سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

گروه اجتماعی: براساس آمارهای موجود سالانه 60هزار زن در کشور با جدایی از همسران‌خود به جرگه مطلقه ها می‌پیوندند.

محمد برشان، محقق، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا آمار طلاق را سالانه 60هزار نفر عنوان کرده‌است.

این در حالی‌است که چندی پیش سید حسین موسوی، مدیرکل دفتر آسیب‌ دیدگان اجتماعی بهزیستی، در یک نشست خبری اعلام کرد:‌ سال گذشته 788هزار و 23 مورد ازدواج و 94 هزار و 40 مورد طلاق ثبت شد که بر اساس این آمار نسبت رشد طلاق نسبت به ازدواج 1/12درصد است در حالی که این میزان در سال 84،‌ 7/10 درصد بود.

به این ترتیب ارقام اعلام شده توسط محمد برشان در حالتی خوشبینانه‌تر قرار دارد.

اما احمد قشمی، مدیرکل ثبت احوال استان تهران، هم درمورد  آمار طلاق و ازدواج در استان تهران گفته‌است: ‌تعداد  ازدواج در سال گذشته و در تهران 3 درصد کاهش و موارد طلاق 9 درصد افزایش داشته است.

بر اساس گفته‌های مدیر کل ثبت احوال استان تهران تعداد طلاق در سال 85 به رکورد 24هزار و 664 مورد رسیده‌است.

طلاق مهم‌ترین آسیب کشور است که افزایش روزافزون آن به نگرانی‌هایی را دامن می‌زند.

چنانچه بپذیریم که خانواده مهم‌ترین نهاد اجتماعی است و حراست از آن از جمله اصلی‌ترین وظایف مسئولان شمرده می‌شود، شایع شدن طلاق زنگ خطری برای رشد سایر آسیب‌هاست.

به اعتقاد موسوی کاهش سن بلوغ، افزایش فاصله زمان بلوغ تا زمان ازدواج و  افزایش میانگین سن ازدواج به خصوص در قشر تحصیلکرده میزان طلاق را در کشور افزایش داده‌است.

او معتقد است که آمار آسیب‌های اجتماعی در کشور به شکل نگران‌کننده‌ای بالا رفته است به‌طوری که در سال‌های گذشته با نوعی رشد خزنده مواجه بوده‌ایم.

بر اساس گفته‌های موسوی‌ 48 درصد متقاضیان طلاق زن هستند، ‌23 درصد مرد و در 29 درصد موارد نیز هر دو طرف متقاضی طلاق بوده‌اند.

او بیشترین آمار درخواست طلاق را در تهران و کمترین آن را در ایلام عنوان کرد، ضمن اینکه آمارها نشان می‌دهد هر چه تعداد فرزندان بیشتر می‌شود میزان طلاق کاهش می‌یابد.

محمد برشان در جایگاه یک محقق درمورد نحوه برخورد جامعه با زنان مطلقه گفت: ایجاد شرایط مطلوب برای تربیت فرزندان آنها، جلوگیری از بروز مشکلات روحی و روانی در این زنان و حمایت از این قشر در زمان پیر  و از کارافتادگی و حتی ایجاد تسهیلات برای بیمه خاص اجتماعی زنان به منظور برخورداری از خدمات و تسهیلات ویژه همه از جمله مواردی است که باید توجه مسئولان را جلب کند.

این محقق یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زنان مطلقه را نداشتن اطمینان از زندگی آینده، نبود امنیت شغلی، نداشتن روحیه مناسب و اعتماد به نفس کافی، ترسیم آینده‌ای نامعلوم و ناگزیر از بیان جزئیات زندگی شخصی از ترس شنیدن زخم زبان و طعنه اطرافیان عنوان کرده و نتیجه گرفته‌است که این مشکلات  در نهایت به انزوا و افسردگی زنان بیوه منجر می‌شود.

او گفت: زنان مطلقه و بی‌سرپرست نیازمند، همواره نخستین قربانیان آسیب‌های اجتماعی بوده و هستند و این زنان، نیازمند دریافت خدمات اجتماعی و مددکاری و مشاوره به منظور ارتقای توانمندی‌های خود در مواقع رویارویی با مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در جامعه امروزی هستند.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور  78 درصد زنان مطلقه مهریه خود را هنگام طلاق دریافت نکرده و 41 درصد برای طلاق گرفتن مجبور به گذشتن از مهریه خود می‌شوند. این در حالی است که بیش از 89 درصد زنان هیچ وقت نفقه‌ای دریافت نکرده‌اند.

این محقق در ادامه تصریح کرد:70 درصد از زنان مطلقه،به دلیل  باورهای غلط و قضاوت‌های تنگ‌نظرانه افراد جامعه را نسبت به طلاق و زنان مطلقه، احساس بیگانگی، ناراحتی و ناامنی در روابط خود با دیگران می‌کنند.

بر اساس پژوهشی که این محقق انجام داده: 40 درصد از این زنان محدودیت‌ها و مزاحمت‌های اعضای خانواده خود را مخل امنیت و آزادی خود قلمداد می‌کنند، 55درصد زنان مطلقه از طعنه‌های اهل محل رنج می‌برند و حدود 66 درصد در معرض انواع سوء نیت‌ها و آزارهای دیگران واقع شده و صدمه دیده‌اند.

کد خبر 28430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز