بالاي بويايي سگ و گربه‌ها موضوعي شناخته شده‌‌است، قدرتي كه اين موجودات با استفاده از آن مي‌توانند بوي ذرات شيميايي كه از بيماري‌هاي انساني ايجاد مي‌شوند را تشخيص دهند.

در برخي از موارد محققان توانسته‌اند اين حيوانات را به گونه‌اي آموزش دهند تا بيماري سرطان يا سرع را از طريق بوئيدن تشخيص دهند. براساس همين توانايي، دانشمندي به نام اندرو كول ريزتراشه‌اي را ابداع كرده‌است كه با دقتي بالا مي‌تواند ذرات شيميايي را در هوا تشخيص دهد. به گفته كول، دقت تشخيص اين تراشه برابر يافتن يك قطره آب در داخل يك استخر بزرگ است.

اين حسگر كه كمي بزرگتر از يك سكه كوچك است، به واسطه ايجاد طيفي از مواد شيميايي موجود در هوا كار مي‌كند. سپس ساختار منحصر به فرد هريك از اين ذرات شناسايي مي‌شوند و اگر تراشه براي وجود حد مشخصي از مواد شيميايي در هوا تنظيم شده‌باشد، نسبت به وجود آن ماده شيميايي هشدار مي‌دهد.

كول اميدوار است با ورود اين تراشه به حوزه سلامت و پزشكي، به عنوان ابزاري كاربردي براي تشخيص سريع بيماري‌ها مورد استفاده قرار گيرد. اين تكنولوژي در اصل با اهداف امنيتي و شناسايي مواد منفجره و مواد شيميايي مرگبار ساخته شده‌است، اما با توجه به وجود تركيباتي در هواي دم و بازدم انسان كه از قابليت تعيين سلامتي بدن برخوردارند، اين تراشه روزي مي‌تواند به بخشي افزوده شده به اسمارت‌فون‌ها تبديل شود تا از آن براي تشخيص بيماري‌هاي احتمالي استفاده شود.

درحال حاضر نيز اين تراشه كه در دانشگاه كمبريج ساخته‌شده‌است، در صنعت نفت مورد استفاده غول‌هاي نفتي جهان از قبيل بريتيش پتروليوم و شل قرار دارد. شركت كوكاكولا و نستله نيز دو مشتري اين تراشه در صنعت غذاسازي هستند.

کد خبر 284787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha