وزیر نفت ایران با پیش‌بینی بازگشت قیمت نفت درصورت لغو تحریم‌های ایران، اعلام کرد که با ۲۵ دلاری‌شدن قیمت نفت هم مشکلی برای ایران ایجاد نمی‌شود.

بيژن نامدار زنگنه در جمع خبرنگاران گفت: اگر مذاكرات به نتيجه برسد و نفت ايران وارد بازار شود قيمت نفت خوب مي‌شود. وي گفت:‌ كاهش قيمت نفت مسئله‌اي است كه بخشي از آن اقتصادي و بخش ديگري اراده سياسي است كه به هر حال عده‌اي نمي‌خواهند قيمت بالا برود اما در حال مشورت هستيم تا ببينيم در حوزه تصميمات اوپك چه كاري مي‌توان انجام داد. وزير نفت با بيان اينكه در كليات بودجه نرخ 72دلار براي هر بشكه نفت به تصويب رسيده است، اظهار كرد:

قيمتي كه تعيين كرديم از نظر خودمان منطقي است و وزير امور اقتصادي و دارايي نيز نگفته بود كه قيمت 40دلار در بودجه تصويب مي‌شود؛ بلكه 40دلار يكي از سناريوهاي موجود بوده است. وي درباره راهكار جلوگيري از كاهش قيمت نفت اظهار كرد: اين موضوع همكاري اعضاي اوپك و همچنين غيراوپك را براي برگرداندن تعادل به بازار مي‌طلبد تا به قيمت معقولي برسيم كه هم سرمايه‌گذاري‌هاي آينده را براي توليدكنندگان به صرفه كند و هم اينكه نفت‌هايي با بهره‌وري بهتر از نظر اقتصادي در بازار باشد همچنين سهم اوپك كاهش پيدا نكند و درآمد مناسبي براي توليدكنندگان نفت داشته باشد.

وي تصريح كرد: همگرايي در اوپك به‌وجود مي‌آيد اما مقداري زمان مي‌برد. وي با بيان اينكه در حال حاضر پيشنهادي براي افزايش قيمت بنزين نداريم درباره اخراج كارمندان از شركت‌هاي نفتي آمريكايي با توجه به كاهش قيمت نفت اظهار كرد: در برخي از واحدهاي شيل قيمت‌ها برايشان صرف نمي‌كند اما در برخي ديگر به صرفه‌ است. به هر حال قطعا اگر اين سطح از قيمت‌ها تداوم پيدا كند توليد بخشي از شيل را خارج مي‌كند و در مراحل اول جلوي افزايش توليد آينده را گرفته و در مراحل بعدي توليد فعلي را نيز كاهش مي‌دهد.

کد خبر 284745

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha