همشهری آنلاین: روزنامه ایندیپندنت با اشاره به گفتگو با دبیر شورای عالی امنیت ملی نوشت پیام ایران اگرچه با ملایمت بیان شد اما کاملاً آشکار بود: ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه خواهد داد

به گزارش ایسنا، روزنامه ایندیپندنت نوشت: ایران تاکنون بارها قاطع ترین پیام خود را مبنی بر اینکه از درخواست سازمان ملل برای تعلیق غنی سازی اورانیوم پیروی نخواهد کرد به همگان اعلام کرده است، هشدار داده که در برابر تحریم‌های بیشتر واکنش نشان خواهد داد و گفته است که آمریکا از مذاکرات برای پایان دادن به بحران مربوط به برنامه هسته‌‌ای ایران فرار می‌کند.

علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز سه‌شنبه 2مرداد در گفتگو با ایندیپندنت گفت که غنی سازی اورانیوم برای ایران "همانند نفس کشیدن" می‌باشد و حتی اگر دولت بوش ضمانت‌های امنیتی نیز به ایران ارایه کند، تهران سانتریفیوژهای موجود در نیروگاه نطنز را متوقف نخواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: اروپایی‌ها سررشته تعامل با ایران را که از سال 1979 تاکنون، که ایران هیچگونه روابط دیپلماتیک با واشنگتن نداشته است به دست گرفته‌اند. آنها از ایران می‌خواهند که به عنوان پیش شرط مذاکرات، فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیم خود را به حالت تعلیق درآورد. اما این درخواست رد شده‌است. ایرانیان می‌گویند آخرین باری که با تعلیق داوطلبانه موافقت کردند، تعلیق سه هفته‌ای‌‌شان تا دو سال و نیم طول کشید. آنها می‌گویند دوباره در این تله گرفتار نخواهند شد.

این روزنامه در ادامه نوشت: لاریجانی در پاسخ به اینکه "اگر ایران از آمریکا ضمانت های امنیتی دریافت کرده و این کشور قول بدهد در پی تغییر رژیم در ایران نباشد ایران در خودداری از تعلیق برنامه هفته ای خود تجدید نظر خواهد کرد یا خیر" گفت: ما به ضمانت‌های امنیتی آمریکا نیازی نداریم. من ارتباطی بین این دو نمی‌بینم. این مثال شما مثل این است که بگویید: "اگر آمریکا به شما ضمانت‌های امنیتی بدهد حاضر می‌شوید از نفس کشیدن دست بکشید؟"

ایندیپندنت در ادامه نوشت: سخنان لاریجانی حاوی جزئیات گفت‌وگوهای وی با وزرای خارجه اروپا بود که به گفته لاریجانی به وی گفته بودند غرب مصمم است ایران را از توسعه توانایی‌های هسته‌‌ای خود باز دارد تا مطمئن شود ایران به طرف ساخت بمب هسته‌‌ای منحرف نخواهد شد.

در ادامه این مطلب آمده است: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفت‌وگوی 90 دقیقه ای خود با شش خبرنگار از انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا به این نکته اشاره کرد که پیشنهاد ایران برای شکل گیری یک کنسرسیوم بین المللی برای غنی سازی اورانیوم در داخل ایران توسط آمریکایی ها رد شده است. وی گفت: آنها نمی خواهند ایران فن آوری هسته‌ای داشته باشد که این یک اشتباه استراتژیک است، زیرا ایران قبلا به این دانش دست یافته است.

در پایان این گزارش آمده است: به هر‌حال ایران مشغول دنبال کردن یک راهبرد مذاکراتی است و همکاری خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی از سر گرفته است تا قبل از اینکه این بحران در سازمان ملل تشدید بگیرد به راه حلی "فنی و قانونی" دست یابند.

روزنامه گاردین نیز در مطلبی به نقل از یک مقام عالی رتبه ایرانی نوشت که اگر تحریم‌های بیشتری بخاطر برنامه هسته‌‌ای ایران به این کشور اعمال شود ایران اقدام "غیرقانونی" را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد.

این روزنامه در این مطلب نوشت: این هشدار ایران در بحبوحه جنگ اعصاب شدیدی که بین آمریکا و متحدان آن درباره برنامه هسته‌ای ایران پیش آمده است بیان شد. این مقام ایرانی در عین حال قول داد که توضیح جامعی از سابقه هسته‌ای ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارایه خواهد شد.

در ادامه این مطلب آمده است سخنان او تنها چند ساعت پس از آنکه علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی قول داد که ایران سرانجام به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ی حل نشده فعالیت های هسته‌ای ایران پاسخ خواهد داد بیان شد. لاریجانی در گفت‌وگویی در تهران گفت: به همه این مسایل و سوالات پاسخ داده خواهد شد. ما هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

به گزارش ایسنا، این گزارش می افزاید: یکی از مسایلی که ایران باید به آن پاسخ دهد توضیح این است که چرا مقامات ایرانی اسنادی داشتند که چگونگی تبدیل اورانیوم غنی شده به نیم کره را توضیح می‌داد. اما لاریجانی اهمیت این اسناد را کم جلوه داد. وی گفت: برای من عجیب است چگونه کسی می‌تواند به وسیله چند کاغذ بمب تولید کند اگر کشوری قصد ساختن بمبی را داشته باشد می‌تواند از طریق اینترنت اطلاعات لازم را به دست آورد.

در ادامه این مطلب آمده است: ماه گذشته خاویر سولانا، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا ایده موسوم به تایم اوت را به ایران پیشنهاد داد که بر اساس آن ایران باید در ازای تعلیق افتادن تحریم های جدید گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کنند.

مقامات گفتند دلیل رد این پیشنهاد این بود که تنها به اندازه یک ماه معتبر بود و پس از آن ایران باید دوباره غنی سازی را به تعلیق می‌انداخت. اما دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت که ایران ممکن است تایم اوت طولانی مدتی را در نظر بگیرد.

وی گفت: من با صراحت گفتم که این ایده می تواند در مذاکرات مطرح شود. ما در گفت‌وگو با سولانا چندین ایده برای حل این مشکل داریم.

کد خبر 27445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز