علی لاریجانی، رئیس مجلس از نامه دولت به مقام معظم رهبری درباره سهم صندوق توسعه از درآمدهای ارزی کشور خبر داده و از نمایندگان خواست مجلس با خواسته دولت همراهی کند.

روحانی

به‌گزارش همشهري، دولت در لايحه بودجه سال آينده به‌دليل افت درآمدهاي نفت و گاز خواستار تثبيت سهم 20درصدي صندوق توسعه از درآمد نفتي شده بود كه مجلس با اين نظر دولت موافقت نكردند و نهايتا حسن روحاني، رئيس‌جمهور در نامه‌اي به مقام معظم رهبري كمك خواسته است.

علي لاريجاني در نشست دوشنبه كميسيون تلفيق بودجه مجلس به اعضاي اين كميسيون گفت: در اين رابطه اخيرا رهبر معظم انقلاب به من فرمودند كه مجلس با دولت در رابطه با ميزان واريزي درآمدهاي نفتي به صندوق توسعه همراهي كند و من هم پيشنهاد مي‌دهم كه مجلس با دولت همكاري كرده و تنها 20درصد از درآمدهاي نفتي به صندوق واريز و مازاد اين اعتبارات براي امور مربوطه در بودجه هزينه شود.

همشهري روز شنبه گزارش داده بود كه دولت در بودجه سال آينده به‌ويژه در بخش هزينه‌هاي جاري و عمراني با محدوديت مواجه است. رئيس مجلس هم با تأييد اينكه در بودجه جاري قدرت مانور زيادي وجود ندارد و نبايد اعتبارات جاري دولت افزايش يابد، به نمايندگان پيام داد كه آنها نبايد انتظار معجزه در بودجه عمراني هم داشته باشند. لاريجاني اختلاف 10درصدي در بودجه پيشنهادي دولت با نظر مجلس را «قابل اغماض» دانست و افزود:اگر اين اختلاف به بيش از 30درصد برسد نشان‌دهنده واقعي نبودن بودجه است.

از طرف ديگر ابهام در سرنوشت مذاكرات هسته‌اي ايران و كشورهاي1+5 باعث شده تا دولت و مجلس بر سر تدوين 2سناريو براي بودجه سال آينده به توافق نسبي برسند و رئيس مجلس هم تأكيد كرد كه قطعا سناريوي پايه بودجه سال آينده با درنظر گرفتن شرايط فعلي خواهد بود، چرا كه به‌گفته لاريجاني بودجه‌نويسي مجلس به‌نحوي باشد كه آمادگي ايران را براي تمامي شرايط به غربي‌ها نشان دهد.
اظهارات رئيس قوه مقننه درباره هدفمندي يارانه‌ها هم نشان مي‌دهد احتمال اينكه فاز سوم هدفمندي يارانه‌ها در سال آينده اجرا شود، ضعيف خواهد بود، چه اينكه رئيس مجلس بر لزوم هماهنگي مجلس و دولت تأكيد و تصريح كرد: اگر دولت نمي‌تواند در جهت اجراي فازهاي جديد اين قانون حركت كند، نبايد الزامي از سوي مجلس مطرح شود.

افزون بر اين كاهش شديد درآمدهاي نفتي هم باعث شده تا محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت از احتمال تعديل برخي ارقام بودجه دولت متناسب با واقعيت‌هاي اقتصادي خبر دهد. نوبخت ديروز هم به كميسيون تلفيق بودجه رفت و گزارشي را به نمايندگان ارائه داد.

کد خبر 284099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha