چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

سمیرا نعمتیان: «به» سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد، «به» تقویت‌کننده قلب است و اثر مثبت بر فکر و ذهن دارد. مصرف«به» برای تجدید و احیای روحیه بسیار مؤثر است.

مربای به

موجب خوشحالي شده و از بين برنده افسردگي است. براي معده و زخم‌معده هم مفيد است. ميوه «به» داراي مقادير زيادي فيبر، پتاسيم، قند و ويتامينC بوده و فاقد چربي است. بيشتر خانم‌ها معمولا با اين ميوه فقط مربا درست مي‌كنند، به همين‌خاطر ما امروز مي‌خواهيم چند مورد از كاربردهاي ديگر «به» را به شما پيشنهاد بدهيم.

  • خورش «به»

از «به» معمولا نوعي خورش هم تهيه مي‌شود كه قبلا آموزش داده‌ايم اما به‌صورت مختصر دوباره يادآوري مي‌كنيم: پياز و گوشت را تفت مي‌دهيم. به آن ادويه و رب مي‌زنيم، مقداري آب اضافه مي‌كنيم و اجازه مي‌دهيم بپزد. «به» را نگيني خرد و سرخ مي‌كنيم و حدودا 40دقيقه آخر به خورش اضافه مي‌كنيم و صبر مي‌كنيم تا خوب جا بيفتد. چاشني اين غذا هم آبليمو و شكر است.

  • «به» پلو

به پلو به اين صورت آماده مي‌شود كه اول بايد عدس پلو ساده را آماده كنيد و موقع دم دادن لابه‌لاي پلو «به» سرخ شده بگذاريد. اين پلو خيلي خوشمزه و خوش‌عطر است.

  • «به» پخته

يكي از مصارف قديمي «به» كه فراموش شده، «به» پخته است. به اين صورت كه در اجاق آن را مي‌پختند و شب‌هاي سرد سال براي جلوگيري از سرماخوردگي، مصرف مي‌كردند. شما مي‌توانيد يك عدد «به» را خوب بشوييد و درون يك تكه كاغذ فويل بپيچيد و آن را در فر بگذاريد تا خوب بپزد و نرم شود. اگر تمايل داريد كه از اجاق گاز استفاده كنيد، «به» را كه توي فويل گذاشتيد، بايد در قابلمه آب جوش بگذاريد و حرارت را خيلي كم كنيد تا بپزد. «به» پخته يكي از درمان‌هاي قديمي سرماخوردگي و سينه درد است.

  • دمنوش «به»

يكي ديگر از مصارف قديمي اين ميوه، چاي و دمنوش آن است. اين دمنوش كه طعم عالي و دلپذيري دارد به‌شدت آرام‌بخش است. براي آماده‌كردن اين ميوه براي دمنوش بايد ابتدا «به» را رنده كنيد و در يك سيني پخش كنيد و بگذاريد 2 تا 3 روز خشك شود. يادتان نرود روزي 2بار «به»‌هاي رنده‌شده را زير و رو كنيد تا خوب خشك شود. تابه را روي حرارت ملايم قرار دهيد و «به»‌هاي خشك شده را در آن تفت دهيد تا تغييررنگ بدهند و قهوه‌اي شوند. بعد از تفت دادن اجازه دهيد كه خنك شوند، مي‌توانيد آنها را در يك شيشه نگهداري كنيد. براي دم كردن هم بايد مثل چاي معمولي عمل كنيد و اجازه دهيد خوب دم بكشد.

کد خبر 284141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha