چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پلیس آگاهی ناجا با تحلیل شرایط وقوع جرم در کشور ضن اعلام افزایش جرایم زنان گفت: تا وقتی مردم جنس دست دوم می‌خرند، سرقت ادامه خواهد داشت.

سردار محمدرضا مقیمی آگاهی

به گزارش ایسنا، سردار محمدرضا مقیمی در نشست خبری که در چهارمین روز از هفته ناجا برگزار شد، با بیان اینکه پی‌جویی پرونده‌های معوقه یکی از برنامه‌های مهم پلیس آگاهی است اظهار کرد:‌ هیچ پرونده‌ای در پلیس آگاهی به بایگانی سپرده نمی‌شود و حتی اگر چند سال هم از تشکیل آن بگذرد معنایش این نیست که پرونده به بایگانی می‌رود و بسته می‌شود. خاتمه کار از نظر ما تنها زمانی است که پرونده کشف شود.

وی با بیان اینکه در سال 93 پایه کار را کشف پرونده‌های معوقه گذاشتیم گفت: از پرسنل بازنشسته خودمان نیز استفاده می‌کنیم و در صورتی که نیاز باشد از فکر جدید و شیوه‌های جدید نیز استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌ها ما مشارکت عمومی در مبارزه با جرم است اظهار کرد: من روز گذشته با یکی از خبرنگاران در این باره صحبت می‌کردم که چرا نباید خیابان ما روشنایی داشته باشد؟ چرا شرکت‌های تولید کننده در ایمنی خودروهایشان نظارتی ندارند؟ اینها موارد مهمی بود که به آن اشاره شد و اتفاقات باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه راجع به جرم در کشور تحلیل داریم اظهار کرد: تحلیل جرم در کشور را شروع کرده و آنرا رصد می‌کنیم. گشت‌هایمان نیز هدفمند و فعال شده است و از اواخر سال گذشته که فعالیتشان آغاز شده به جد پای کار بوده‌اند و نتایج خوبی نیز از آن حاصل شده اما موضوع اصلی این است که ما باید زمینه‌های ارتکاب جرم را از بین ببریم و این موضوع حتما نیازمند کار اجتماعی و فرهنگسازی است. متولیان فرهنگی ما چه کرده‌اند؟ هر سازمانی یک وظیفه دارد و نمی‌توان تنها از پلیس بپرسیم چقدر دستگیر کردی؟ باید بپرسیم سازمان‌ها چقدر کار فرهنگی کرده‌اند.

مقیمی در ادامه با بیان اینکه در بحث سرقت با راه اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت افزایش وقوع را کنترل کردیم خاطر نشان کرد: جرم فقط دستگیری نیست. سارق که فقط برای تفنن سرقت نمی‌کند. سارق پس از سرقت مالش را می فروشد و در حقیقت مالخری یک واقعیت است. مالخر هم جنس دست دوم را به مردم عرضه می‌کند پس بنابراین ما باید فرهنگ مردم را تغییر دهیم که جنس نو بخرند. چرا وقتی کامپیوتر ماشینی را سرقت می‌کنند مالباخته به تعمیرگاه می‌رود و یک کامپیوتر دست دوم برایش نصب می‌شود؟ این کامپیوتر دست دوم در حقیقت مال دزدی است وگرنه کسی که نمی‌رود کامپیوتر ماشینش را بفروشد. خب اینها باید فرهنگ سازی شود.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به ایجاد کمیته ارتقای ضریب ایمنی وسایل نقلیه اظهار کرد: جلسات مختلفی را نیز با سازمان استاندارد برگزار کردیم و در خصوص صندوق امانات نیز جلساتی با بانک مرکزی داشتیم که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. گاهی لازم است شهروندان برای مدتی کمتر از یک سال اموالشان را در صندوق امانات بگذارند. خب چرا این شرایط را بانکها فراهم نمی‌کنند؟

مقیمی با بیان اینکه 67 درصد سرقت‌ها مربوط به یک خودرو است، اظهار کرد: همان خودرو از سال 86 به بعد با اصرار پلیس سوئیچ‌اش را عوض کرد حالا اگر شرکت سازنده بیاید و یک فراخوان بگذارد برای خودروهای قبل از سال 86 ، می‌دانید چه تغییری در آمار سرقت این خودرو ایجاد خواهد شد؟

وی با اشاره به مباحث فرهنگی در بحث سرقت اظهار کرد: فردی می‌رود و 200 میلیون تومان سرقت می‌کند. هفته بعد دوباره می‌رود و دست به سرقتی دیگر می‌زند. خب این نشان می‌دهد که تمام بحث سرقت بحث نیاز مالی نیست بخشی از آن هم نیاز فرهنگی است. چون حتی اگر برای آن فرد اشتغال هم ایجاد می‌کردیم در یک هفته نمی‌توانست 200 میلیون درآمد داشته باشد بنابراین باید به مسائل فرهنگی توجه ویژه‌ای شود.

  • تا زمانی که جنس مسروقه فروخته می‌شود، سرقت هم وجود دارد

وی با بیان اینکه تا زمانی که جنس مسروقه وجود دارد، سرقت هم وجود دارد، تصریح کرد: ما باید مثلث سارق، مالخر و فضای ارتکاب جرم را محدود کنیم تا بتوانیم به نتایج قابل قبول در این حوزه برسیم.

مقیمی با تاکید بر اینکه پلیس آگاهی شبانه روز وقتش را برای پیجویی جرایم صرف می‌کند افزود: اما یک دست صدا ندارد ما به شرطی موفق خواهیم شد که بتوانیم سایر سازمان‌های مسئول را نیز وارد گود کنیم و آنها مسئولیت پذیر باشند و گرنه اگر همه چیز را بگوییم وظیفه پلیس است پس این سازمان‌ها چرا وجود دارند.

وی با اشاره به آمار جرایم جنایی در کشور اظهار کرد: روند جرایم جنایی در کشور رو به کاهش است اما در بحث قتل‌های خانوادگی کاهشی نداشتیم که باید در این خصوص نیز آسیب شناسی انجام شود.

  • مجرمان دیرتر به مرجع قضایی فرستاده می‌شوند

رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه یکی از موضوعات و مشکلات ما مستندات مربوط به مجرم است اظهار کرد: بر همین اساس امسال سخت‌گیری بر مجرمین را بر این اساس گذاشتیم که پرونده آنها سریع به مراجع قضایی نرود بلکه بتوانیم با استفاده از بانک اطلاعاتی و استفاده از شیوه‌ها و شگردها سارقان و شیوه‌های آنها را شناسایی کنیم و اطلاعات کاملتری از آنان بدست آوریم.

مقیمی با بیان اینکه در بسیاری از موارد کشف علمی جرم را افزایش دادیم گفت: در بحث پشتیبانی نیز تمامی امکانات عملیاتی مان را به کار گرفته‌ایم تا بتوانیم جرایم را کاهش دهیم.

  • مبنای کشف علمی جرم تشخیص هویت است

مقیمی با تاکید بر اینکه مبنای کشف علمی جرم تشخیص هویت است خاطر نشان کرد: سامانه‌های اطلاعاتی خوبی در مجموعه اطلاعات جنایی خودمان دیده‌ایم و بحث انگشت‌نگاری را نیز تقویت کرده‌ایم.

وی با اشاره به ماجرای سقوط هواپیمای آنتونوف 140 خاطر نشان کرد: در این ماجرا بلافاصله همکاران ما در محل حاضر شدند و خوشبختانه امکانات و تدابیر پلیس به حدی بود که قوه قضاییه کار را به ما سپرد.

وی مشارکت گرفتن سایر سازمان‌ها را موضوع بعدی برشمرد و افزود: جلسات مختلفی با بانک‌ها، سازمان استاندارد، وزارت صنایع و .. داشتیم و حتی بسیاری از مباحث را به شورای عالی امنیت ملی انتقال دادیم.

وی با اشاره به بازنگری در انجام برخی طرح‌ها خاطر نشان کرد: در این بازنگری‌ها توفیقات خوبی هم به دست آمد.

  • هدف پلیس، ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاران است

وی با اشاره به بحث جرایم اقتصادی افزود: در این حوزه نیز بسیاری از پرونده‌ها پیگیری شد و به نتایج خوبی دست پیدا کردیم. هدف ما این است که امنیت سرمایه‌گذاران را فراهم کنیم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا درباره اقدامات انجام شده در حوزه جعل و کلاهبرداری نیز تصریح کرد: بحث شرکت‌های هرمی و سازمان‌های لیزینگی کلاهبرداری‌های تلفنی از جمله مواردی بود که روی آن تمرکز زیادی داشتیم و به کشفیات خوبی نیز رسیدیم.

  • برخورد با زمین‌خواری اولویت ویژه پلیس آگاهی

مقیمی با اشاره به پرونده زمین‌خواری اظهار کرد: این مباحث را در اولویت ویژه خود قرار دادیم و جلسات زیادی نیز در این حوزه تشکیل شد تا سازمان‌های مربوطه پای کار بیایند که آخرین جلسه آن نیز با حضور وزیر کشور برگزار شد.

مقیمی با اشاره به 14 استانی که حدود 70 درصد جرایم کشور در آنها رخ می‌دهد، افزود: البته این 14 استان عمدتا مرکز استان‌ها را شامل می‌شود و شهرهایی نظیر تهران بزرگ، مشهد، لرستان و استان‌های فارس، مازندران، آذربایجان شرقی و غربی و غیره از جمله آن هستند.

  • سیاست‌های تنبیه جرم متنبه کننده نیست

رئیس پلیس آگاهی ناجا در ادامه با تاکید بر اینکه آنچه که به عنوان تنبیه جرم در نظر گرفته می‌شود، متنبه کننده نیست خاطر نشان کرد: 43 درصد از سارقانی که دستگیر می‌شوند سارقان حرفه‌ای و دارای سابقه هستند که این نشان می‌دهد که این افراد پس از دستگیری اصلاح نشده‌اند.

  • افزایش تعداد سارقان زن

مقیمی در ادامه با بیان اینکه عدد سارقان زن در حال افزایش است، تصریح کرد: از مجموع تمامی مجرمان حدود پنج درصد را زنان تشکیل می‌دهند که این رقم در حوزه سرقت بالغ بر دو درصد است این در حالیست که زمانی که خود من در معاونت مبارزه با سرقت خدمت می‌کردم رقم سارقان زن زیر یک درصد بود.

وی با اشاره به بحث جمع آوری معتادان و ارتباط آن با سرقت تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که روی آن تاکید داشتیم بحث جمع‌آوری معتادان بود. به هر حال بخشی از جرم سرقت آن هم سرقت‌های خرد از سوی معتادان انجام می‌شود که می‌تواند با جمع آوری و ساماندهی معتادان در کمپ جلوی وقوع سرقت را گرفت.

مقیمی با تاکید بر اینکه هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست تصریح کرد: مردم باید نسبت به این مسائل حساس باشند و ببینند چه منطقی پشت این ارزانی است.

مقیمی در ادامه با ارائه آمارهایی از فعالیت قرارگاه مبارزه با سرقت اظهار کرد:‌ در شش ماهه سال 92 سرقت 30 درصد افزایش داشت که این موضوع در نیمه دوم آن سال توسط پلیس کنترل شد و در حال حاضر در مجموع سرقت حدود چهار درصد رشد داشته‌ایم و در نقطه مقابل نیز کشفیات ما در شش ماهه 13 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در شش ماهه اول سال 92 ، 24 درصد افزایش سرقت از منازل را داشتیم این رقم در مدت مشابه امسال کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه 75 درصد وقوع سرقت در 14 استان کشور بود گفت:‌ از این میان سرقت خرد بیشترین رقم را در 9 استان کشور به خود اختصاص داده است.

کد خبر 274315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha