همشهری آنلاین: داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران گفت: اگر بی‌اخلاقی در کارها را کنار بگذاریم، مطمئناً حصر اقتصادی برای ما مشکل‌ساز نخواهد بود.

به گزارش فارس، دكتر داريوش فرهود در نشست «اخلاق حرفه‌ای علم در ایران» با انتقاد از وضعیت اخلاق حرفه‌ای در کسب و کار و زندگی مردم گفت: متاسفانه افت شدیدی در کسب و کار پیدا کردیم و هر چند کمیته‌های اخلاقی در وزارتخانه‌ها مشغول کنترل رعایت حقوق کارمندان هستند ولی چون کسی به تأثیر پایمال‌ کردن قانون در افت کسب و فکر نمی‌کند، معمولاً این بی‌اخلاقی‌ها و به وجود آوردن قوانین دست و پاگیر علاوه بر ایجاد هزینه عمدتاً بی‌فایده است.

فرهود با اشاره به معنای عبارت حرفه‌ای و اینکه ما هم حرفه‌ای به معنای مثبت داریم هم به معنای منفی، افزود: اکنون اکثریت مردم با ایجاد پادزهرهای اخلاقی از وضعیت بی‌اخلاقی‌های آشکار به وضعیت بی‌اخلاقی‌های پنهان رسیده‌اند که یکی از مهمترین نشانه‌های بی‌اخلاقی‌های پنهان داشتن تنها 30 دقیقه ساعت کاری مفید در ادارات توسط کارمندان است.

استاد روان‌شناسی با اشاره به سه رسالت مقدسی که در همه جوامع بشری وجود داشته است، تاکید کرد: در درجه اول پزشکی که به سلامت تن و روان سالم می‌پردازد و بعد از آن معلمی و سپس قضاوت که در هر دو نقش روحانیون آشکار است، هر سه از شغل‌هایی بودند که همواره متصدیان آنها محور اخلاق حرفه‌ای در جوامع گوناگون بوده‌اند.

وی با انتقاد از افزایش بیش از اندازه تعداد دانشگاه‌ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور، گفت: هر چند این تعداد دانشجو قطعاً مورد نیاز ظرفیت‌های کشور نیست و منجر به بیکار شدن و یا حرکت به سمت کارهای کاذب می‌شود اما دید روشن‌بینانه‌ای هم در این میان وجود دارد و آن بالاتر رفتن سطح فرهنگ در جامعه است، چون راست یا دروغ، دانشجو و استاد ساعاتی را دور هم نشستند و با هم فکر کردند. در حالیکه بعضاً مشاهده می‌شود که کیفیت پایین دانشجویان به دلیل کیفیت پایین اساتید است.

فرهود در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: وقتی در مورد اخلاق حرفه‌ای بحث می‌کنیم باید دست از تفکر جزیره‌ای در مسائل اجتماعی و حتی فردی برداریم و برای توسعه اخلاق حرفه‌ای از رسانه و خانواده و از همه مهمتر در رفتارهای شخصی خودمان اخلاقی شدن را تقویت کنیم.

کد خبر 284573

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha