همشهری آنلاین: رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرک با بیان اینکه ساعات پیک جرایم در تهران بین ساعت ۱۶ تا ۲۲ است گفت شایع‌ترین جرایم در تهران نزاع و سرقت است.

خانچرلی سرهنگ پلیس پیشگیری

به گزارش ایسنا،، سرهنگ محسن خانچرلی، رئيس پليس پيشگيري تهران بزرگ، در نشست خبری با اشاره به جزییات طرح مکنا در سطح کلانتری‌های تهران اظهار کرد: با توجه به مراجعات بالای کلانتری‌ها طرح مدیریت کیفیت از سال 86 در دستورکار قرار گرفت و از سال 89 پس از انجام مطالعات اولیه به شکل عملیاتی آغاز به کار کرد.

وی با بیان اینکه در سه موضوع بهسازی محیطی، رفتار و تعالی پرسنل و فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها طرح مکنا را اجرا کردیم، گفت: در راستای این طرح مکان ساختمانی را تغییر دادیم و مواردی چون حقوق شهروندی متهمان و مراجعه‌کنندگان، تامین بودجه و... به مرحله اجرا در آمد.

خانچرلی با بیان اینکه در سال 91 این طرح در یکی از کلانتری‌ها به شکل پایلوت آغاز شده و در سال 92 آن را به 64 کلانتری ارتقا دادیم، گفت: این طرح به شکل رقابتی اجرا شده و تاکنون به حدود 80 تا 85 درصد از آنچه که می‌خواستیم رسیده‌ایم.

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت با بیان اینکه قصد داشتیم با اجرای این طرح مدلی را اجرایی کنیم که در سراسر کشور نیز انجام شود، گفت: خوشبختانه 64 کلانتری ما رتبه خوبی را در این زمینه اخذ کرده و تعدادی نیز گواهینامه مکنا را گرفتند.

وی از افزایش سطح رضایتمندی مردم از عملکرد کلانتری‌ها از زمان اجرای طرح مکنا نسبت به سال‌های قبل خبرداد و گفت: ما در کلانتری‌ها از مردم سوال می‌پرسیم و ارزیابی آنها از نحوه رسیدگی، مدت زمان رسیدگی، تغییرات فیزیکی و... را جویا می‌شویم که این موضوع اثر مثبتی در میان مراجعه‌کنندگان و پرسنل داشته است.

خانچرلی با بیان اینکه از بین 84 کلانتری پایتخت، 65 کلانتری از نظر ملکی متعلق به خودماست و مابقی استیجاری است، گفت: البته در کلانتری‌های استیجاری روند بازسازی و بهسازی وجود دارد.

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای افزایش کلانتری‌ها دارید یا خیر، اظهار کرد: در حاشیه تهران بنا داریم تعداد کلانتری‌ها را افزایش دهیم و برای ساخت هفت کلانتری مصوبه لازم را گرفته‌ایم، اما موضوع مهم این است که باید گشتی‌هایمان را افزایش دهیم و امنیت را بیشتر کنیم. ساخت کلانتری به طور کلی نیازمند مصوبات ستاد کل است.

  • کاهش 45 درصدی تخلفات کلانتری‌ها در 9 ماهه امسال

وی در پاسخ به سوالي درباره نحوه برخورد با تخلفات در کلانتری‌ها در طرح مکنا، خاطرنشان کرد: تخلفات شامل یکسری موارد نظیر تمرد از دستور، برخورد نامناسب، عدم اجرای دستورات و... است که در این خصوص باید بگویم که در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان تخلفات 45 درصد کاهش داشته است.

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت با بیان اینکه پرونده‌های تشکیل شده در کلانتری‌ها دارای زمانبندی نسبتا مشخصی برای رسیدگی است، گفت: به عنوان مثال مدت زمان استاندارد رسیدگی به شکایات مربوط به سرقت بین 2 تا 24 ساعت است.

خانچرلی با بیان اینکه پرونده‌های قتل نیز زمان مربوط به خودش را دارد، گفت: البته ممکن است در برخی از موارد با دستور مقام قضایی رسیدگی به موضوع 5 تا 6 ماه زمان ببرد.

وی درخصوص نظارت بر عملکرد کلانتری‌ها نیز اظهار کرد: در این راستا طرح 197 را عملیاتی کردیم و براساس آن با تدبیر فرماندهی تهران بزرگ 50 گشت بازرسی را در این خصوص ایجاد کردیم. و براساس آن اگر چنانچه مردم برای موضوعی با 197 تماس بگیرند، گشت‌های ما خودشان در محل حاضر شده و به موضوع رسیدگی می‌کنند.

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت درباره مدت زمان اجرای دستورات در سطح کلانتری‌ها نیز خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم هر موضوع با توجه به نوع پرونده، مدت زمان خاص خود را دارد به عنوان مثال قتل باید ظرف 24 ساعت رسیدگی شود و یا احکام مربوط به جلب و یا اوراق قضایی باید در همان روز انجام شود البته این به این معنی نیست که باید در همان روز رسیدگی و متهم دستگیر شود. ممکن است در مواردی متهم متواری باشد اما باید رسیدگی به پرونده در همان روز آغاز شود.

  • اعلام ساعات پیک جرایم در پایتخت

خانچرلی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اعلام ساعت پیک جرایم در تهران گفت: ساعت پیک جرایم در پایتخت از 4 بعدازظهر تا حوالی 22 است و در این بازه زمانی تعداد تماس‌ها با مرکز فوریت‌های 110 بیشترین حد خود را دارد.

وی همچنین درباره ساعات کاری کلانتری‌ها نیز اظهار کرد: ساعت کاری کلانتری‌ها هیچ فرقی میان شب و روز ندارد البته ممکن است در برخی ساعات همانطور که گفتم تعداد ماموریت‌ها بیشتر یا کمتر شود اما فعالیت کلانتری‌ها تابع زمانی نیست.

  • مدت زمان حضور ماموران 110 در محل حادثه 6 دقیقه شد

رییس پلیس پیشگیری پایتخت درباره نیروهای گشت‌زنی و تعداد آنها گفت: روزانه 600 واحد گشتی در تهران گشت می‌زنند. علاوه بر آن روسای کلانتری‌ها، گشت‌های اطلاعاتی و... نیز حضور دارند. همچنین مدت زمان حضور ماموران 110 در محل حادثه را به متوسط 6 دقیقه رسانده‌ایم و این در حالی است که میانگین استاندارد 15 دقیقه است.اما با توجه به اینکه ما از ناوگان موتوری در 110 استفاده کرده‌ایم، این زمان به 6 دقیقه رسیده است.

  • رسیدگی به 500 هزار پرونده در 9 ماهه امسال

خانچرلی در ادامه از رسیدگی به 500 هزار پرونده در 9 ماهه امسال خبر داد و گفت: از این تعداد یکسری از پرونده‌ها به دوایر مددکاری و اجتماعی ما تحویل داده می‌شود که حدود 70 تا 75 درصد آن منجر به سازش می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود در برخی از مناطق جرم‌خیز مامور جرات حضور در منطقه را ندارد، تصریح کرد: اینکه ماموران ما جرات نمی‌کنند به جایی بروند را تکذیب می‌کنم. ما در بسیاری از مناطق طرح‌های روزانه داریم و محدوده‌های مختلف تهران بلوک بندی شده است که در هرکدام از این محلات یکسری جرایم رخ می‌دهد و در برخی جاها نیز جرایم بیشتر است بنابراین طبیعی است که در این بخش‌ها حضور پلیس پررنگ‌تر باشد.

  • شایع‌ترین جرایم پایتخت

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت در ادامه با اشاره به شایع‌ترین جرایم پایتخت نیز اظهار کرد: موضوعاتی نظیر نزاع، سرقت، تصادفات، اختلافات ملکی و خانوادگی از جمله مواردی است که در راس پرونده‌های ما قرار دارد.

  • دستگیری 25 هزار نفر در سطح پایتخت طی 9 ماه

خانچرلی همچنین از دستگیری 25 هزار نفر به اتهام جرایم مختلف طی 9 ماهه امسال در سطح پایتخت خبر داد و گفت: این افراد عمدتا به دلیل همان جرایم شایعی که اشاره کرده‌ام دستگیر شده‌اند.

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت در پاسخ به پرسشي پیرامون سهمیه سوخت خودروهای گشتی اظهار کرد: ما حداقل در سطح فرماندهی انتظامی تهران بزرگ مشکلی در بحث سهمیه سوخت خودروهای گشتی نداریم. ممکن است این مشکل در برخی از استان‌ها باشد اما ما این مشکل را نداریم چراکه به نوعی بالانس و مدیریت را میان سهمیه‌های سوختمان برقرار کردیم و اولویت نیز در این خصوص با خودروهای گشتی است.

  • پلیس پیشگیری بازداشتگاه ندارد

وی همچنین با تاکید بر اینکه ما در مجموعه پلیس پیشگیری و کلانتری‌هایمان بازداشتگاه نداریم، گفت: در کلانتری‌های ما تحت نظرگاه وجود دارد که در این تحت نظرگاه‌ها حق نگهداری افراد بیش از 24 ساعت را نداریم مگر با دستور مقام قضایی. ضمن اینکه تمام تحت نظرگاه‌های ما به دوربین مجهز هستند.

خانچرلی با بیان اینکه بازداشتگاه‌ها تحت نظر سازمان زندان‌ها هستند و فکر می‌کنم تنها پلیس آگاهی و پلیس مواد مخدر دارای بازداشتگاه باشند، گفت: تحت نظرگاه متفاوت از بازداشتگاه است و قوانین و شرایط خود را دارد.

  • گزارش عملکرد پلیس کوهستان

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت با اشاره به فعالیت پلیس کوهستان در تفرج‌گاه‌های پایتخت اظهار کرد: همانطور که می‌دانید در اطراف تهران به ویژه نواحی شمالی، تفرجگاه‌های کوهستانی وجود دارد که مردم برای گذران اوقات فراغت، تفریح، ورزش و... به این مراکز مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: در همین راستا از سال 90 با دستور فرمانده انتظامی تهران بزرگ و با هدف برخورد با تخلفات احتمالی در این اماکن، پلیس کوهستان را به صورت ویژه راه‌اندازی کردیم و آنان ماموریت‌های خود را اجرایی کردند البته تا پیش از سال 90 تنها در محدوده توچال پلیس حضور داشت.

خانچرلی با بیان اینکه برای اجرای طرح پلیس کوهستان یکسری افراد با شرایط وزنی و جسته‌ای مورد نیاز و متناسب با شرایط کوهستان انتخاب شدند، گفت: در همین راستا در حدود 8 نقطه از کوهستان‌های اطراف پاسگاه‌هایی را در قالب پلیس کوهستان راه‌اندازی کردیم و تجهیزاتی مانند موتورسیکلت، موتور چهارچرخ و ... را نیز در اختیارشان قرار دادیم.

  • اعلام ماموریت‌های پلیس کوهستان/از برخورد با بدحجابی تا استعمال موادمخدر

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت درباره ماموریت‌های پلیس کوهستان نیز اظهار کرد: ماموران ماموریت‌هایی را انجام می‌دهند که از جمله آن می‌توان نظارت بر اماکن، کمک به مصدومان و حادثه‌دیدگان، برخورد با استعمال موادمخدر، درگیری و نزاع، ایجاد مزاحمت برای بانوان، تخلفات صنفی و عدم رعایت شئونات اسلامی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در بحث برخورد با بدحجابی و عدم رعایت شئونات اسلامی، سیاست بر این است که تا به این افراد تذکر داده شود.

خانچرلی همچنین پلیس کوهستان را نیروهایی برای کمک به نیروهای امدادی دانست و گفت: جلوگیری از مفاسد اجتماعی نیز از دیگر وظایف این پلیس است.

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره حمل آلات موسیقی به پارک‌ها و تفرج‌گاه‌ها اظهار کرد: ما تاکنون با این موضوعات برخوردی نداشته‌ایم و مشکلی از این بابت وجود ندارد اما اگر کسی بخواهد به وسیله این آلات ایجاد جرم و مزاحمت برای دیگران کند طبیعی است که با آن برخورد می‌شود.

وی همچنین از شهادت دو تن از ماموران پلیس پایتخت در 9 ماهه امسال در راه تامین نظم و امنیت خبر داد.

کد خبر 284060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha