دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

علی ابراهیمی: تشدید رکود حاکم بر بازار موجب کاهش قدرت خرید و تغییر نگرش مصرف‌کنندگان شده و شرایطی را فراهم کرده است که اخیرا بسیاری از عرضه‌کنندگان اقلام لبنی وکالاهای اساسی ارائه تخفیف را در دستور کار قرار داده‌اند.

محمود دودانگه

با محمود دودانگه، كارشناس اقتصادي گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • رويكرد اخير برخي شركت‌ها براي ارائه تخفيف در فروش اقلام كالايي ناشي از چيست؟

از آنجا كه ساختار بازار برخي اقلام خوراكي و كالاهاي اساسي تا حدودي رقابتي است، اين امر موجب شده تا مصرف‌كنندگان به افزايش قيمت‌هاي غيرواقعي پاسخ منفي داده و با كاهش خريد اين اقلام واكنش نشان دهند. ازسوي ديگر توليد كنندگاني كه قادر به جذب نقدينگي از طريق افزايش قيمت‌ها نبوده‌اند، افزايش فروش با سود كمتر و ارائه تخفيف‌هاي ويژه و حتي با قيمت تمام‌شده را در دستور كار قرار دهند.

  • تأثير مديريت مصرف و تغيير نگرش مردم بر سير نزولي قيمت‌ها چگونه بوده است؟

با فرهنگ‌سازي‌ انجام‌شده، مصرف‌كننده نيز به‌دنبال اصلاح و مديريت الگوي مصرف است اين امر موجب شده تا مردم نيز به اندازه نياز خريد كرده و اسراف به حداقل برسد. نكته ديگري كه خبر خوبي نيست، تأثير‌پذيري بازار و قيمت اقلام كالايي از كاهش قدرت خريد مردم است. با توجه به محدود شدن منابع مالي، قدرت خريد و امكانات، مصرف‌كننده نيز ناچار است تا علاوه بر چشم‌پوشي از برخي نيازهاي لوكس و غيرضروري خود حتي در خريد برخي اقلام اساسي نيز با مشكل مواجه شود؛ موضوعي كه سير نزولي مصرف برخي اقلام ضروري مانند شير ولبنيات را به‌دنبال داشته و سلامت مردم را به‌خطر انداخته است.

  • علت كاهش قدرت خريد مردم چيست؟

وقتي اقتصاد با ركود مواجه باشد و رشد منفي بخش‌ها را شاهد هستيم، تحليل اين وضعيت در سطح بنگاه‌ها يا خانوار به معناي آن است كه قدرت خريد مردم كاهش يافته و بنگاه‌ها ضعيف‌تر شده‌اند. هنگامي كه رشد اقتصادي اتفاق مي‌افتد، توليد و اشتغال رونق گرفته و با افزايش درآمد‌زايي بخش‌هاي مختلف توان و امكانات مصرف‌كننده بيشتر شده و به سمت خريد اقلام مختلف روي مي‌آورد؛ رويه‌اي كه رونق توأم توليد و بازار را به همراه دارد. اما در شرايط ركود اين روند معكوس شده و با كاهش قدرت خريد موجب مي‌شود تا مصرف‌كننده به‌تدريج از برخي خدمات آموزشي، اقلام لوكس و كمتر ضروري مانند كالاهاي مصرفي و خودرو چشم‌پوشي كند. در ادامه اين رويه برخي اقلام ضروري مانند كالاهاي اساسي و شير و لبنيات نيز از سبد مصرف خانوار حذف مي‌شود.

کد خبر 283980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha