یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

رضا کربلایی: سقوط آزاد قیمت جهانی نفت در ماه‌های اخیر، کشورهای نفتی ازجمله ایران را با این چالش جدی مواجه ساخته که بودجه سال آینده خود را با نفت چند دلاری تنظیم کنند؟

بودجه

دولت مي‌گويد سناريوهاي مختلفي براي سال آينده دارد، هرچند در بودجه پيشنهادي دولت قيمت هر بشكه نفت صادراتي ايران 72دلار پيش‌بيني شده، اما برآوردها و رايزني‌هاي دولت و مجلس اين احتمال را تقويت مي‌كند كه قيمت نفت در بودجه سال1394 تعديل خواهد شد. در تازه‌ترين اظهارنظر، علي طيب‌نيا، وزير اقتصاد و دارايي پيش‌بيني نفت 40دلاري در بودجه سال آينده را رد كرده و مركز پژوهش‌هاي مجلس در گزارشي پيشنهاد نفت 60دلاري را مطرح كرده است.

به گزارش همشهري، دفتر مطالعات انرژي مركز پژوهش‌هاي مجلس با ارزيابي وضعيت بازار نفت در سال‌هاي2014و 2015و همچنين احتمال كاهش رشد اقتصادي كشورهاي جهان پيش‌بيني كرد كه روند نزولي كنوني قيمت‌هاي نفت تا سال آينده به‌صورت پيوسته ادامه خواهد يافت. بازوي تحقيقاتي مجلس تأكيد دارد: دولت بايد بودجه سال آينده را برخلاف سال‌هاي گذشته با نگاه محتاطانه‌تري تدوين كند و كف قيمت‌ها را با توجه به شرايط كنوني كل بازار جهاني نفت و روند كند رشد اقتصادي درنظر بگيرد.

  • نفت 72دلاري بالاست

رئيس كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هم اظهار كرد: بستن بودجه بر پايه نفت با قيمت ۷۲ دلار به واقعيت‌هاي اقتصادي كشور نزديك نيست. به گزارش تسنيم، غلامرضا تاجگردون افزود: كار مجلس براي نزديك كردن آن به واقعيت‌هاي اقتصادي كشور دشوار است. تاجگردون تصريح كرد: دولت مي‌توانست با كاهش برخي هزينه‌هاي اضافي در طرح‌هاي عمراني و هزينه‌هاي مصرفي رقم پايين تري براي بودجه پيشنهاد دهد. رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس افزود: متعادل كردن يارانه‌ها، افزايش يارانه‌هاي نقدي طبقات پايين جامعه و هدفمند كردن يارانه‌ها به‌معناي واقعي از راهكارهايي است كه مي‌توان با كمك آن بودجه را واقعي‌تر كرد. محمد مهدي مفتح، سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه مجلس هم به خانه ملت گفت: در لايحه سال94 پيش‌بيني وصول درآمد 70هزار ميليارد توماني شده كه بر اين اساس مي‌توان عنوان كرد كه لايحه خيلي دور از واقعيت نيست اما موضوع كاهش شديد قيمت نفت باعث خواهد شد بررسي‌هاي بيشتري در اين زمينه انجام شود.

  • كارشناسان چه مي‌گويند؟

محمد كردبچه، مشاور ارشد سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور در يادداشتي در هفته‌نامه تجارت فردا با اشاره به اينكه مي‌توان كشور را با نفت صفر، اداره كرد اظهار داشت: ميزان وابستگي بودجه به نفت حدود ۳۳‌درصد است و اگر قيمت نفت روند كاهشي خود را ادامه دهد اتفاقي در اقتصاد كشور نخواهد افتاد. به‌گفته او، هرچه از درآمدهاي نفتي كاسته شود به ازاي آن طرح‌هاي با اولويت كمتر بودجه كمتري دريافت خواهند كرد و تمركز بر اتمام طرح‌هايي خواهد بود كه پيشرفت فيزيكي بالايي دارند و مي‌توانند تا پايان سال آينده به بهره‌برداري برسند. علي ديني تركماني، كارشناس اقتصادي هم در گفت‌وگو با ايرنا با اشاره به كاهش درآمدهاي نفتي ايران اظهار كرد:

حركت به سمت انقباضي كردن بودجه، ممكن است از ابعاد كسري بودجه بكاهد اما وقتي اقتصاد در شرايط ركودي قرار دارد و هدف دولت نيز خروج از ركود است، منقبض كردن بيش از اندازه بودجه مانع رسيدن به اين هدف مي‌شود. او پيشنهاد مي‌كند دولت از طريق ارائه اوراق قرضه، استفاده از درآمد‌هاي خالصه و نيز ماليات‌ها، درآمدها را افزايش دهد و كسري را جبران كند. به گفته او با اينكه رقم ۷۲دلار براساس محاسبات كارشناسي و مطالعات علمي به‌دست آمده اما براي پيشگيري از وقوع كسري بودجه، بايد قيمت نفت در لايحه بودجه سال آينده بازنگري شود.

کد خبر 284615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha