سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

گروه سیاسی: پس از دوبار رأی منفی نمایندگان به تمدید مدت آزمایشی قانون مجازات اسلامی، بالاخره نمایندگان روز سه‌شنبه 16 مرداد از اصرار خود مبنی ‌بر عدم رأی به تمدید مدت این قانون کوتاه آمدند

و به دو فوریت لایحه ارسالی از سوی دولت در این خصوص رأی دادند تا قانون مجازات فعلی به مدت یک سال دیگر ملاک صدور رأی قضات قرار گیرد.

در صورت تصویب نهایی این لایحه که دو فوریت آن با 144 رأی موافق و 42 رأی مخالف نمایندگان به تصویب رسید، قوه قضائیه ملزم خواهد شد ظرف مدت سه ماه قانون مجازات جدید را به مجلس ارائه کند.

نمایندگان در 2 هفته اخیر دوبار به طرح‌های تمدید مدت آزمایشی قانون مجازات رأی نداده بودند و اصرار داشتند قوه قضائیه لایحه جدید قانون مجازات را زودتر به مجلس بیاورد.

غلامحسین الهام وزیر دادگستری در دفاع از فوریت این لایحه گفت: بررسی قانون مجازات اسلامی و ارائه لایحه جدید در این زمینه به دلیل پیچیدگی فقهی و تخصصی بودن موضوع طولانی شده است.

وی تمدید نشدن مهلت آزمایشی اجرای قانون مجازات را نوعی تنبیه مردم خواند و افزود: از سال 72 تا به حال کار گروهی برای تدوین قانون جدید تشکیل شده و قوه قضائیه قول داده لایحه جدید را طی سه ماه آینده به مجلس تقدیم کند.

قبل از رأی نمایندگان هم محمدرضا باهنر که ریاست جلسه را برعهده داشت ضمن اشاره به کوتاهی و سهل‌انگاری قوه قضائیه در این زمینه گفت: اگر به تمدید این قانون رأی منفی داده شود، مسئولان قوه قضائیه با گرفتن اذن شرعی از ولی فقیه،  این قانون را اجرا خواهند کرد.

ابراهیم عزیزی هم به شورا رفت

آخرین عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز روز سه‌شنبه توسط نمایندگان انتخاب شد.

نمایندگان ابراهیم عزیزی حقوقدان فعلی شورای نگهبان و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس پنجم را با 144رأی به عنوان حقوقدان دوره جدید شورای نگهبان برگزیدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری علی رازینی با 69 رأی، عباسعلی کدخدایی سخنگو و قائم‌مقام فعلی شورای نگهبان با 13رأی و محمدصادق موسوی با 8 رأی از ورود به شورای نگهبان بازماندند.

محسن اسماعیلی و حسین علی‌امیری دیگر اعضای شورا بودند که دو هفته پیش توسط مجلس انتخاب شدند ولی سایر اعضا حدنصاب لازم را کسب نکرده و شاهرودی در نامه دیگری آنها را دوباره به مجلس معرفی نموده بود.

ابراهیم عزیزی هم که امروز به عنوان آخرین حقوقدان شورا انتخاب شد، دور پیش با 156 رأی تنها فردی بود که با اکثریت مطلق آراء توانسته بود به شورای نگهبان راه یابد.

سایر مصوبات

در جلسه‌ علنی سه‌شنبه نمایندگان همچنین به یک فوریت لایحه تعیین حق‌التدریس آموزش‌یاران نهضت سواد‌آموزی، که حدود 25 هزار نفر هستند، نیز رأی مثبت دادند.

مجلس در ادامه برای رفع مشکلات مربوط به محاسبه سرمایه تعرفه‌های کالای نیمه‌ساخته و قطعات منفصله در گمرک، فوریت لایحه حذف بند(و) تبصره (7) قانون بودجه 86 کل کشور را به تصویب رساند.

لایحه موافقتنامه تجاری اکو، لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین ایران و سوئد و لایحه موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین ایران و تونس از دیگر مصوبات جلسه علنی مجلس بود.

در ادامه بررسی لایحه توسعه و حمایت از صنایع دریایی نمایندگان تصویب کردند شناورهای ساخت داخل از تسهیلات بلاعوض برخوردار شوند.

تجدید نظر در سهم بنزین کشاورزان

محمدرضا اسکندری، وزیر جهاد کشاورزی هم در جمع خبرنگاران پارلمانی تصریح کرد: پیشنهادهایی درباره سهمیه‌بندی بنزین بخش کشاورزی در حال بررسی است تا در سهمیه بنزین بخش کشاورزی تجدیدنظر شود.

وی با اشاره به ارائه پیشنهادهایی از سوی وزارت کشاورزی به دولت ادامه داد: متأسفانه عده‌ای با طرح این‌گونه مسایل قصد سوءاستفاده از فضای به‌وجود آمده را دارند.‍[جزئیات بیشتر]

بیانیه 130 نماینده

130 تن از نمایندگان مجلس هم در بیانیه‌ای از موفقیت‌های اخیر تیم‌های ملی والیبال جوانان، دوومیدانی و بسکتبال کشور قدردانی کردند.

تذکر 44 نماینده به وزیر نفت

44 نماینده مجلس در تذکری به وزیر نفت ضرورت ارائه توضیحات در خصوص تخفیف حدود 30 درصدی قیمت پیشنهادی گاز خط لوله صلح و عدم توجه به ذخایر ملی را خواستار شدند.

در متن این تذکر از هامانه سؤال شده به چه دلیل قیمت فروش گاز در این قرارداد کمتر از قیمت فروش گاز ایران به ترکیه در قرارداد مربوط به 20 سال گذشته است؟

خلأهای انتخاباتی پر می‌شود

کاظم جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از ارائه طرحی یک فوریتی برای اصلاح موادی از قانون انتخابات در راستای پر کردن خلأهای قانونی موجود خبر داد.

به گفته وی، کمیسیون امنیت ملی مجلس کمیته‌ای را مأمور کرده بود تا خلأهای قانونی انتخابات مجلس را شناسایی و با همکاری دولت پیشنهادهایی را تقدیم کند که این طرح یک فوریتی امروز در صحن علنی مطرح می‌شود.

در ابتدای جلسه علنی مجلس هم حشمت‌ فلاحت‌پیشه از فراکسیون اکثریت و ولی‌ا...
شجاع پوریان از فراکسیون اقلیت در خصوص سفرهای استانی نطق پیش از دستور داشتند.

کد خبر 28423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز