همشهری آنلاین: فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به هماهنگی و تعامل خوب صورت گرفته بین مرزبانی دو کشور، هیچ تهدیدی از سوی گروهک ها متوجه مرزهای مشترک ایران و عراق نیست و سطح امنیت مطلوب است.

قاسم رضایی

به گزارش ایرنا، سردار قاسم رضایی روز دوشنبه در حاشیه سفر هیات عراقی به زاهدان مرکز استان سیستان وبلوچستان در نشست با اصحاب رسانه هماهنگی بین مرزبانی دو کشور را خوب ارزیابی کرد و افزود: مرزبانی عراق مصمم به حضور مقتدرانه برای حفاظت از مرزهای خود است.

وی اظهار داشت: تهدیداتی که از مرز عراق داریم عمدتا از شمال منطقه است که شامل ورود کالاهای غیرمجاز یا حضور گروهک های تروریستی از جمله پژاک می شود که با توجه به هماهنگی ها و توافقات صورت گرفته، نیروهای مرزبانی عراق عملیات هایی را در این مناطق برای پاکسازی انجام خواهند داد.

وی گفت: خوشبختانه با عنایت خداوند و فتوای علمای بزرگ عراق از جمله آیت الله سیستانی و بسیج مردمی و همراهی خوب آنان با ارتش و دولت مقتدر این کشور، داعش در عراق رو به افول است.

فرمانده مرزبانی ناجا ادامه داد: با توجه به مخالفت مردم عراق نسبت به حضور داعش هر روز شاهد انهدام این گروهک و بازپس گیری تصرفات آنان توسط نیروهای ارتشی در بخش های مختلف این کشور هستیم.

وی افزود: گروهک داعش مستقر در عراق از مرزهای جمهوری اسلامی ایران فاصله زیاد دارد و مردم و ارتش این کشور با اقتدار در حال عقب راندن این گروهک از مناطق تحت تصرفشان هستند.

سردار رضایی اظهار داشت: با توجه به اینکه استان مرزی سیستان و بلوچستان تجربه خوبی در کنترل مرزهای خود دارد، هیات عراقی شامل فرمانده مرزبانی و رییس پایانه های مرزی این کشور با هدف مشاهده از نزدیک مناطق مرزی و استفاده از تجارت این استان در کنترل مرزهای خود به زاهدان سفر کردند.

وی با اشاره به اتفاقات در حال وقوع در مرزهای عراق توسط گروهک های تروریستی و ظلم هایی که به مردم و دولت این کشور می شود گفت: امروزه با شکل گیری یک دولت مقتدر مردمی در عراق، ضرورت دارد همگان به این کشور کمک کنند.

وی اضافه کرد: بنابر در خواست دولتمردان و مردم عراق، جمهوری اسلامی ایران اقدام به تبادل تجربیات خود در بخش های مختلف از جمله کنترل مرزها با این کشور کرده است.

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی افزود: امروز از آخرین وضعیت مرزبانی سیستان و بلوچستان آگاه شدیم و از مناطق مرزی مختلف استان هم دیدن خواهیم کرد که به احتمال زیاد تجارب بدست آمده در مرزهای این استان قابل بهره برداری برای هیات عراقی باشد.

وی تصریح کرد: مرز سیستان و بلوچستان در سال های گذشته با ناامنی های ناشی از تحمیل توطئه های تروریستی از ناحیه استکبار مواجه بوده که با برنامه ریزی های خوب صورت گرفته و همکاری عالی مردم، مسوولان سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان، امروزه شاهد یک منطقه امن هستیم که تجارب بدست آمده در این استان برای تامین امنیت قابل انتقال به کشورهای همچون عراق برای اعمال حاکمیت و قانون در کشورهایشان است.

سردار رضایی گفت: سیستان و بلوچستان هزار و 200 کیلومتر مرز خشکی و 300 کیلومتر مرز دریایی با کشورهای همسایه است و در چند ماه گذشته بسیار مقتدرانه عمل کرده به نحوی که امروزه اشرافیت بالایی به مرزهای خود دارد.

وی افزود: امروزه شاهد اجرای سه راهبرد ارتقای عملیاتی، ارتقای تعامل درون مرزی و برون مرزی و کاهش آسیب پذیری مرزها در مرزبانی سیستان و بلوچستان هستیم.

وی ادامه داد: استفاده از امکانات، سیستم های الکترونیکی و اپتیکی و استقرار تاسیسات مرزبانی همراه با ساخت جاده های دسترسی در بسیاری از مناطق مرزی سیستان و بلوچستان از جمله این اقدامات است و هم اینک فقط یک منطقه محدود حدود 80 کیلومتر استان فاقد امکانات مرزبانی است که با حضور پهپادها و گشت های محسوس و نامحسوس کنترل می شود.

وی تاکید کرد: تلاش داریم با پشتیبانی دولت و حمایت مجلس تا پایان سال 94 مرزبانان در تمام مرزها به صورت دائمی حضور داشته باشند.

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی گفت: مرزبانی از فعال سازی بازارچه های مرزی در این استان استقبال می کند و خوشبختانه دولت و استاندار سیستان و بلوچستان با جدیت پیگیر اجرایی شدن این موضوع هستند.

کد خبر 284694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha