همشهری آنلاین: بخشی از زیبا‌ترین و جذاب‌ترین صداهای طبیعت از حنجره جانداران آوازه‌خوان خارج می‌شود، آوازهایی که به خاطر تنوع طیف صوتی و کیفیت بالا بسیار زیبا بوده و به خاطر پیچیدگی دلایلی که خوانده می‌شوند، جذاب هستند.

نهنگ قطبی

براساس گزارش BBC، اما شايد آواز هيچ جانداري به زيبايي آواز نهنگ‌هاي بزرگ نباشد. مشهورترين اين آوازها به وال‌هاي گوژپشت و وال‌هاي آبي تعلق دارند، اما اكنون تحقيقي جديد نشان مي‌دهد در ميان تمامي اين گونه‌هاي نهنگ، آوازه‌خواني  قابل‌تر از بقيه نهنگ‌ها در اقيانوس‌ها شنا مي‌كند.

نهنگ قطبي يا نهنگ سركماني نسبت به ديگر وال‌ها از تنوع آوازهاي بيشتري برخوردار است و دانشمندان به تازگي توانسته‌اند تنها 12 آواز منحصر به فرد را كه اين وال‌ها در فصل مهاجرت خود مي‌خوانند، ضبط كنند.

اين كشف جزئيات بيشتري را درباره چگونگي برقراري ارتباط اين جانداران اسرارآميز كه بيشتر عمر خود را درحال شنا كردن زير آبهاي قطبي هستند، در اختيار دانشمندان قرار مي‌دهد.

در اين مطالعه جديد محققان بر يكي از بزرگترين گله‌هاي نهنگ‌هاي قطبي در حين مهاجرت بهاره آنها در مسير سواحل غربي آلاسكا متمركز شده‌اند. طي دوره مهاجرت دانشمندان توانستند برخلاف آنچه تاكنون در ميان گله‌هاي ديگر نهنگ‌ها مشاهده شده بود، بيش از يك آواز را ضبط كنند.

دانشمندان همچنين دريافتند دست كم 6 آواز از ميان آواز‌هاي ضبط شده در ميان اعضاي مهاجر گله به اشتراك گذاشته مي‌شود. اين صداها با استفاده از ميكروفون‌هاي زير‌آبي كه هيدروفون ناميده مي‌شوند ضبط شده‌اند و دانشمندان توانستند از 32 نهنگ 12 آواز منحصر‌به‌فرد را به ثبت برسانند.

پيش از اين محققان توانسته بودند بيش از 66 نوع آواز را از نهنگ‌ها ضبط كنند، اما اين تعداد در دوره زماني بيشتر از يك سال جمع‌آوري شده‌بود. به نظر مي‌آيد نهنگ‌هاي قطبي نسبت به ديگر انواع نهنگ‌ها از تنوع آوازي بيشتري برخوردارند، درواقع تنوع گونه‌هاي آوازي در ميان اين نهنگ‌ها بيشترين تعداد را دارد.

مطالعه روي اين نهنگ‌ها به دليل منجمد بودن زيستگاهشان، بسيار دشوار بوده و به ندرت انجام مي‌گيرد. همچنين نهنگ‌هاي قطبي به اين شهرت دارند كه تن صداي خود را سال به سال تغيير مي‌دهند، ويژگي كه منحصر به اين گونه خاص است، اما تعداد تنوع آوازهاي آنها و دليل تغيير تن صدا توسط آنها هنوز ناشناخته است. معمايي كه محققان دانشگاه واشنگتن اميدوارند بتوانند آن را حل كنند.

به نظر مي‌آيد آواز نهنگ‌هاي قطبي آواهاي اجتماعي يا نوعي اعلام آمادگي براي يافتن جفت باشد. نكته آشكار اين است كه وال‌ها مي‌توانند اين آوازها را از يكديگر بياموزند. همچنين تنوع آوازهاي نهنگ‌هاي قطبي به بزرگي جمعيت آنها نسبت داده مي‌شود.

اكنون كه امكان استفاده مداوم از هيدروفون‌ها در زير آب به وجود آمده‌است و مي‌توان آنها را براي يك سال زير آب رها كرد، محققان تصميم دارند تعداد بيشتري از آوازهاي نهنگ‌هاي قطبي را شنود كنند.

کد خبر 284164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha