همشهری آنلاین: قائم‌مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: انتظار طبیعی در قبال همکاری ایران با آژانس و پاسخگویی تهران به مسایل باقیمانده، آن است ‌که اقدامات متناسب با آن، برای ایجاد اعتماد متقابل ازطرف مقابل صورت گیرد که این می‌تواند جلوگیری از صدور قطعنامه جدید و نحوه اعمال تحریم‌ها و ... باشد.

عبدالرضارحمانی فضلی، جانشین لاریجانی، روز سه‌شنبه در گفتگویی مفصل با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت که "متوقف شدن" پرونده ایران در شورای امنیت سازمان ملل شاید بخشی از این نوع همکاری‌های تهران با آژانس باشد.

این مقام ارشد شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای صدور قطعنامه جدید، از خاویر سولانامسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گروه ‪ ۵+ ۱‬و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست که به این کشور تذکر دهند ، این رفتار می‌تواند به مسیر همکاری ایران با آژانس لطمه بزند و فضا را همچون گذشته تند کند که تندشدن فضا به‌نفع کسی نیست.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از این گفتگو، پیشنهاد محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در موضوع هسته‌ای را رد کرد اما در عین حال اظهار داشت : می‌توان در قالب ‪۵+ ۱‬ با آمریکا بعنوان عضو شورای‌امنیت سازمان‌ملل در مسیر حل هرچه سریعتر موضوع هسته‌ای، مذاکرات جانبی داشت.

وی، طرح‌ها و ایده‌های مطرح شده از سوی غرب در موضوع هسته‌ای ایران را رد کرد و گفت: تهران، هر ایده‌ای را که در آن به نوعی موضوع تعلیق وجود داشته باشد، نمی‌پذیرد.

این مقام ارشد شورای عالی امنیت ملی از غرب خواست ایده‌هایی را روی میز مذاکره بگذارد که هم حقوق حقه ایران رعایت شود و هم نگرانی‌های واقعی آنها برطرف شود.

قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی‌ایران در بخش دیگری از این مصاحبه در مورد مساله عراق ، اظهار داشت:اینکه آمریکایی‌ها اتهامات سابق به ایران را مرتب تکرار می‌کنند و امید به این مذاکره را نفی می‌کنند ، صرفا کاری تبلیغاتی است تا وجهه خود را پشت آن مخفی کنند.

وی تصریح‌کرد که تهران شواهدی دردست داردکه آمریکایی‌ها با دولت قانونی عراق همکاری جدی نمی‌کنند و بعضا در جهت تحریک و مسلح کردن گروههای مختلف و عشایر علیه این دولت تلاش می‌کنند.

رحمانی‌فضلی بر خروج زمانبندی شده و مسئولانه آمریکااز عراق تاکید کرد.

وی در عین حال گفت که معتقد است به دلیل عدم صداقت آمریکایی‌ها و رفتارهای ناپایدار آنها، نمی‌توان آینده گفتگوها را پیش بینی کرد.

مشروح این مصاحبه بدین شرح است:

خبرنگار ایرنا به عنوان اولین سوال از رحمانی فضلی پرسید: دکتر لاریجانی چندی پیش اعلام کرد که طرح تایم اوت ، تعلیق نیست و این آمریکایی‌ها بودند که این طرح را نپذیرفتند. اخیرا نیکلاس برنز معاون وزیر خارجه آمریکا گفته است که این طرح یک "معامله منصفانه" است.آیا اظهارات اخیرمقامات آمریکایی نشانه تغییر موضع آنها در این زمینه است؟

رحمانی فضلی در پاسخ گفت : ما جنگ لفظی نداریم . ما روشن و واضح اعلام کرده‌ایم که تعلیق به‌معنای‌متوقف کردن موقت فعالیت‌های هسته‌ای خود را به هیچ وجه نمی‌پذیریم و هیچ عقب‌نشینی هم در این خصوص نمی‌کنیم.

وی افزود: حال، اگر عده‌ای این موضوع را با رنگ و لعاب‌های جدید اما با همان محتوا مطرح کنند، باید بگویم ، تهران باز هم، به هیچ وجه آن را نخواهد پذیرفت.

قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی‌تصریح کرد:اگر آقای‌برنز و دیگران این ایده را یک معامله منصفانه می‌دانند و از آن به عنوان تعلیق در برابر تعلیق یاد می‌کنند، ایران هیچ وقت این مساله را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.

وی تاکید کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم در مسیر انجام کارهای قانونی خود وهمکاری با آژانس،حاضریم در مذاکرات به تفاهم مرضی‌الطرفین دست یابیم.

عقبه تمام طرح‌های غرب، تعلیق بوده است

خبرنگار ایرنا سؤال کرد: اگر آنها بپذیرند ما در نقطه فعلی بایستیم و تحریم‌ها علیه ما را نیز متوقف کنند، تهران این مساله را نمی‌پذیرد؟

رحمانی فضلی در پاسخ گفت: اگر منظور آنها از این توقف آن باشد که پس از آن، تعلیق صورت گیرد، این ، برای ما پذیرفتنی نیست . اما اگر منظورشان این باشد که ما فعالیت خود را در حدی ادامه دهیم و در عین حال با آنها مذاکره کنیم، این مساله‌ای متفاوت است.

خبرنگار ایرنا پرسید: پس، تهران طرح‌ها و ایده‌های غرب را به این دلیل که عقبه آنها، نوعی تعلیق است، نپذیرفته است؟

رحمانی فضلی پاسخ داد: بله. برداشت ما این است که تعلیق و توقف، عقبه تمام طرح‌های غرب است و از این رو، آنها را نپذیرفته‌ایم.

وی در عین‌حال تصریح کرد: ما آماده‌ایم درباره هر مسیری که تعلیق و توقف در آن نباشد و ما را به مذاکره منطقی و معقول برساند، همکاری کنیم.

نیت خوانی جزء قوانین آژانس نیست

از رحمانی فضلی سؤال شد: برخی از غربی‌ها به ویژه آمریکا به همکاری ایران با آژانس به‌دیده شک و تردیدمی‌نگرند و حتی "گریگوری شولته" نماینده آمریکا در آژانس گفته است ،باید ببینیم این یک همکاری واقعی است یا اینکه ایرانی‌ها می‌خواهند وقت کشی کنند. پاسخ شما به این اظهارات چیست؟

قائم مقام لاریجانی در پاسخ گفت : در عمل، عکس این قضیه صادق است. ما در خصوص عملکرد آنها، نه تنها شک بلکه یقین داریم که درست نیست . ما چهار سال همه نوع همکاری اعم از بازدید ها، بازرسی ها، حضور در اماکن نظامی و اجرای پروتکل‌الحاقی را پذیرفتیم‌اما طرف مقابل هیچ اقدام مثبتی انجام نداد و هر روز به دامنه تهدیدها،تردیدها و تهمت‌ها علیه ایران افزوده شد و علیه ما قطعنامه صادر کردند.

وی تاکیدکرد: همکاری ایران و آژانس کاملا تعریف شده و قانونی است. ما بعنوان عضو ان.پی.تی و آژانس همه نوع همکاری انجام دادیم. طبق بازرسی‌های انجام شده و گزارش‌های البرادعی،ایران از مسیر فعالیت‌های قانونی خود منحرف نشده است.

رحمانی فضلی گفت: اینکه می‌گویند درباره نیت ایران تردید داریم، نیت خوانی جزء‌قوانین آژانس نیست. ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی‌فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد.

وی افزود: ما هیچ‌اقدام غیرقانونی انجام نداده‌ایم که بخواهیم در مقابل فرد یا دولتی جز آژانس، پاسخگو باشیم.

مذاکره با آمریکا در چارچوب شورای امنیت

خبرنگار ایرنا پرسید: به رغم همکاری‌های فنی و حقوقی تهران با آژانس، با توجه به اینکه آمریکا مخالف سرسخت برنامه هسته‌ای ایران است، برخی از جمله آقای البرادعی معتقدند که باید بین ایران و آمریکا مذاکره مستقیم صورت گیرد.آیا پیشنهادی دراین خصوص‌به ایران ارایه شده است؟ نظر شما چیست؟

قائم مقام دبیر شورای عالی‌امنیت‌ملی در پاسخ گفت: مساله هسته‌ای ایران فقط با آژانس ارتباط مستقیم دارد. این مساله به هیچ وجه، نه در ارتباط با جامعه جهانی است و نه آمریکا.

وی اضافه کرد: آژانس ، اعضا و قوانینی دارد که ما به عنوان عضوی از آژانس، خود را صرفا در برابر این نهاد پاسخگو می‌دانیم. اما به پیشنهاد آژانس، برای تسریع در حل مساله، مذاکره با سایر کشورها، خارج از مجموعه آژانس را پذیرفته‌ایم.

رحمانی فضلی در عین حال هشدار داد: اگر آمریکا بخواهد از این موضوع، به عنوان یک مساله سیاسی‌استفاده کند، برای جامعه جهانی، آژانس و اعضای آن مطلوب و مناسب نیست.زیرا برای هرموضوعی، فصل‌الخطابی لازم است و فصل الخطاب موضوع هسته‌ای ایران، آژانس و قوانین آن است.

وی گفت: دخالت‌های‌سیاسی سایرکشورها بخصوص کشورهای قدرتمندی مثل آمریکا، می‌تواند برای همه کشورها، دردسر ایجاد کند که نه تنها در مساله هسته‌ای بلکه در سایر موضوعات نیز با دخالت هایشان، بخواهند مسایل را به نفع خود سوق دهند.

این مقام ارشد شورای عالی امنیت ملی در عین حال اظهار داشت: آمریکایی‌ها همیشه با اعمال فشار و نفوذ خواسته‌اند عقاید سیاسی خود را پیش ببرند.

وی خاطر نشان کرد: مسئله هسته‌ای ایران نباید در مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا حل شود بلکه باید در آژانس حل شود اما مذاکرات جانبی با کشورهای مختلف را در مسیر حل مساله، سودمند می‌دانیم.

خبرنگار ایرنا سؤال کرد:پس معتقدید می‌توان با آمریکا در چارچوب شورای امنیت مذاکرات جانبی داشت؟

قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی‌درپاسخ گفت:حال که پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارسال شده،مذاکره با آمریکا به‌عنوان عضو شورای امنیت و در چارچوب این شورا ، قابل بحث است اما خارج از چارچوب شورای امنیت ، مذاکره با آمریکا مطرح نیست.

در ادامه این مصاحبه، خبرنگار ایرنا از قائم مقام‌دبیر شورای عالی امنیت ملی پرسید: هدف تهران از ارایه ایده حل و فصل مسایل باقیمانده محور قرار گرفتن آژانس به جای شورای امنیت است. اما معاون البرادعی اعلام‌کرد که خارج شدن پرونده ایران از این شورا ، بستگی به نظر اعضای آن دارد. تهران برای حل بعد سیاسی مساله هسته‌ای، چه اقدامی انجام خواهد داد؟

رحمانی فضلی در پاسخ گفت: بازگشت پرونده از شورای امنیت و یا مختومه اعلام کردن آن، نیاز به نظرات اعضای آن دارد و این امری حقوقی است.

وی افزود: اما چنانچه تهران و ‪ ۵+۱‬قادر باشند این موضوع را در قالب توافق بین ایران و آژانس به مرحله‌ای برسانند که کار در درون آژانس پیگیری شود، یقینا ادامه کار در شورای امنیت معنی نخواهد داشت.

قائم‌مقام دبیر شورای‌عالی امنیت ملی تصریح کرد: متوقف شدن پرونده ایران در شورای امنیت می‌تواند بخشی از چارچوب همکاری ایران با آژانس باشد تا در نهایت به مختومه شدن پرونده برسیم.

غرب در مسیر لغو تحریم‌ها گام بردارد

خبرنگار ایرنا پرسید: با توجه به همکاری ایران و آژانس، در مورد تحریم‌ها چه انتظاری از غرب دارید؟

رحمانی فضلی در پاسخ ابراز امیدواری کردکه در چارچوب مذاکرات جدیدی که بین ایران و ‪۵+۱‬اتفاق می‌افتد، طرفین در مورد مسایل باقیمانده و همکاری برای اعتمادسازی متقابل به نتایجی دست یابند.

از قائم مقام لاریجانی سؤال شد: برخی معتقدند که همکاری‌های ایران و آژانس به منظور جلوگیری از تشدید تحریم‌ها علیه ایران و صدور قطعنامه‌های جدید است.ارزیابی شما چیست؟

وی در پاسخ گفت: وقتی صدور قطعنامه‌ها و اعمال تحریم‌ها به دلیل طرح شبهاتی از سوی غرب در رفتار هسته‌ای ایران صورت گرفته، انتظار طبیعی این است که در کنار همکاری ایران برای حل مسایل باقیمانده، همزمان اقداماتی برای ایجاد حسن نیت و اعتماد متقابل از جمله عدم صدور قطعنامه جدید و اعمال تحریم‌ها گرفته شود.

این مقام ارشد شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سؤالی در خصوص تحریم‌های بانکی و مالی آمریکا علیه ایران که خارج از قطعنامه‌های شورای امنیت صورت می‌گیرد، نیز گفت: دو دسته تحریم، علیه ایران وجود دارد. یک دسته تحریم‌هایی که از اول انقلاب علیه تهران اعمال شده است که به اصل انقلاب و نظام و دشمنی آمریکا و تضعیف آن در منطقه بازمی‌گردد و دسته دیگر تحریم‌ها که به خاطر برنامه هسته‌ای ایران اعمال شده است.

وی با بیان اینکه باید این دو دسته،تحریم‌ها را از یکدیگر جدادانست، گفت: تحریم‌هایی که آمریکا در طول سالهای گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده، نتایجی برای آنها نداشته بلکه ایران توانسته است، هر روز موفق‌تر از قبل، با این تحریم‌ها مقابله کند و به سوی خودکفایی گام بردارد.

رحمانی فضلی در عین حال تصریح کرد: لیکن در مورد تحریم‌هایی که به دلیل برنامه هسته‌ای ایران اعمال شده ، انتظار طبیعی این است، به هر میزان که مسایل باقیمانده حل می‌شود، از شدت این تحریم‌ها کاسته شود.

آژانس و سولانا به آمریکا تذکر دهند

خبرنگار ایرنا از قائم مقام لاریجانی پرسید: آقای برنز گفته است در حال حاضر به همراه روسیه و چین و اروپایی ها، مشغول کار روی پیش نویس قطعنامه بعدی هستیم و تصویب این قطعنامه‌در ‪ ۳۰‬تا ‪ ۶۰‬روزآینده انجام خواهد گرفت. با این وصف، چگونه انتظار داریم از شدت تحریم‌ها کاسته شود؟

رحمانی فضلی در پاسخ گفت:تجربه چهار سال مذاکره و همکاری همه جانبه ایران، نشان‌داد که طرف مقابل،بصورت واقعی و صادقانه با ما مذاکره نمی‌کند و حتی در مرحله‌ای که تهران با برخی کشورهای اروپایی به نقاط مشترک و مناسبی‌رسیده بود، با دخالت آمریکا، موضوع ایران به شورای امنیت ارجاع شد.

قائم مقام دبیرشورای عالی‌امنیت ملی تصریح کرد: لذا در آغاز دور جدید گفتگوهای لاریجانی و سولانا تاکید کردیم که مذاکرات باید صادقانه و واقعی باشد و رفتارها در مسیر مذاکره، بگونه‌ای باشد که به افزایش حسن نیت و همکاری بیانجامد.

وی اظهار داشت: تاکید کردیم که هر اقدامی، چه در مسیر تبلیغات و جنگ روانی ، چه در مسیر تشدید فعالیت‌های سیاسی و دیپلماسی علیه یکدیگر و چه در مسیر تحریم‌ها و تهدیدها، برداشته شود، موجب عدم اعتماد و تضعیف حسن نیت طرفین می‌شود و تهران، قطعا نمی‌تواند مسیر مذاکره را باردیگر تا انتها طی کند.

رحمانی فضلی از خاویر سولانا، کشورهای ‪ ۵+ ۱‬و آژانس خواست به آمریکا به دلیل رفتاری که در پیش گرفته تذکر جدی دهند تا همکاری ایران و آژانس برای حل مسایل باقیمانده مستمر باقی بماند.

این مقام‌ارشد شورای‌عالی امنیت ملی هشدارداد:رفتارهای آمریکا می‌تواند به مسیر همکاری ایران و آژانس لطمه وارد کند و موضوع را بصورت افراطی و تند پیش ببرد و در این فضا، طرفین مجبور خواهند شد به تناسب شرایط، پاسخ های لازم را ارایه کنند.

قائم مقام لاریجانی همچنین خاطر نشان کرد: در گذشته، مسیر تند تجربه شد و وقتی موضوع ایران را به شورای امنیت ارسال کردند، تهران نیز اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرد، سطح همکاری‌ها را کاهش داد و برخی بازرسان آژانس را از کشور بیرون و تعداد آنها را محدود کرد.

وی افزود: یقیناً اگر رفتارهای افراطی طرف مقابل ادامه یابد، طرفین وارد دور تند خواهند شد و این به نفع هیچ کس نیست.

برخورد روسیه و چین، مناسب‌تر از غرب بوده است

از رحمانی فضلی سؤال شد: گفته می‌شود، ایران به توصیه روسیه و چین، همکاری با آژانس را آغاز کرده تا این دو کشور بتوانند در شورای امنیت در صورت احتمال صدور قطعنامه دیگر، قدرت چانه زنی داشته باشند؟

وی در پاسخ گفت: اینکه با چین و روسیه در مسیر هسته‌ای، روابط خاص و همکاری‌های ویژه‌ای داشته‌ایم، قابل کتمان نیست. به هر حال، برخورد آنها مناسب تر از غربی‌ها بوده و این همکاری‌ها قابل تداوم است اما انتظار ما بیش از آن چیزی است که تاکنون انجام گرفته است.

قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی در عین حال افزود که تهران ، مقدورات ،امکانات و شرایط روسیه و چین را نیز درک می‌کند.

رحمانی فضلی همچنین این مسئله را که تهران به پیشنهاد روسیه و چین، همکاری‌های گسترده خود با آژانس را آغاز کرده است، نادرست خواند و توضیح داد: پس از صدور قطعنامه ‪ ،۱۷۴۷‬شورای امنیت بیانیه‌ای صادر کرد و از طرفین خواست دوباره وارد مذاکره شوند و مسیر را ادامه دهند.

وی افزود: در پی این بیانیه و درخواست ‪ ۵+۱‬و نیز آقای سولانا برای مذاکره، دکتر لاریجانی آغاز مذاکره را قبول کرد.

وی تاکید کرد که‌تهران از هرنوع مذاکره‌ای که در چارچوب قوانین باشد، استقبال می‌کند.

سرعت نصب سانتریفیوژها

خبرنگار ایرنا در خصوص برخی اخبار مبنی بر کاهس یافتن سرعت نصب سانتریفیوژها و نیز اینکه‌برخی، علت این مساله‌را فنی و برخی‌سیاسی می‌دانند، سؤال کرد.

قائم مقام لاریجانی در پاسخ گفت: اولین بار وقتی بحث سانتریفیوژها در ایران مطرح شد،اعلام کردند که هیچ کس قادر نیست سانتریفیوژها را فعال کند و این دستگاهها خواهند ترکید. وقتی بحث کیک زرد و مواد غنی‌شده نیز مطرح شد، گفتند کیک زرد و مواد غنی‌شده تولیدی، کیفیتی ندارد و این کار، فقط هزینه کردن سرمایه‌هاست. اما با تایید آژانس، تبلیغات آنها خنثی شد. اکنون نیز همین بحث مطرح است.

رحمانی فضلی گفت: یکسری کارهای فنی درنطنز در حال انجام است و با توجه به اینکه مسیر، مسیر تازه‌ای است، مجبوریم در حین کار، موانع، کمبودها و کاستی‌ها را جبران و سیستم را تقویت و به روز کنیم.

وی افزود: طبیعتاً در مسیر کار، فراز ونشیبی خواهیم داشت. لیکن، آنچه مهم است، اراده ایران در ادامه این مسیر می‌باشد. کند یا تند شدن کار در مقاطع مختلف نمی‌تواند مبنای تحلیل و اقدام درستی برای آمریکایی‌ها و بقیه باشد.

وی تصریح کرد: به تناسب امکانات، ظرفیت‌ها و پیشرفت‌هایی که در امور فنی‌خواهیم داشت ، این مسئله را تقویت می‌کنیم. لذا طرح اینگونه مسایل، جز ایجاد جنگ روانی و نگرانی در برخی اذهان، حاصل دیگری ندارد.

در ادامه این مصاحبه، قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسش خبرنگار سیاسی ایرنا در خصوص اظهارنظرها و اتهامات سابق مقامات آمریکایی گفت: اینکه آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند این گفتگوها نتیجه‌ای نداشته است و اتهامات سابق را در مورد ایران تکرار می‌کنند، خلاف توافقی است که در بیانیه پایانی گفتگوها ارایه و مسیرهای همکاری را مشخص کرده است.

رحمانی فضلی اظهار داشت: اینکه در عرصه رسانه‌ای، به ایران حمله لفظی و برخی از مشکلات و مسایل را به تهران منسوب می‌کنند، فقط کاربرد تبلیغاتی و عملیات روانی برای آنها دارد . زیرا می‌خواهند حیثیت و وجهه خود را پشت این تبلیغات مخفی کنند.

وی‌افزود: آمریکا وقتی وارد عراق شد،پس از چهار روز اعلام کرد که پیروز شده و به سوی بازسازی عراق و استقرار دمکراسی باید حرکت کرد. اما بعد از چهار سال، با این مساله مواجه شده‌است که‌بدون همکاری‌کشورهای‌منطقه نمی‌تواند کاری را پیش ببرد.

وی اضافه کرد: بنابراین طرح این مسایل، فقط در داخل آمریکا کاربرد دارد. مساله مهم، توافقات سه جانبه‌ای است که حاصل شده است.

قائم مقام لاریجانی مسئله امنیت عراق، حمایت از دولت قانونی این کشور، مساله میلیشیا (شبه نظامیان)، امنیت مرزها و مبارزه با تروریست‌ها را محور گفتگوهای ایران و آمریکا دانست و گفت که طرفین به توافق رسیدند برای اجرایی شدن این راه حل ها، کمیته سه جانبه امنیتی تشکیل شود.

خبرنگار ایرنا سؤال کرد: آیا آمریکایی‌ها بر خلاف آنچه در رسانه ها مطرح می‌کنند، از نتایج گفتگوها راضی و خرسند هستند؟

رحمانی فضلی پاسخ داد: من از خرسندی آنها خبر ندارم اما واقعیت این است‌که به توافقاتی رسیده‌اند که مسیر اجرایی آن در حال مذاکره‌و طراحی است.

عدم صداقت آمریکایی‌ها

از قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی سؤال شد: در گفتگوهای ایران و آمریکا مساله حمایت از دولت آقای مالکی مطرح شده است اما برخی اخبار حکایت از آن دارد که بعضی کشورهاو حتی آمریکا، با این دولت موافق نیستند. آیا آمریکا اقدام موثری در حمایت از دولت مالکی انجام خواهد داد؟

وی در پاسخ گفت: حرکت‌ها و رفتارهای دوگانه از آمریکایی ها، بسیار دیده‌ایم و این نشان‌دهنده عدم صداقت آنها در مواجهه با مسایل است و افکار عمومی به خوبی این مساله را می‌داند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: آمریکایی‌ها توافق کرده‌اند باید از دولت مالکی که دولتی قانونی‌ومنتخب مردم است، حمایت شود. لیکن نحوه حمایت از آن، باید در داخل کمیته سه جانبه امنیتی تعریف شود.

وی افزود: چنانچه‌در این کمیته، توافق عملیاتی و اجرایی در خصوص نحوه حمایت از دولت آقای مالکی به‌تصویب برسد، آمریکایی‌ها مجبورند از آن حمایت و پشتیبانی کرده و اقدامات طراحی‌شده را پیگیری کنند.زیرا در غیر اینصورت، نه تنها، سند دیگری بر رفتار دوگانه آنها افزوده خواهد شد بلکه بدبینی و عدم اعتماد مردم ودولت عراق، منطقه‌و سایر کشورها را نسبت‌به آمریکا افزایش خواهد داد.

عدم همکاری آمریکا با دولت قانونی عراق

خبرنگار ایرنا پرسید: پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، بطور عملی برای حمایت از دولت آقای مالکی چیست؟

وی پاسخ داد: مسئله امنیت عراق، صرفا ناشی‌از ضعف دولت مالکی نیست. اگر دولت مالکی در تامین امنیت عراق موفق‌نیست، عمده بحث به خاطر حضور نیروهای اشغالگر و در راس آنها، آمریکا در این کشور است که وظیفه اصلی‌اش کمک به دولت قانونی عراق است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: یکی از عمده‌ترین دلایل عدم توفیق در برقراری امنیت، عدم همکاری و همراهی نیروهای آمریکایی با دولت قانونی عراق است که با تحریک و مسلح‌کردن گروههای مختلف و ایجاد اختلاف بین آنها و دولت مرکزی، به ناامنی‌ها دامن می‌زند.

وی افزود: اگر آمریکایی‌ها واقعا به تناسب میزان حضور و قدرت و نفوذی که در عراق دارند، گام‌بردارند و از مسلح کردن و ایجاد اختلاف و تحریک گروهها دست برداشته و از دولت مالکی حمایت کنند، مساله امنیت در عراق حل می‌شود.

آمریکا در تحریک برخی گروهها نقش دارد

خبرنگار ایرنا سؤال کرد: خروج نیروهای آمریکایی‌از عراق به عنوان یکی از راهکارهای ایجاد امنیت در این کشور بیان شده اما ژنرال "مایکل مولن" رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا اخیرا گفته‌است که آمریکانه برای ماهها بلکه برای سالها در عراق خواهد ماند.
همچنین برخی تحلیل‌ها مبنی بر این وجود دارد که اگر آمریکا از عراق خارج شود، صرفا از مناطق شیعه‌نشین خارج خواهد شد ودر مناطق سنی‌نشین ، جای پای خود را محکم خواهد کرد. ارزیابی شما چیست؟

رحمانی فضلی در پاسخ گفت: هیچ نیروی دولتی مهاجم و اشغالگر در داخل هیچ یک از کشورها در چارچوب جغرافیای ملی و رسمی آن کشور نمی‌تواند حضور مداوم و مستمر داشته باشد.

وی افزود: آمریکایی‌ها باید از عراق خارج شوند و این، تحمیل شرایط ایجاد شده در منطقه است.اکنون، افکار عمومی آمریکا و حزب رقیب دولت حاکم نیز به دنبال این هستند که آمریکایی‌ها از عراق خارج شوند. زیرا هزینه ها افزایش یافته و استمرار آنها توجیه‌ندارد و هر قدر این حضور استمرار یابد، قدرت آمریکا در دنیا بیشتر زیر سوال خواهد رفت.

این مقام ارشد شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: اکنون دو سوال اساسی برای افکار عمومی دنیا مطرح است. یا آمریکایی‌ها اصلا قدرت ندارند که در عراق امنیت برقرار کنند یا اینکه قدرت دارند اما نمی‌خواهند امنیت برقرار کنند.

قائم مقام لاریجانی افزود:اگر بگوییم قدرت ندارند، نشانه ضعف آمریکایی هاست و لذا باید عراق را ترک کنند. اگر بگوییم قدرت دارند و نمی‌خواهند آن را اعمال کنند، باز هم نشانه ضعف آنهاست و باید پاسخگو باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که‌کدام گزینه در مورد آمریکا صادق است، گفت: بخشی از عدم اعمال قدرت در عراق،ناشی از عدم تمایل آمریکایی‌ها و بخشی به دلیل ناتوانی آنهاست. یعنی هم نمی‌خواهند و هم نمی‌توانند امنیت را ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: ما شواهدی داریم که آمریکایی‌ها در تحریک برخی گروهها و عدم ایجاد وحدت بین گروهها بسیار فعال هستند.

قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: آمریکایی‌ها توانایی برقراری امنیت در عراق را ندارند، چون موضوع ناامنی در عراق، چنان عمومی شده که قدرت ایجاد امنیت از آنها سلب شده است.

رحمانی فضلی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کرد اما در عین حال گفت که خروج آمریکایی‌ها از عراق نباید منوط به برقراری امنیت در این کشور باشد، چون خودشان موجب ناامنی هستند.بنابراین، آمریکایی‌ها باید خروج از عراق را بعنوان یک برنامه زمانبندی شده به دولت و ملت عراق اعلام کنند که در مسیر آن موضوع امنیت هم برنامه‌ریزی و اجرا شود.

قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه خروج فوری نیروهای آمریکایی‌ها موجب تشدید ناامنی‌ها در عراق می‌شود، گفت: احتمال تشدید ناامنی‌ها وجود دارد و واقعا قابل رد کردن نیست و تضمینی هم برای این کار وجود ندارد. زیرا اوضاع عراق بگونه‌ای نیست که در تسلط یک نیرو و دولت عراق باشد.

رحمانی فضلی افزود: ولی اگر بنابر همکاری، مشارکت و تقویت دولت مرکزی باشد و دولت و مردم عراق، مسوولیت برقراری امنیت را به عهده داشته باشند، احتمال تشدید ناامنی‌ها را می‌توان کاهش داد.

قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه این مصاحبه گفت که آمریکایی‌ها اخیرا "طرح تسلیح عشایر" در عراق را در دستور کار خود قرار داده‌اند که دقیقا مداخله در کار دولت مرکزی این کشور است.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سؤال که آمریکا، مشخصا در تحریک کدام گروهها در عراق نقش دارد، افزود: گزارش‌ها و اسنادی داریم که آمریکایی ها در ارتباط با گروههای موجود در عراق که با دولت مرکزی مبارزه و ایجاد مزاحمت می‌کنند، ارتباط دارند که در صورت لزوم به اسامی آنها اشاره خواهد شد.

وی تصریح کرد: باید نسبت به عواقب این اقدامات آمریکایی‌ها به آنها هشدار داد.زیرا اگر این اتفاقات تداوم یابد، نمی‌شود امنیت پایداری را در عراق ایجاد کرد.

دمکرات‌ها و جمهوریخواهان در اصول مشترکند

خبرنگار ایرنا از رحمانی فضلی سؤال کرد: شما به فشار حزب رقیب دولت حاکم‌آمریکا (دمکرات ها) برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق اشاره کردید. اما برخی معتقدند که این فشار ، صرفا تبلیغاتی و با هدف بهره برداری از این مساله در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکاست. ارزیابی شما چیست؟

قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی پاسخ داد: شکست آمریکا در عراق واقعی‌است. امااینکه رقبای حزب حاکم از این موقعیت به نفع خود بهره می‌برند یا خیر، باید گفت که قطعا آنها از این فرصت بهره می‌جویند.

وی در عین حال اظهار داشت: عملکرد دولتمردان آمریکایی در زمان‌های مختلف نشان داده است که آنها در اصول با هم مشترک هستند. یعنی اصل هژمونی آمریکا بر منطقه و منابع انرژی آن برای جمهوریخواهان و دمکرات‌ها مورد توافق است و صرفا در نحوه و روش اقدام و اعمال قدرت متفاوت هستند.

رحمانی فضلی گفت: جمهوریخواهان و دمکرات ها، بکارگیری روش‌های مختلف نظامی، سیاسی و اعمال تحریم‌های اقتصادی را در کارنامه خود دارند که بر اساس مقتضیات زمان، از آنها بهره جسته‌اند.

قائم مقام لاریجانی ابراز امیدواری کرد: شرایط ایجاد شده و اقدامات صورت گرفته، منجر به برقراری امنیت و ثبات در درون عراق شود.

وی در عین حال برقراری امنیت در عراق را وابسته به آمریکایی‌ها دانست و گفت: عراقی ها، بیشترین آسیب را از عدم امنیت دیده‌اند و ما نیز هیچ منفعتی در درون عراق به جز مساله همسایگی و مباحث انسانی نداریم. اما آمریکایی‌ها نیت سودجویی و بهره‌برداری دارند. چون در ابتدای ورود به عراق اعلام کردند قصدتکمیل طرح خاورمیانه بزرگ، گسترش دمکراسی و تضمین صدور نفت و انرژری را دارند.

نمی‌توان پایان گفتگوها را دقیق پیش‌بینی کرد

رحمانی فضلی گفت: آمریکا باید واقع بینانه و صادقانه برخورد کند. اگر واقع بینانه و صادقانه برخورد کند، امیدواریم به حداقل‌ها، یعنی برقراری امنیت در عراق، دست یابیم.

وی همچنین اظهار داشت: لیکن نمی‌توان پیش بینی دقیقی برای پایان این گفتگوها داشت چون شاهد ثبات رفتاری آمریکایی‌ها نیستیم. رفتار آمریکایی‌ها بر اساس نیات و اهداف منفعت جویانه شان دچار نوسان است.

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که آمریکا در موقعیت کنونی بگونه‌ای آزمایش‌خود را پس‌دهد تا داوری افکار عمومی جهان در مورد رفتار آنها، تغییر کند.

قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد بر اساس مسیری که قبلا آمریکایی‌ها در موضوعات مختلف طی کرده‌اند، نمی‌توان صداقت و پایداری آنها در همکاری هایشان را ‪ ۱۰۰‬درصد تضمین کرد.

وی تصریح کرد: رفتار آمریکا طی ‪ ۲۸‬سال گذشته با ایران نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها صادق نبوده‌اند اما امیدواریم، این بار گامی بردارند که داوری افکار عمومی جهان نسبت به رفتار خود را اصلاح کنند.

وی در پاسخ به سووالی در خصوص برخی تحلیل‌ها مبنی بر شکست احتمالی این گفتگوها اظهار داشت: یقیناً اگر این مسیر شکست بخورد، نمی‌توانیم شاهد تغییرات اساسی در وضعیت منطقه باشیم. ما معتقدیم امنیت پایدار و واقعی به کمک مردم و دولت‌های منطقه و با همکاری جمعی قابل تحقق است.

کمک تسلیحاتی آمریکا به کشورهای عربی

رحمانی فضلی‌در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اعلام شده است که کمک تسلیحاتی آمریکا به کشورهای عربی برای مقابله با ایران است، گفت: همه کشورها برای برقراری امنیت، ارتش دارند و برای مسلح کردن ارتش خود، نیاز به سلاح دارند.

قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود:اینکه خطر کیست و چیست، در شرایط و زمان‌های مختلف می‌تواند تغییر کند. اما اصل بر تقویت ارتش و مسلح کردن آن برای دفاع از کشور است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، هیچ تهدیدی برای کشورهای منطقه نیست و در زمان جنگ هشت ساله تحمیلی نیز، این صدام بود که به ایران حمله کرد.

این مقام‌ارشد شورای‌عالی امنیت ملی گفت: ما برای اثبات این عدم تهدید، همکاری‌های متقابل و مناسبی را در ابعاد سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک و فرهنگی با کشورهای منطقه داشته ایم.

وی اظهار داشت: اینکه آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند، کمک‌های تسلیحاتی‌شان به کشورهای عربی برای خطر ایران در منطقه است، یقینا دشمن تراشی برای کشورهای منطقه به منظور فروش سلاح هایشان است.

وی افزود: آمریکایی‌ها باید توجه داشته باشند، آنچه امنیت و ثبات می‌آورد، حضور و مشارکت مردم کشورهای منطقه در ساختارهای حکومتی‌آنان است.

هر چقدر حضور و مشارکت آنها در ساختار قدرت بیشتر باشد، کشورها از امنیت بیشتری برخوردارند و هرچه حضور آنها در ساختار قدرت کم باشد، هرچقدر هم که سلاح داشته باشند، نمی‌توانند امنیت برقرار کنند.

رحمانی فضلی گفت: آمریکایی‌ها از سویی در پی فروش سلاح‌های خود هستند و از سوی دیگر در پی آن هستند که بحث انتقال انرژی و صادرات آن را با مسلح کردن برخی کشورها تضمین کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت‌های منطقه این مسئله را به خوبی درک کنند که امنیت پایدار فقط در سایه مشارکت مردم در ساختار قدرت و رفتار مناسب بین دولت‌ها و ملت‌ها بدست می‌آید.

مسلح شدن کشورهای عربی در راستای همسویی با آمریکا نباشد

خبرنگار ایرنا سؤال کرد: آیا کمک تسلیحاتی آمریکا به کشورهای عربی بر روابط ایران با این کشورها تاثیری خواهد داشت؟

رحمانی فضلی پاسخ داد: برای ماواقعا اهمیتی نخواهد داشت که کشورهای عربی به خاطر دکترین نظامی خود و برای تقویت بنیان‌های دفاعی خود به تناسب نیازی که دارند، مسلح شوند. اما باید بدانند اگر این مسلح شدن با تحریک و تهییج آمریکایی‌ها برای برهم زدن توازن نظامی منطقه و تولید یک دشمن فرضی و در همسویی با آنها باشد، یقینا می‌تواند در روابط موثر باشد و منجر به یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه شود که ابعاد بین‌المللی و منطقه‌ای آن قابل پیش بینی نیست.

قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در عین حال گفت که فعلا ما چنین مطلبی را احساس نکرده‌ایم.

وی درباره کمک آمریکا به اسرائیل نیز اظهار داشت : اسرائیل یک رژیم غیرقانونی و تحمیل شده به منطقه خاورمیانه‌وجهان اسلام است که اساس عملکرد آن ترور، وحشت و تجاوز است و قابل مقایسه با دیگر کشورهای منطقه که همه با هم اشتراکات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی و همکاری‌های متساقل دارند، نیست و آن تحلیل جداگانه و تدبیر دیگری لازم دارد.

کد خبر 28442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز